A Hungaroring megannyi emlékezetes pillanatot adott már a Forma-1-nek az elmúlt 33 évben, a mogyoródi dombok szemtanúi voltak gyönyörű előzéseknek, őrült versenyeknek, fiatalok debütálásának és pilóták első győzelmének is, a leginkább jelentőségteljes események azonban 1992-ben és 2001-ben játszódtak le Magyarország első és egyetlen F1-es pályáján, ez volt ugyanis az a két év, amikor a Magyar Nagydíjon koronázták meg az azévi világbajnokot.
Már ami a szurkolók és mindenki más emlékezetében a legjobban megmaradó egyéni győztest jelenti, ezen kívül ugyanis még 1996-ban, 2002-ben és 2004-ben is volt bajnokavatás a Hungaroringen, akkor azonban "csak" a konstruktőri elsőség dőlt el. Minisorozatunk második részében arra a négy versenyre tekintünk vissza, amelyek után világbajnokot köszönthetett a Magyar Nagydíj közönsége.
Az 1992-es szezon a sikerkorszakának elején járó Williams és az akkor már 38 éves Nigel Mansell totális dominanciájával indult, a brit oroszlán az Adrian Newey tervezte FW14 tökéletesített változatának számító FW14B-vel az első öt versenyt besöpörte, amire korábban még soha nem volt példa. Noha Mansell is kiválóan vezetett, az aktív felfüggesztéssel felvértezett Williams technikai fölényét remekül érzékelteti, hogy
a 16 futam során mindössze kétszer fordult elő, hogy az időmérőn bárki 5 tizedmásodpercnél közelebb került a jobbik FW14B-hez
(Kanadában Ayrton Senna indult a pole-ból, Ausztráliában pedig valamivel kevesebb, mint 5 tizeddel végzett Mansell mögött a második helyen). Minden adott volt tehát a brit oroszlánnak, hogy megannyi sikertelenül megvívott világbajnoki csata (korábban háromszor végzett az összetett második helyén) után végre felérjen a csúcsra.
Mansell az ötfutamos győzelmi sorozat után Monacóban a második helyen ért célba Senna mögött, Kanadában pedig kiesett, ezután azonban három versenyt nyert zsinórban, a versenynaptárban a szezon 11. futamaként szereplő Magyar Nagydíjra így 46 pontos előnnyel érkezett csapattársa, Riccardo Patrese előtt.
A képlet egyszerű volt, ha a brit pilóta megnyeri a versenyt, a többiek eredményétől függetlenül világbajnok.
Az előjelek nem voltak kedvezőek, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hadjáratot indított az egzotikus üzemanyag-keverékek ellen, arra próbálva ösztönözni a csapatokat, hogy a közúti töltőállomásokon kapható benzinhez jóval közelebb álló üzemanyagot használjanak. Ez hátrányosan érintette a Williamst, amely a korabeli bokszutcai pletykák szerint nagyobbat bukott a változtatással, mint a riválisok.
Ennek tetejébe Mansell motorja a pénteki első szabadedzésen mindössze három kört bírt, mielőtt elektronikai hiba miatt megadta magát,
az első időmérőn azonban így is a második helyen zárt az ötös rajtszámú Williams a csapattárs Patrese mögött, erről a helyről pedig szombaton, a második kvalifikáción sem tudott elmozdulni, a hőmérséklet ugyanis jelentősen csökkent a Hungaroringen – a valódi augusztusi kánikulát amolyan kora őszi idő váltotta fel – az olasz pénteki körére így már senki nem volt veszélyes, ráadásul Mansell alatt ismét megállt az autó.
Amennyiben akadtak még olyanok, aki nem voltak meggyőződve róla, hogy a sors nem akarja már Magyarországon világbajnokká koronázni Mansellt, a futam rajtja után valószínűleg már ők is ezen a véleményen voltak,
az egyes kanyarban Patrese mögé illedelmesen besoroló britet ugyanis mindkét McLaren-pilóta, Senna és Gerhard Berger is megelőzte a külső íven.
Sokan sokféleképpen bizonyították már, hogy a Hungaroringen a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem lehetetlen előzni, Mansell volt közülük az egyik, amikor a 8. körben, a mainál jóval rövidebb célegyenes végén bevetődött Berger mellé, és átvette a harmadik helyet. Nem meglepő módon ugyanezt Sennával már nem tudta eljátszani.
Patrese ekkorra már jó 20 másodperccel vezetett Senna előtt,
valószínűtlennek tűnt tehát, hogy Mansell a mogyoródi dombok között világbajnok lesz, még az sem adott okot túlzott reménykedésre, amikor a 14. Körben Bertrand Gachot és Szuzuki Aguri, valamint Olivier Grouillard, Karl Wendlinger és Stefano Modena ütközése miatt Roland Bruynseraede versenyigazgató pályára küldte az erre a szezonra rendszeresített Safety Cart, majd látva a magyar pályabírók gyors munkáját, visszavonta a döntését, ezzel megkurtítva az első jelzésekre azonnal reagáló és lassító Patrese előnyét.
Mansell gondjait később csak tetézte, hogy Pierluigi Martini jó fél körön át feltartotta egy 10 másodperces stop and go büntetésért cserébe, leszakítva ezzel kissé a McLarenről, majd nagy igyekezetében az utolsó előtti kanyarban hibázva újra elveszítette a harmadik pozíciót Bergerrel szemben, hogy nem sokkal később megint visszaszerezhesse azt a célegyenes végén.
Ennyi történés az élmezőnyben akár egy teljes futamra is elég lenne – gondolhatták ekkor a nézők, a java azonban még hátra volt.
A 39. körben Patrese 27 másodperces vezetése birtokában hibázott a kettes kanyarban és megpördült, majd mire a pályabírók segítségével visszaevickélt az aszfaltcsíkra, már csak a hetedik volt.
Mansell ebben a pillanatban világbajnoknak érezhette magát, amennyiben ugyanis csapattársa nem kapaszkodik vissza a pontszerző helyek közé, a második hely is elég neki az üdvösséghez. Hogy Patrese nem szerez pontot, az az 56. körben vált biztossá, a hatos rajtszámú Williams ugyanis füstölgő motorral parkolt le a csapat garázsa előtt, a peches olasz feladni kényszerült a versenyt.
Ahelyett azonban, hogy ezután Mansell a maradék 21 kört a második helyen autókázva töltötte volna, ezzel megnyerve élete első világbajnoki címét, öt körrel a csapattárs kiesése után az ötös Williams is megjelent a bokszban, miután a csapat segítségével annak pilótája rájött, hogy defektje van. „Az aktív felfüggesztés kompenzálja a defektet, minél laposabb lett a hátsó kerék, annál jobban megemelte az autó hasmagasságát.
Noha van a defektre figyelmeztető jelzőled a pilótafülkében, Németországban [az előző futamon] tévesen jelzett, ezért leragasztottuk. Ezúttal jól működött, de nem láttuk"
– nyújtott betekintést a verseny után a trükkös helyzetbe Mansell.
Egy olyan futamon, amelyen a versenyzők többsége bokszkiállás nélkül ment végig, igen nagy hátrányt jelentett a kényszerű csere, Mansell a hatodik helyre jött vissza, és legalább a harmadik pozícióra volt szüksége a vb-címhez. Persze túlzás lenne azt állítani, hogy az összetettben 46 pontos előnnyel vezető brit élete első világbajnoki elsőségét hajszolva őrült hajszába kezdett, hiszen
a kérdés nem az volt, hogy világbajnok lesz-e abban az évben, csupán az, hogy melyik versenyen biztosítja be a címet.
A friss gumik és a Williams minden téren meglévő technikai fölénye, valamint a leváló hátsó szárnya miatt az egyes kanyar kavicságyában kikötő Michael Schumacher kiesése azonban így is azt eredményezte, hogy Mansell hamarosan a negyedik helyen autózó Mika Häkkinent ostromolhatta, a célegyenes végén pedig ki is fékezte a Lotusban ülő finnt, majd ugyanezt megtette a harmadik pozíciót védő Martin Brundle-lel is.
Noha már ekkor ismét világbajnoknak érezhette magát, azért (a futam során harmadszor) még Bergert is megelőzte, hogy végül 40 másodperccel a szezonbeli második győzelmét arató Senna mögött célba érve érjen fel életében először és utoljára a csúcsra.
Kissé ironikus módon mindezt annak ellenére egy második hellyel érte el, hogy a szezon addigi futamai közül a legtöbbet toronymagasan uralta.
„Ez a legelképesztőbb érzés, amit valaha éreztem, talán még azon pilótákénál is elképesztőbb, akik korábban világbajnokok lettek anélkül, hogy előtte háromszor végeztek volna másodikként. Amikor az ember olyan közel kerül a vb-címhez, majd mégsem nyeri meg, elkezd azon gondolkozni, hogy egyáltalán valaha összejön-e neki."
Összejött, méghozzá 39 évesen és 8 naposan, amivel Mansell minden idők ötödik legidősebb világbajnoka lett élete utolsó teljes Forma-1-es szezonjában. Már a Magyar Nagydíj idején is erősen pletykáltak róla, hogy a Williams motorszállítójaként a Renault az 1993-as idényre Alain Prostot szeretné az egyik autóban tudni, és bár úgy tűnt, hogy Mansellnek sikerült megegyeznie Frank Williamsszel arról, hogy ő lesz a másikban, a tárgyalások végül zátornyra futottak, a brit oroszlán pedig a szezon végén távozott az F1-ből, hogy a következő évben az IndyCarban próbáljon szerencsét. Az 1994-es és az 1995-ös idényben pár futamra még visszatért a száguldó cirkuszba, a 94-es szezonzárót meg is nyerte a Williamsszel, a vb-címért azonban többé már nem szállt harcba.
Cikkünk következő oldalán Michael Schumacher és a Ferrari 2001-es világbajnokká koronázásáról olvashat a Hungaroringen