Szato Takumát az első olyan japán Forma-1-es pilótának tartották, akinek valós esélye van versenyre kelni a Forma-1-es élmezőnnyel, és akár még futamokat, esetleg világbajnoki címet is nyerhet. Ez végül nem valósult meg, F1-es karrierje alatt dobogóra is mindössze egyszer állt a 2002-ben, a Jordan színeiben brit Forma-3-as bajnoki címmel a zsebében bemutatkozó, majd 2004-ben és 2005-ben a BAR-Hondánál, ezután pedig a Super Agurinál versenyző pilóta.
A ma már 42 éves Szato végül 2008-ban, a Super Aguri csődjével szorult ki a száguldó cirkuszból, és azóta sem tért oda vissza, vélhetően már nem is fog. Bő fél évvel utolsó nagydíja, a 2008-as barcelonai futam után azonban felcsillant a remény, hogy folytatódhat királykategóriás karrierje, mégpedig a Toro Rossónál. Pár órára újra Forma-1-es versenyzőnek érezhette magát, akkor azonban érkezett egy telefon.
Az azóta az IndyCarban versenyző, a 2017-es Indy 500-at megnyerő Szatoról a japán Racing on magazin készített különkiadást, az Autosport web ebből szemezgetve közölt egy eddig ismeretlen részletet a japán versenyző karrierjéből. A 2008-as szezon után a hónapok óta versenyzői ülés nélkül levő Szatót tesztelni hívta a Toro Rosso, három teszten is részt vett,
majd 2009. január 28-án Franz Tost csapatfőnök közölte vele, hogy az övé az egyik ülés 2009-re. Csakhogy mindez végül mégsem így lett.
„Soha nem felejtem el a napot, az volt a születésnapom. Franz Tost felhívott és azt mondta, »gratulálok, isten hozott, mostantól a versenyzőm vagy!«
Majd öt órával később visszahívott, »ne haragudj Takuma, kaptam egy telefonhívást Ausztriából...« A falhoz vágtam a telefonomat"
– idézte fel a történteket Szato.
Akkoriban az volt a Red Bull indoklása, hogy a 32 éves Szato az életkora miatt nem illett a képbe a bikások juniorprogramjában nevelkedett fiatalokra építeni igyekvő istállónál, és inkább a 21 éves Sébastien Buemit választották a már 2008-ban is a Toro Rossónál vezető, 30 esztendős, négyszeres Champ Car-bajnok Sébastien Bourdais mellé.
A Racing on Szato visszaemlékezései alapján azonban más megvilágításba helyezi a történetet, azt állítva, hogy a Red Bullnál a fiatal Buemi élvezett előnyt, a tőle várható szintet már 2008-ban sem hozó Bourdais-val nem számoltak komolyan. Miután a teszteken Szato nemcsak a franciánál, hanem a fiatal svájcinál is gyorsabb volt,
a bikások nem akarták kockára tenni juniorprogramjuk hitelességét azzal, hogy a japánnal eresztik össze Buemit, ezért inkább a nála lassabb Bourdais-é maradt az ülés,
aki mellesleg a szezon végéig sem húzta, a Magyar Nagydíj előtt lecserélték a 19 éves Jaime Alguersuarira.
Szato ezután már sosem került az F1-es visszatérés közelébe, 2010-ben inkább elment az IndyCarba, ahol azóta is versenyez, a 2017-es Indy 500-diadal mellett van még négy győzelme, a legjobb eredménye az összetettben a 2017-es nyolcadik hely, ezt azonban az idén felülmúlhatja, egy futammal a bajnokság vége előtt ugyanis hatodik a pontversenyben.