Magyarország is csatlakozott az ENSZ globális közlekedésbiztonsági alapjához, amelynek Jean Todt, az FIA elnöke is különleges követe, jelentette be egy sajtótájékoztatón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Magyar Nagydíj előtt. Elmondta, a kezdeményezés célja, hogy 2050-re Magyarországon ne történjenek halálos kimenetelű közlekedési balesetek.
„Amikor Jean Todt úr nagyjából másfél hónappal ezelőtt Magyarországra látogatott, akkor javasoltuk, hogy Magyarország ebben mindenképpen szeretne részt venni – mondta. – Ennek van egy finanszírozási része, 30 ezer dollárral csatlakoztunk, de ennél lényegesebb, hogy Magyarország vállalja, hogy a közlekedésbiztonság terén olyan akciókat definiál, amely révén 2050-re potenciálisan elérjük az európai uniós célt, hogy senki ne haljon meg közlekedési balesetben."
Palkovics elmondta, a szerepvállalás négy pilléren nyugszik, az első a rendőri eszközök további alkalmazása, mert a kimutatások szerint a balesetek 90%-át emberi tényező okozza, közülük is elsősorban a gyorshajtás, a második az önvezető rendszerek és a vezetőtámogatással kapcsolatos gyártókapacitás fejlesztése (ennek része a Zalazone tesztpálya megépítése), valamint
a skandináv országok példájára oktatási programok indítása, edukációs tevékenység és a felelős közlekedés tudatosítása.
Magyarország a három fő pillér mellett azt is vállalja, hogy a tapasztalatait megosztja elsősorban az afrikai kontinens országaival. Ennek az adja az alapját, hogy az elmúlt 20 év során folyamatosan csökkennek a halálos kimenetelő balesetek hazánkban, az idén az első félév során 220 ilyen eset történt. A miniszter hangsúlyozta, minden emberélet elvesztése túl sok, de e téren Magyarország az átlagnál jobban áll.
A kezdeményezés áttételesen a versenysporthoz is kapcsolódik, hiszen Jean Todt, az FIA elnökeként a versenyzés és a közúti közlekedés nagykövete is, hozzá hasonlóan több F1-es pilóta is gratulált videóüzenetben Magyarország csatlakozásához. Gyulay Zsolt, a Hungaroring vezérigazgatója kiemelte, hogy a pályának a sportrendezvények mellett a közlekedésbiztonság is fontos téma.
Az elmúlt 9-10 év során a Hungaroring mindent megtett azért, hogy ne csak egy Forma-1-es nagydíj rendezéséről legyen híres,
hanem a társadalmi szerepvállalás is nagyon fontos – mondta a sajtótájékoztatón. – Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy együttműködve a különböző szervezetekkel közlekedésbiztonsági- és vezetéstechnikai tréningeket, illetve olyan nyíltnapokat szervezzünk, a tavalyi évben 528 autós és 842 motoros regisztrált a nyílt napjainkra."
A Hungaroringen eddig több, mint 18 ezer járművezető vett részt különböző tréningeken, és hatezer gyermek látogatott el a Miniring nevű közlekedési parkba. A pálya területén 21 éve működik vezetéstechnikai tanpálya, és 8 éve folyamatosan együttműködnek a világbajnoki 2. helyezett Michelisz Norberttel is. A pilóta kijelentette, különösen fiatal korban fontos a járművezető képzése.
Az autóversenyző elárulta, 19 évesen neki is volt egy szerencsés kimenetelű közúti balesete, onnantól kezdve az ismertségéből adódóan próbál hatni a friss jogosítványos társadalomra.
„Kiemelten fontosnak tartom ezt, 8 éve tartunk a tanpályával közösen vezetéstechnikai tréningeket, néhány ezer ügyfél átment már a kezeink között. Nagyon át tudom érezni ezt a helyzetet, mert a tanpályán én is kézzelfoghatóan meg tudom tapasztalni, hogy
a legtöbb magát rutinosnak gondoló fiatal- és idősebb sofőr sem rendelkezik azokkal a rutinszerű mozdulatsorokkal, amelyek vészhelyzetben a megfelelő cselekvést segítenék.
Ezért fontosnak tartom, hogy ilyen tréningekre és a közlekedésbiztonságra a lehetőségeimből fakadóan felhívjam a figyelmet."