Michael Schumacher a karrierje során ismert volt munkamoráljáról, amitől mind saját maga, mind aktuális csapata rengeteget fejlődött. A ma 51 évessé váló pilótáról talán kevésbé köztudott, hogy alkalmanként, ha nem is a közvetlen rivális, de más istállók autóját tesztelte, észrevételeivel segítve annak fejlesztését. Ezt a csapatok közötti összefonódások tették lehetővé.
Ilyesfajta "munkaerő-kölcsönzés" sosem volt divat, bár a fiatal tehetségek tanulási folyamatánál megfigyelhető, például Charles Leclercnél vagy George Russellnél, jóllehet, itt a pilóták csiszolása volt a középpontban, míg Schumacher esetében az autóké.
1994-ben, első vb-címének megszerzése után a középmezőnyhöz tartozó Ligier-re váltott át egy napra a Benettontól, főnöke közbenjárásával.
Flavio Briatorénak ugyanis mindkét csapatban volt üzleti érdekeltsége,
a Benettont ő irányította, a Ligier-t pedig felvásárolta, elsősorban a motorpartnere miatt: így a Benettonnal hozzájutott a legerősebbhez, a Renault-hoz. Kapocs volt az istállók között az is, hogy a főszponzor dohánygyáruk ugyanahhoz a tulajdonoshoz tartozott. A Ligier megerősítéséhez kellett Schumacher tapasztalata, aki egy decemberi napon 36 kört, nagyjából egy fél versenytávot húzott le az autó volánja mögött az estorili pályán.
A gyakorlás az addig Cosworth erőforrásokat használó Schumachernek szintén hasznos volt, mert elkezdhetett ismerkedni a Renault-val, valamint a jelenlétével segített honfitársának, Jörg Müllernek, aki aznap élete első F1-es tesztjén vett részt a Ligier-rel.
Bár ezeket az eredményeket nehéz tisztán összehasonlítani,
figyelemre méltó, hogy Schumacher a számára vadidegen kocsiban csak 1,3 másodperccel volt lassabb Damon Hill jóval erősebb Williamsénél, és idejével a 3. rajtkockát szerezte volna meg néhány héttel korábban a Portugál Nagydíjra.
Olivier Panis ott 15. lett, közel 2 másodpercet kapva Hilltől. Az állandó pilóta állítólag több fortélyt ellesett a mestertől, de az idejét nem tudta megjavítani a következő napokban.
1997-ben volt még egy alkalom, hogy Schumacher egy másik csapatnak tesztelt, de akkor nem a felettesei rendelték oda: korábbi sportautós főnöke,
Peter Sauber szezon közben kérte meg, hogy időmérős körülmények között nézzen már rá legyen szíves az autóra,
mert nem elégedettek a balansszal kevés benzin mellett. Mivel ahogy idén, akkor is a Ferrari motorját használta a Sauber (Alfa Romeo), így a maranellóiak sem álltak ennek útjába. Igaz, a cserét nagyon titkolták, még olyan álhíreket is közöltek, hogy Schumacher rosszullét miatt lépett le a ferraris tesztjéről...
A német azt mondta, élvezettel próbált ki egy ismeretlen autót, és a Fiorano tesztpályán zajlott menetpróbán olyan időt ért el, amit nem sokkal később alig tudott felülmúlni a Sauber állandó versenyzője, Johnny Herbert.