BUDAPEST, HUNGARY - AUGUST 6: Jenson Button of Great Britain and Honda Racing in action during the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring on August 6, 2006 in Budapest, Hunagary. (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Sportpolitikai szempontból hátrányos a Hondának, hogy nem működtetnek önálló F1-es csapatot, de egyelőre az ígért költségplafon sem csábítja őket arra, hogy autót is építsenek a motorok köré.
A 2008-as szezon végén kiszállt, 2015-től pedig csak motorszállítóként tért vissza a Forma-1-be a Honda, és a gyártó képviselői „pillanatnyilag nem” tervezik, hogy önálló istállóval szerepeljenek a világbajnokság mezőnyében, írja a Racefans a japán gyártó sportigazgatójára, Jamamoto Maszasira hivatkozva.
Önálló konstruktőrként a Honda sohasem volt kifejezetten sikeres az F1-ben, néhány győzelmet tudnak felmutatni, motorszállítóként azonban a McLaren partnereként rettegett sikerszériával történelmet írtak az 1980-as évek végén Ayrton Senna és Alain Prost révén. Ezt a nosztalgiát akarták újraélni, amikor a wokingiakkal visszatértek az F1-be, de ennek csúfos kudarc lett a vége.
Galéria: A Honda F1-es története - Galéria
1/31
Forma-1, Ronnie Bucknum, Honda R & D Company, Német Nagydíj 1964
A Honda a 2018-as szezontól a Toro Rosso beszállítója lett, az idén pedig két futamgyőzelmet is elértek a Red Bull révén. Maszasi szerint most végre sínre került a projekt, ezért nem terveznek változtatást. „A folytonosság nagyon fontos a Forma-1-ben – mondta. – Az elmúlt öt év során erőforrásokat szállítottunk, és kezdünk révbe érni.”
Ha most elkezdenénk karosszériát is építeni, megint küszködnénk, és ezt nem akarjuk.”
A japán gyártó szempontjából problémás, hogy a sportpolitika terén hátrányban vannak, mivel a motorszállítók közül csak ők nem működtetnek önálló istállót, így nem részesülnek a jogdíjakból és a sportág jövőbeli irányvonalával kapcsolatos beleszólási lehetőségük is igen korlátozott. Maszasi elismerte, hogy hátrányos helyzetben vannak.
„Ebben a közegben nem előnyös beszállítónak lenni – összegzett. – A nevünk viszont Honda Motor, motorokkal kezdtünk foglalkozni az elején. Úgy gondoljuk, ez a specialitásunk, és a motorok területén szeretnénk élenjárók lenni a legfejlettebb technológiával. Erre törekszünk” – mondta a japán szakvezető.
Maszasi szerint bár csapatot nem működtetnek, a motorokkal kapcsolatos egyeztetésekben részt tudnak venni, és ügyfelük révén hangsúlyosan képviselhetik az álláspontjukat egyéb kérdésekben is. „A technikai és sportszabályokkal kapcsolatos dolgokat tudjuk egyeztetni a Red Bull-lal és a Toro Rossóval” – összegzett.