Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) and Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas leave the team garage in the pit lane during the qualifying session of the Austrian Formula One Grand Prix in Spielberg on June 29, 2019. - Ferrari's Charles Leclerc shut out Lewis Hamilton to take pole for the Austrian Grand Prix with a new lap record in final qualifying on Saturday. (Photo by CHRISTIAN BRUNA / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
A Brit Nagydíjon a Forma-1 a bölcsőjébe, a legtöbb csapat otthoni környezetbe tér haza. Silverstone sok gyors kanyarja és az elmaradó hőség a Mercedesnek kedvezhet, és a pálya a szó szoros értelmében idén nem fogja felrázni a mezőnyt, mert újraaszfaltozták.
Az előző versenyen Max Verstappen és a Red Bull megtörte a Mercedes nyomasztó győzelmi szériáját, egy fantasztikus csatából kerültek ki győztesen Charles Leclerc Ferrarijával szemben. A friss fuvallat nagyon jól jött a Brit Nagydíj előtt, amelyen Lewis Hamiltonékat fűteni fogja a visszavágási vágy, miközben az aránylag sok padlógázos szakasz révén a Ferrarinak ismét lehet sansza.
Silverstone-ban kifejezetten izgalmas, fordulatos, látványos előzéseket hozó versenyeket rendeznek évek óta, remélhetőleg ez nem most fog megváltozni. Volt, hogy az eső, volt, hogy a gumik kavarták meg az állóvizet, máskor szimplán a stratégiák változatossága és a pilóták összecsapásai.
Egy éve az is tényező volt, hogy a nagy kiterjedésű újraaszfaltozást gyatrán végezte el a kivitelező, az előírt határértéknél jóval nagyobb egyenetlenségek alakultak ki. Az amúgy nem volt rossz, hogy a pilótáknak meg kellett küzdeniük a hullámos felülettel, de néhányuk kényes dívaként hevesen reklamált a bukkanók miatt. Meghatározó minőségi probléma volt ugyanakkor, hogy a MotoGP futamát le kellett fújni a rossz vízelvezetés és a pályán felgyülemlett víz miatt – hasonlót nem kockáztathattak meg a szervezők,
ezért az idei évre megrendeltek egy újabb nagyszabású aszfaltozást.
„Az FIA stábjából néhányan meglátogatták a helyszínt az elmúlt hetekben és megnézték a műveleteket. A képek alapján úgy érzem, nagyon magas színvonalú munkát végeztek” – közölte Michael Masi versenyigazgató. Mindez persze ismeretlen tényezőt jelent a mezőny tagjainak, akik a csütörtöki pályabejárástól, de inkább a pénteki edzésektől kezdve tudják feltérképezni az új burkolatot.
A pálya első része, a 6-os Brooklands és 7-es Luffield kanyarig a legutóbbi átépítéskor került be a vonalvezetésbe. Errefelé akad néhány lassabb forduló, ahogy a kör végén szintén (Vale kanyar, 16-os számmal), ám a kettő között a lendületes, akár padlógázzal vehető ívek dominálnak. A Copse (8), a Maggots-Becketts kombináció (10-13), a Stowe (15) híres kanyarok, némileg más formában, de már a pálya születésekor léteztek.
A Forma-1 legelső versenyét 1950-ben itt rendezték, a hagyományok miatt ezért óriási kár lenne, ha a Brit Nagydíj valamikor kikerülne a világbajnokságból.
Ennek veszélye felsejlett, de Silverstone végül megegyezett a Libertyvel a pénzügyi feltételekről, és a következő öt évben a versenynaptár része marad, így más helyszínek rovására változik az állomások listája jövőre. A csapatok többségének szintén kellemetlen lett volna a búcsú, ugyanis a legtöbbnek a pálya közvetlen közelében, az autósport Szilícium-völgyében található a központja.
A Mercedes csak megbotlott?
Ausztriában a címvédő istálló vesztét nem az okozta, hogy mellényúlt volna a gumikkal vagy a kasztni eddig rejtett hiányossága jött elő: a forróságban a túlmelegedéstől tartva egyszerűen kénytelenek voltak visszafogni a motorerőt és rengeteg gurulást beiktatni a kanyarok előtt. Hamilton szerint e nélkül azonos szinten lehettek volna a Ferrarival és Verstappen Red Bulljával.
A hűtőrendszerbe kódolva volt, van a probléma, ez a nyári futamokon bármikor megbéklyózhatja a Mercedest. „Javulnia kellene a helyzetnek, de ez az autó alapvető jellegzetességeiből fakad, mert nagyon szoros elrendezést választottunk, így alapvetően alulméreteztük a hűtést” – ismerte el Andrew Shovlin. Műszaki megbízhatósági vonalon több nehézséggel küszködnek hetek óta, erre is érdemes figyelni.
Tavaly szokatlanul nagy forróság volt a Brit Nagydíjon, de jelenleg csak 22-23 °C-os maximumok néznek ki hétvégére, pénteken záporok is akadályozhatják a csapatok felkészülését.
A vonalvezetés szintén a Mercedes barátja lehet: bár többször átépítették, utoljára 2010-ben, Silverstone mindig a gyors kanyarok gyűjtőhelyének számított. Ezekben az aerodinamika a kulcs a jó tempóhoz, márpedig kiderült, hogy a W10 ebben felülmúlja a Ferrari járgányát, amelyet több fejlesztési lépcsőben lehet majd csak felzárkóztatni, már amennyiben sikerül.
Toto Wolff szerint a lóerők szerepét tekintve ez a pálya félúton helyezkedik el az előző két helyszín között.
Az erő nem annyira döntő tényező a gyors kanyarokban, ezért Silverstone jobban fog passzolni hozzánk, mint az osztrák pálya, bár talán nem annyira, mint a Paul Ricard
– vélte. Az utóbbi évek szabályváltozásai növelték az autók leszorítóerejét, olyannyira, hogy a gyors ívekből egyre hosszabb szakasz padlógázzal bevehető.
Előzni lehet, de nem könnyű
Az Osztrák Nagydíjat megelőző versenyeken alig volt helycsere az élmezőnyben. Papíron Silverstone-ban is lehet hasonlótól félni, mert a 200 km/ó feletti kanyarokban nehéz egy másik autó nyomában maradni és lőtávolba kerülni az F1-es mércével közepesen hosszú egyenesek végén, a célegyenesben és a Hangar-ban (a 14-es és 15-ös kanyarok között) ráadásul nem adottak hozzá az optimális feltételek, nem lassú kanyarból gyorsítanak ki rá a pilóták és nem zárja le őket éles féktáv.
A DRS természetesen segítséget ad, de az eszközzel kapcsolatban tavaly olyan probléma merült fel a célegyenes végi új zónában, hogy a hátsó szárny visszaállítása több esetben nem működött flottul, ami baleseteket okozott. Amennyiben megmarad ez a zóna, a versenyzőknek nagyon figyelniük kell, hogy mikor zárják a szárnyat és hogyan kormányoznak, mert az alapból padlógázos első kanyarban a hirtelen leszorítóerő-vesztésből nagy csattanások lehetnek. Tavaly a legjobb beállításával állítólag senki sem tudott nyitott DRS-sel átmenni itt.
Az 5,9 kilométeres pálya elég széles, az 52 kör során azért találhat előzési lehetőséget, aki lényegesen gyorsabb a másiknál. Például a gumik állapotának köszönhetően: a hétvégén a három legkeményebb típus lesz elérhető, s bár a legkeményebbet, a C1-et alig láthatjuk a futam előtt, a közepes C2-vel a legtöbb istálló sokat variálhat. A Mercedes pilótái ebből a szettből 4-et használhatnak, a ferrarisok és a red bullosok 3-at. A lágy C3-ból a Renault tárazott be legjobban a versenyzőinek, ők fejenként 10 garnitúrát kapnak.
Elindul kifelé a gödörből Gasly?
Pierre Gasly idénye eleve döcögősen kezdődött a Red Bullnál, majd néhány biztató jel után a francia egyre mélyebbre süllyedt. Ausztriában hiába előzte meg csapattársát annak gyenge rajtja után, végül körhátrányban futott be mögötte, miközben Verstappen a győzelemig masírozott.
„Tudjuk, hogy mire képes, valahogyan csak végre kell hajtanunk egy Ctrl+Alt+Del-t a fejében és újra kell kezdenünk az egészet” – mondta főnöke, Christian Horner. Ha ez nem sikerül, a csapat előbb-utóbb a „csere” billentyűparancson fog elgondolkodni. Gasly egyik fő problémája az autó farának rángatózása, különösen a féktávokon.
Ebből a szempontból jó hír neki, hogy utóbbiból kevés található Silverstone-ban,
a 7-estől a 15-ös kanyarig több mint fél percen át például rá sem kell lépni a fékpedálra, elég a gázelvétel a forduláshoz.
Gasly mostanság inkább az üldözőbollyal harcolt, semmint a Mercedesekkel, Ferrarikkal és Verstappennel. Ebben a csoportban a McLaren ragadta magához a kezdeményezést: Carlos Sainz szerint a Barcelonában bevetett fejlesztések hozadéka elsősorban a lendületes kanyarokban látszik, ezért szerepeltek jól az előző két versenyen, és ez teheti őket optimistává Silverstone-ban. „Most már nagyon jó az autó hátulja nagy sebességnél, ettől vagyunk gyorsak” – nyilatkozta.
Daniel Ricciardo kerek-perec kijelentette, hogy a saját kategóriájában a McLaren az etalon.
Ők jelentik a mércét. Nagyon belejöttek, nekik van olyan csomagjuk, mint amilyenre mi is vágyunk
– mondta. – Hatékonyabban bánnak a leszorítóerővel, többet rakhatnak az autóra, és így is kevesebb időt vesztenek az egyenesekben.”
Miközben a Haas és a Racing Point ínséges időket él, a Renault formája pedig erősen ingadozik, az Alfa Romeo tűnik annak az istállónak, amely megszorongathatja a papajasárga autókat. Kimi Räikkönenék fellendülőben vannak, és a fejlesztések folytatásától további javulást várnak.