SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 13: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 on track during qualifying for the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka Circuit on October 13, 2019 in Suzuka, Japan. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A csapat vezető versenymérnöke sem biztos abban, hogy honnan származott az adat, ami alapján megbecsülték a közvetítésben a Mercedes abroncsainak állapotát, mielőtt kihívták Hamiltont a bokszba.
Új funkciót vetett be a Forma-1 jogtulajdonosa a Japán Nagydíj közvetítése során, látványos grafikán, százalékos értékkel illusztrálták, hogy milyen egy adott autón lévő gumik (feltételezett) állapota. Az újítás az Amazon Web Services-t népszerűsítette, ami az idei szezontól valós idejű szimulációkat készít az F1 számára, amivel segítenék a nézőket, hogy értsék a verseny várható alakulását.
A gumikopással kapcsolatos újítás azonban zavart keltett, mert azt mutatta, hogy Lewis Hamilton autóján még 70%-os állapotúak az abroncsok, a Mercedes mégis kihívta őt kereket cserélni. Ez az anomália a csapat szokásos, futam utáni stratégiai kérdezz-felelek videójában is felmerült, de Andrew Shovlin szerint ők döntöttek jól, és nem a grafikának volt igaza.
„Ez az érték talán abból származik, hogy a Pirelli megmondja a közvetítésnek, hogy szerintük meddig bírják az abroncsok, de minden autó más, és az is befolyásolja [az élettartamot], hogy milyen gyorsan vezeti a pilóta az autót. Mi sem tudjuk, hogy mennyi gumi van még, amíg célba nem érünk vagy le nem vesszük az adott szettet az autóról, és meg nem mérjük.”
A Mercedes vezető versenymérnök azonban elárulta, más adatok és visszajelzések jó döntésnek alapján jó döntésnek tűnt kihívni Hamiltont.
„Lewis autója kapcsán azt láttuk, hogy a köridők kezdenek visszaesni, eleinte 1 tizedmásodpercet vesztett körönként, aztán 3-at, és a rádión is jelezte, hogy a gumik kezdenek elkopni. Ez azt sugallta nekünk, hogy a gumik már túl vannak a legjobb állapotukon, mehetünk még tovább, de egyre lassabbak leszünk, és végül veszíteni fogunk.”
„Amikor döntenünk kellett, nem rendelkeztünk az összes autó összes adatával, de azt később láthattuk, hogy azoknak sikerült az egykiállásos verseny, akik nagyon elhúzták az első etapot. Sok autó akadt, ami 4-5-6 másodpercet is lassult, mert elkoptak az abroncsaik, és képtelenek voltak tapadást generálni.”
Miért hagyták kint Hamiltont?
Shovlinnak feltették azt a kérdést is, hogy miért hagyták kint hosszabb ideig Hamiltont az első etap során. A brit szakember szerint „az egyszerű válasz” az, hogy frissebb gumikat akartak adni pilótájuknak a futam végére a Sebastian Vettel elleni csatában, még akkor is, ha ez az összesített versenyidő során 2,5 másodperces veszteséget okozott.
A frissebb gumik viszont lehetővé teszik az előzést, mi erre építettünk. Hogy Lewis majd megelőzi Vettelt, de ez nem jött be”
– összegzett Shovlin. – Ki kell elemeznünk, hogy miért, és javítanunk kell az autónkon, hogy könnyebb legyen vele előzni, mert a Ferrarit nagyon nehéz lehagyni. Az elmúlt versenyeken is láthattuk, hogy utolérjük őket, a futamon is gyorsabbak vagyunk, de nem tudjuk legyőzni őket, ha mögéjük érünk.”