A Honda egyelőre nem akar gyári F1-es csapatot

Forma-1, Jenson Button, Honda Racing, Magyar Nagydíj 2006
BUDAPEST, HUNGARY - AUGUST 6: Jenson Button of Great Britain and Honda Racing in action during the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring on August 6, 2006 in Budapest, Hunagary. (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Sportpolitikai szempontból hátrányos a Hondának, hogy nem működtetnek önálló F1-es csapatot, de egyelőre az ígért költségplafon sem csábítja őket arra, hogy autót is építsenek a motorok köré.

A 2008-as szezon végén kiszállt, 2015-től pedig csak motorszállítóként tért vissza a Forma-1-be a Honda, és a gyártó képviselői „pillanatnyilag nem” tervezik, hogy önálló istállóval szerepeljenek a világbajnokság mezőnyében, írja a Racefans a japán gyártó sportigazgatójára, Jamamoto Maszasira hivatkozva.

Önálló konstruktőrként a Honda sohasem volt kifejezetten sikeres az F1-ben, néhány győzelmet tudnak felmutatni, motorszállítóként azonban a McLaren partnereként rettegett sikerszériával történelmet írtak az 1980-as évek végén Ayrton Senna és Alain Prost révén. Ezt a nosztalgiát akarták újraélni, amikor a wokingiakkal visszatértek az F1-be, de ennek csúfos kudarc lett a vége.

Forma-1, Ronnie Bucknum, Honda R & D Company, Német Nagydíj 1964
Forma-1, Richie Ginther, Honda R & D Company, Mexikói Nagydíj 1965
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Olasz Nagydíj 1967
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Francia Nagydíj 1968
Forma-1, Stefan Johansson, Spirit-Honda, Osztrák Nagydíj 1983
Forma-1, Jenson Button, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2003
Forma-1, Keke Rosberg, Williams-Honda, Dallasi Nagydíj 1984
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Dél-Afrikai Nagydíj 1985
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Kanadai Nagydíj 1986
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Brit Nagydíj 1987
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Nakadzsima Szatoru, Lotus-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2005
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1989
Forma-1, Jenson Button, Honda, Magyar Nagydíj 2006, Herendi
Forma-1, Ayrton Senna, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1990
Forma-1, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1991
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1992
Forma-1, Jos Verstappen, Honda tesztautó, Barcelona teszt
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2000
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Belga Nagydíj 2001
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, USA Nagydíj 2002
Forma-1, BAR-Honda, 2004, Honda S2000
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2007
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2008
Forma-1, McLaren-Honda MP4-30, Honda sajtótájékoztató 2015
Forma-1, Fernando Alonso, McLaren-Honda, Magyar Nagydíj 2016
Forma-1, Rubens Barrichello, Jenson Button, Honda Racing 2005, Szato Takuma, Ide Judzsi, Super Aguri
Forma-1, Jenson Button, McLaren-Honda, Monacói Nagydíj 2017
Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso, Bahreini Nagydíj 2018
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Osztrák Nagydíj

A Honda a 2018-as szezontól a Toro Rosso beszállítója lett, az idén pedig két futamgyőzelmet is elértek a Red Bull révén. Maszasi szerint most végre sínre került a projekt, ezért nem terveznek változtatást. „A folytonosság nagyon fontos a Forma-1-ben – mondta. – Az elmúlt öt év során erőforrásokat szállítottunk, és kezdünk révbe érni.”

A japán gyártó szempontjából problémás, hogy a sportpolitika terén hátrányban vannak, mivel a motorszállítók közül csak ők nem működtetnek önálló istállót, így nem részesülnek a jogdíjakból és a sportág jövőbeli irányvonalával kapcsolatos beleszólási lehetőségük is igen korlátozott. Maszasi elismerte, hogy hátrányos helyzetben vannak.

Verstappen az idén két győzelmet is hozott a Red Bull-Hondának Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Mullan

„Ebben a közegben nem előnyös beszállítónak lenni – összegzett. – A nevünk viszont Honda Motor, motorokkal kezdtünk foglalkozni az elején. Úgy gondoljuk, ez a specialitásunk, és a motorok területén szeretnénk élenjárók lenni a legfejlettebb technológiával. Erre törekszünk” – mondta a japán szakvezető.

Maszasi szerint bár csapatot nem működtetnek, a motorokkal kapcsolatos egyeztetésekben részt tudnak venni, és ügyfelük révén hangsúlyosan képviselhetik az álláspontjukat egyéb kérdésekben is. „A technikai és sportszabályokkal kapcsolatos dolgokat tudjuk egyeztetni a Red Bull-lal és a Toro Rossóval” – összegzett.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!