SOCHI, RUSSIA - SEPTEMBER 29: George Russell of Great Britain and Williams walks from his car after crashing during the F1 Grand Prix of Russia at Sochi Autodrom on September 29, 2019 in Sochi, Russia. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Pilótája szerint egyértelműen jobb lehet az idén a tavaly csak az F1-es mezőny végén kullogó Williams, ám ez még nem jelenti azt, hogy elmozdul az utolsó helyről.
Tavaly fennállása legrosszabb idényét teljesítette a Williams istálló, amelynek helyettes csapatfőnöke úgy véli, még egy ilyen szezont nem engedhetnek meg maguknak. Claire Williams elárulta, hogy már egy évvel ezelőtt, a botrányosan sikerült előszezoni tesztelés után elkezdték a belső folyamataik átvilágítását, amelyek remélhetőleg kézzelfogható eredményt hoznak az idén. George Russell, a csapat 21 éves pilótája szerint mindenképpen jobbak lesznek 2020-ban, ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy elmozdulnak a mezőny végéről.
Egyetlen ponttal a konstruktőri világbajnokság utolsó helyén zárt tavaly a Williams-istálló, amely önerőből a versenyek nagy részén senkivel sem tudta tartani a lépést. Már egy évvel ezelőtt, a barcelonai előszezoni teszteken megjósolható volt, hogy merő szenvedés lesz a 2019-es szezonjuk, az autó nem készült el időre, majd menthetetenül lassúnak bizonyult.
Az istállót irányító Claire Williams tudja, még egy ilyen év nem fér bele, a tavalyi szenvedést azonban olyan szempontból jó dolognak tartja, hogy kiderültek a csapat hiányosságai.
„Ez nem történhet meg újra – szögezte le az Autosportnak. – Olykor szükség van rá, hogy padlóra kerüljünk ahhoz, hogy megértsük, mik a problémák. Néha keresztülmegyünk ilyenen és csak nagy nehézségek árán jutunk el oda, ahova akarunk. Eközben meg kell értenünk, hogy mi zajlik belül, hogy ne csak kínkeservesen eljussunk valahova, hanem legyen egy tervünk és egy rendes folyamatunk."
Williams elmondta, hogy már a teszt kudarca után belefogtak egy nagy átvilágításba, mivel rájöttek, hogy a tüneti kezelés nem lesz elég. Ennek esett áldozatul a csapat technikai igazgatója, a tulajdonrésszel is rendelkező Paddy Lowe, aki már a szezonnyitóra sem utazott el.
Betömögethetjük a lyukakat, de ha nem akarjuk igazán kijavítani a gondokat és leásni a gyökerükig, azok valószínűleg újra felszínre fognak kerülni
– ecsetelte Claire Williams. – A tesztelés után belekezdtünk ebbe a nagyon átfogó átvilágításba minden egyes folyamatunknál, amely részt vett és elszámoltatható a végkifejletet illetően. Hihetetlenül hasznos dolog volt ez, mert kiemelte az összes gyengeségünket, és lehetővé tette, hogy kijavítsuk azokat."
A helyettes-csapatfőnök méltatta az istálló tagjait, akik szerinte nagyon jól fogadták az elszámoltatást, és őszintén, a kezüket feltéve beismerték, ha valamiben hibáztak. A változtatásoknak elméletileg már az idén éreztetniük kell a hatásukat, George Russell szerint fogják is, csodára azonban ő sem számít. „Hosszú ideje nem láttunk semmilyen fejlődést a szélcsatornában, mára azonban változott a helyzet.
Egyértelműen jobbak leszünk 2020-ban. Arra számítok, hogy sűrűbben vehetjük fel a harcot a többiekkel, de reálisan nézve egy újabb nehéz szezon vár ránk"
– nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak. Russell felvetése, hogy csak akkor lesznek jó helyzetben, ha a többiek nem fejlődnek, a Forma-1-ről lévén szó nagyjából kizárható, a kérdés az, tud-e nagyobb léptékben előrelépni a Williams, mint a középmezőny csapatai.
A McLaren nagyot lépett előre 2018-ról 2019-re. Amennyiben mi is hasonló lépésre vagyunk képesek, közben pedig a Haas, a Racing Point és a Toro Rosso nem fejlődik, nagyon erős pozícióban leszünk
– vázolta az álomszerű forgatókönyvet a fiatal brit. – Ha viszont ők is találnak egy-két másodpercet, akkor ugyanott leszünk, mint tavaly."