Nem ment zökkenőmentesen az F1-es mezőny utazása a július végén rendezett Német Nagydíj helyszíne, a Hockenheimring és a nyári szünet előtti utolsó forduló, a Hungaroring között. Két héttel ezelőtt, nem sokkal azután, hogy belépett Magyarországra, balesetet szenvedett a Renault F1-es kamionja. A sofőr szerencsére elhagyhatta a kórházat és a csapatot sem vetette vissza a malőr.
Az F1-es mezőny elképesztő felszereléssel utazik Európában. A legnehezebb feladatot a dupla hétvégék okozzák, ilyenkor a vasárnapi leintés után a következő csütörtök reggel már ismét üzemelnie kell mindennek. Az eddigi leghosszabb, közúton megtett táv a Red Bull Ring és Silverstone közötti 1500 kilométer volt, a legdurvább próbatétel pedig a tavalyi tripla hétvége.
A Magyar Nagydíj előtti FIA sajtótájékoztatón szerencsénk volt, a hatalmas arzenállal utazó élcsapatok több képviselője is a meghívottak között szerepelt, ezért megkérdeztük a csapatfőnököket, hogy mekkora kihívást jelent számukra a logisztika megszervezése, és mit tesznek annak érdekében, hogy elkerüljék a Renault-esethez hasonló problémákat.
A téma különösen aktuálisnak bizonyult, mivel a Magyar Nagydíjat egy dupla hétvége második állomásaként rendezték, és a Hungaroringen erősödni kezdtek a pletykák, hogy jövőre 22-re emelkedik a versenyek száma a Spanyol Nagydíj várható megmenekülésével.
„Csapatként nyilvánvalóan felkészültünk a dupla hétvégékre, és általában
a többi európai versenyre is alkalmazunk külsős járművezetőket vagy olyan kamionsofőröket, akik vasárnap pihennek, és csak akkor vezetnek, amikor kell”
– felelte a GPhírek kérdésére Beat Zehnder, az Alfa Romeo veterán csapatmenedzsere.
Az F1-ben az ún. „truckie-k”, vagyis a kamionok járművezetői fogalommá váltak, részben azért, mert amikor még a csapatok utazó személyzete a mainál jóval szerényebb volt, a vezetés mellett további feladatokat is elláttak a hétvégék során. Az egykori Honda-csapat (a mai Mercedes) egyik truckie-ja, Martin Popple 2006-ban elárulta, akkoriban hat járművezető járt a versenyekre, és mindenkinek jutott más munka is.
„Két srác figyel a gumikra, kettő az üzemanyagra, az egyikük a légtömlőkre, én pedig köztük ingázom, és rajta tartom a szemem a dolgokon” – mondta az F1 Matters blognak Popple, aki felügyelte a kamionok pakolását is, és részt vett a tengerentúli szállításokhoz szükséges eszközök kialakításában is. Zehnder viszont leszögezte,
manapság már nem terhelik a járművezetőket azelőtt, hogy útra kelnének a felszereléssel.
„Már nem úgy mennek a dolgok, mint 20 évvel ezelőtt, amikor valaki dolgozott egész nap, aztán este beugrott a kamionba, és átvezetett a következő helyszínre. Minden biztonságosan működik, de ilyen balesetek előfordulnak. Azt hiszem, 400-nál is több kamiont mozgatunk az egyik helyszínről a másikra, és ezt figyelembe véve nem sok baleset történik.”
Claire Williams és Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke örült, hogy a bajba került járművezető átvészelte a balesetet, mindketten kiemelték, hogy nagyon odafigyelnek a szállítmányozásra vonatkozó előírások pontos betartására. Williams a beosztottjait méltatta, Seidl pedig megjegyezte: „Ennyi mozgással szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert nem történik több [baleset].”
Az F1-es mezőny legnagyobb szállítmányozója minden bizonnyal a Red Bull, hiszen két csapat mellett a grandiózus motorhome-jukat, az Energy Stationt is körbeviszik Európában.
„Nagy feladat az összes felszerelést, az autókat, a mérnöki központunkat és esetünkben az Energy Stationt is mozgatni – összegzett Christian Horner csapatfőnök. – Mi 40-nél is több kamionnal megyünk egy eseményre, és dupla hétvégéknél még nagyobb a nyomás, hogy valójában már kedden délutánra átérjünk.”
Ez is egy szempont, amit figyelembe kell venni egy kiterjesztett versenynaptár logisztikai háttere kapcsán, hogy ne helyezzünk túl nagy nyomást az alkatrészek és a személyzet egyik helyről a másikra való mozgatására”
– utalt arra, hogy 2020-ban várhatóan rekordhosszú, 22 futamos lesz a világbajnokság, bár az európai versenyek száma nem, csak a beosztásuk és a helyszínek változnak.
Horner szintén kitért arra, hogy a Red Bullnál a felszerelést szállító sofőrök ugyan kapnak feladatot a versenyhétvégéken, de a leintés után ők elutaznak a következő verseny helyszínére, a kamionokat viszont kipihent vezetők viszik tovább. Sőt, a munkakörök náluk egyre jobban szétválnak.
„Ahogy a többiek is említették, a szerződéses járművezetőkkel már nem az a helyzet, mint régen a truckie-kkal,
nos, ők már nem is vezetnek kamionokat, nem is tudom, hogy manapság miért hívják így őket. Tulajdonképpen szerintem nálunk összesen egy kamionsofőr dolgozik, aki vezet is.
Mindenki szerződéses járművezetőket alkalmaz, akik kifejezetten azért vannak itt, hogy mozgassák a rakományt.”
„Azt gondolom, Beat jól összefoglalta a helyzetet, ami nagyon hasonló az összes csapatnál – nyilatkozta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. – Ahogy ő is elmondta, a járművezetők nem dolgoznak a hétvégék során, különösen nem a dupla hétvégéken. A csapatfőnökök bizonyosan az embereik gondját viselik, és biztosítják, hogy a pályákon és az utakon is biztonságban legyenek és a megfelelő eljárásokkal tegyék a dolgukat.”
„Ami [a Renault kamionjával történt] kétségtelenül súlyos, és felelősséggel tartozunk az események kivizsgálása iránt, valamint, ha szükség van a fejlődésre, akkor azt meg kell tennünk – szögezte le Binotto. – Nem ismerem ennek az ügynek a részleteit, de a Ferrarinál mindenképpen megfontolnánk, hogy mit csinálhatnánk jobban a jövőben.”
A sajtótájékoztató után kerestük a Renault F1-es csapatát is, de a Magyar Nagydíj során nem kívántak foglalkozni a témával.
A felszerelés nagy részét a csapatok utazó „pavilonjai”, az ún. motorhome-ok teszik ki. A legnagyobb már 2016-ban is a Red Bull és a Toro Rosso közös épülete, az Energy Station volt, ezt az idei évre lecserélték egy könnyebben csomagolható, de még nagyobb faházra. Joe Saward F1-es szakblogger három évvel ezelőtt készített gyűjtést az F1-es flottáról,
a Red Bull a 2016-os adat szerint összesen 50 kamiont mozgat a futamok között, a McLaren 27 kamiont használt, a Mercedes 26-ot, a Ferrari 25-öt
(ebből 9-et a DHL olasz kirendeltsége működtetett), a Williams 19-et, a Renault gyári csapata 16-ot, a mai Racing Point és a mai Alfa Romeo egyenként 12-t, a Haas 10-et, a ma már nem létező Manor 9-et, valamint a Honda további 3-at, ez együtt több mint 200 jármű. Ehhez hozzájárul a TV-s közvetítéshez szükséges 21 kamionnyi felszerelés, valamint a Liberty Media saját motorhome-ja és annak vontatója.
A Pirelli az adott helyszíntől függően 10-15 kamiont küld, 15 DHL vontató viszi a VIP helyiségek elemeit, valamint egy német cég is üzemeltet 12 kamiont,
amelyekkel a pályák szélén elhelyezett reklámtáblákat, plusz az F1-ben használt összes járművet, köztük a Safety Cart, a Medical Cart és egyéb utcai autókat viszik pályáról pályára. Az FIA 8 transzportert használ, és 6 tanker is közlekedik. Emellett 35 kamiont futtatnak a betétfutamok csapatai, további 20-at a tévétársaságok. Ez összesen nagyságrendileg 340 kamion volt 2016-ban.