SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 17: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15, Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 and Alexander Albon of Thailand driving the (23) Aston Martin Red Bull Racing RB15 on track during the F1 Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 17, 2019 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Robert Cianflone/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Hülyeségnek tartja az időmérős gumiszabályt a Renault csapatfőnöke, amelyet azért nem töröltek el, mert a topcsapatok ragaszkodtak a megtartásához. Cyril Abiteboul szerint ezzel csak az előnyüket akarják védeni, miközben nincs is szükségük rá, hogy ezt tegyék.
Cyril Abiteboul, a Renault F1-es istállójának csapatfőnöke kiakadt a topcsapatokra, amiért nem voltak hajlandóak eltörölni az időmérő második szakaszára vonatkozó gumiszabályt. A jelenleg érvényben levő regulák szerint minden versenyzőnek, aki a Q2-ből továbbjut a Q3-ba, azon a szett gumin kell rajtolnia, amelyiken a továbbjutást eredményező körét teljesítette.
Ezt a szabályt eredetileg a futamok színesebbé tételéért hozták, de több példa is igazolta az évek során, hogy olykor megéri inkább kiesni a Q2-ben és keményebb abroncsokon indulni a versenyen, mintsem lágy keverékkel bejutni a harmadik szakaszba. Abiteboul emiatt azt várta, hogy a stratégiai munkacsoport ülésén eltörlik ezt a szabályt, a topcsapatok azonban nem szavazták ezt meg, kiváltva a francia szakember haragját.
Az abu-dzabi szezonzárón a két Renault is áldozatul esett annak, hogy lágy gumin bejutott a Q2-be, majd a versenyen egyikük sem szerzett pontot, miután a Q2-ben kiesők közül Sergio Pérez és Danyiil Kvjat is előttük végzett, előbbi közepes, utóbbi kemény keveréken rajtolt. „Ismét demonstrációját láthattuk ennek a buta szabálynak, hogy a lágy gumin kellett rajtolnunk, ami előnybe hozta a hátrébbról rajtolókat” – fortyogott Abiteboul.
A stratégiai munkacsoport ülésén megegyeztünk [hogy eltörölüjük a szabályt], majd amikor szavazásra került a sor, a megbeszéltek megváltoztak, én pedig komolyan mondom, hogy el vagyok keseredve emiatt."
Miután a 2020-as szabályok elfogadásának április végi határideje réges-rég lejárt, csak egyhangú döntéssel lehetett volna eltörölni a gumikra vonatkozó szabályt.
Mivel a topcsapatoknak akkora az előnye, hogy általában azokokon versenyeken, amelyeken a keményebb gumin rajtolás az előnyösebb taktika is simán bejutnak a Q3-ba ezen a keveréken, Abiteboul szerint csak arról van szó, hogy féltik az előnyüket.
„A topcsapatok és a junior csapataik lobbiztak a változás ellen, mivel ezt a szabályt a topcsapatok a saját védelmükre hozták – jelentette ki Abiteboul. – Nem hiszem, hogy szükségük van rá, de ez egy extra védelem nekik. Emellett az ügyfélistállókat, vagy a topcsapatokkal kapcsolatban állókat is segíti, a legtöbb esetben pedig az általam középosztálynak hívott csapatok sínylik ezt meg, azaz mi és a McLaren."
Azt a Renault csapatfőnöke is elismerte, hogy ők is profitáltak már abból, hogy a Q2-ben kiesve szabadon választhattak gumit a versenyre, de ezzel együtt is eltörölné a szabályt.
Igazság szerint néha nekünk is segített, amikor nem kvalifikáltuk magunkat a legjobb tízbe, mint például Mexikóban és Szuzukában. Azonban ezért még nem kellene megtartanunk.
Ez egy hülye szabály, aminek mennie kell, de senki nem tesz semmit ezért. Elkeserítő látni újra megtörténni ezt."