BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 20: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF1000 on track during day two of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 20, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Még nem értik a működését, így azt sem tudják megmondani, hogy érdemes-e lemásolniuk, a Ferrarinál egy dologban azonban biztosak, nem fogják megtámadni a Mercedes innovatív kormányát, amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerint az szabályos.
Noha egyelőre szinte csak kérdőjelek vannak a Mercedes által a barcelonai teszten bevetett DAS-rendszer körül, annyi bizonyos, hogy a kettős tengelyű kormányzás az FIA szerint szabályos, mivel nem a felfüggesztés, hanem a kormánymű részének tekintik, így nyitva a kapu a riválisok előtt, hogy lemásolják azt, és megépítsék a saját DAS-ukat. Igen ám, egyelőre azonban csak találgatják, hogyan is működik a rendszer pontosan.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke elismerte, hogy még ők sem jöttek rá a DAS titkának nyitjára, de természetesen igyekeznek minél hamarabb megfejteni a Mercedes újítását, hogy eldöntsék, megéri-e nekifogni egy saját rendszer kifejlesztésének. Nem jó hír a vörösöknek és a többi csapatnak sem, hogy Valtteri Bottas szerint nagyon hosszú ideje foglalkoznak már ezzel a projekttel, és szerinte igen nehéz lemásolni a rendszert.
A barcelonai tesztelés első háromnapos felvonásának második napján felfedezett DAS-ról Binotto elmondta,
a Ferrari nem fogja megóvni a rendszer szabályosságát, mivel megbízik a Nemzetközi Automobil Szövetség döntésében,
lemásolni pedig egyelőre nem tudja, mivel ahhoz előbb meg kell értenie a működését. „Mi egyelőre nem vitattuk meg a kérdést az FIA-val, de tisztázást fogunk kérni tőlük, mivel fontos számunkra a megértés, de nem fogjuk megkérdőjelezni a döntésüket, mert megbízunk az ítéletükben – jelentette ki a Scuderia csapatfőnöke. – Noha egyelőre fogalmam sincs, hogy megérné-e [elkészíteni a saját verziónkat], egyértelműen időt venne igénybe. Meg kell alkotni az egész koncepciót, megtervezni, legyártani, homologizáltatni. Biztonságosnak is kell lennie.
Úgyhogy ha így is döntünk, legfeljebb a szezon közepére készülhet el, korábban nem. Először azonban meg kell értenünk, hogy miként működik, és hogy milyen területeken jelent teljesítményelőnyt. Szerintem jelenleg fogalmunk sincs.
Meg fogjuk vizsgálni és eldöntjük, hogy megéri-e kifejleszteni vagy sem."
Sebastian Vettel korábban kifejtette, szerinte a DAS önmagában nem hoz annyit a konyhára a Mercedesnek, hogy emiatt legyőzhetetlenné váljon. Binotto osztotta pilótája véleményét. „A Mercedesnek egyértelműen jó autója van, amely gyorsnak is tűnt. Számos innováció van az autókon, a Mercedes néhány megoldását például a Ferraritól vette át és fordítva. A DAS ezek közül egy szabad szemmel látható újítás, de nem hiszem, hogy önmagában garancia lenne a sikerre. Inkább a csomagjuk része, ami egyértelműen egy jó csomag."
Hogy a Ferrarinak és másnak sem lesz könnyű dolga, ha úgy dönt, hogy saját DAS-t épít, az Valtteri Bottas szavaiból derül ki. A finn versenyző elárulta, hogy a Mercedesnek igen hosszadalmas folyamat volt kifejleszteni a rendszert. „Elég régóta tudomásom volt róla, ez nem egy hirtelen jött projekt, nagyjából egy évvel ezelőtt hallottam róla először.
A többi csapatnak el kell gondolkoznia azon, hogy elkészíti-e a saját rendszerét, szerintem mindannyian mérlegelik, hogy megéri-e az erőfeszítést és az időt. Ami minket illet, elég nagy projekt volt, igen nehéz lenne lemásolni.
Remélem, hogy előnyhöz jutunk általa, az biztos, hogy a többiek előtt járunk vele."
A DAS-t a versenyző a pilótafülkéből, a kormány előre tolásával, illetve hátrahúzásával működteti, felmerülhet tehát, hogy 300 km/h fölötti tempónál ez nem feltétlenül a legbiztonságosabb,
Michael Masi versenyigazgató azonban megerősítette, hogy a rendszernek nincs semmilyen biztonsági kockázata, mivel az FIA soha nem engedne semmit használni, amivel kapcsolatban a legkisebb mértékben is felmerülne hasonló.
Bottas is kijelentette, hogy a versenyző szemszögéből sincs szó ilyesmiről. „Egyáltalán nem fura a használata, nagyon jó a működtetése. Egyszerű, nincsenek váratlan dolgok a használata közben, és csak akkor állítunk rajta, amikor mi akarunk. Több módon szimulálhatjuk a működését, és különböző szimulációs eszközökkel is kipróbálhatjuk, mielőtt alkalmazzuk az autón. Egyáltalán nem okozott nehézséget a használata, nagyon jól lett megtervezve, egyszerű használni és nem voltak vele problémáink."