Az F1 TV online közvetítése csütörtökön lebuktatta a Mercedes egyik komoly fejlesztését, a DAS névre keresztelt innovatív kormányművet, ami lehetővé teszi, hogy a pilóta maga felé húzza vagy eltolja a kormányt, ezzel állítsa a kerékösszetartást.
Arról megoszlanak a vélemények, hogy pontosan milyen hatást érnek el ezzel, de a csapatok képviselői felkapták a fejüket az eszköz láttán, bennfentesek szerint lényegében mindenki erről beszél a barcelonai paddockban.
Szerencsések vagyunk, hogy vannak belsőkamerás felvételek, különben nem vettük volna észre
– ismerte el Sebastian Vettel, aki csütörtök délután kezdte meg a tesztelést, miután az első másfél napot betegség miatt kihagyta. – Én is láttam, és ebédnél beszéltünk róla. Nyilvánvalóan érdekesnek tűnik. Mivel használják, gondolom, ez azt jelenti, hogy szabályos is."
Vettel megjegyezte, hogy a kormánykerék szerinte arra való, hogy forgassák, és nem arra, hogy tolják-húzzák. Úgy vélte, a pilóták számára sem könnyű megszokni a furcsa fejlesztést.
A Ferrari versenyzője ettől függetlenül azt mondta, a rendszer nem önmagában érdekes, hanem azáltal, hogy milyen egységbe illeszkedik be:
Lehet, hogy alábecsülöm, de nem hinném, hogy ez a beugrójuk a győzelemre, úgy gondolom, sokkal több szempontnak kell érvényesülni egy versenyképes autó esetében."
A négyszeres világbajnok korábban betiltott innovációkhoz hasonlította a DAS-t, megemlítette az F-csatornát, amely használatakor a pilótának egy kézzel el kellett engednie a kormányt, és nem is tartotta biztonságosnak, de arra számít, hogy az FIA csak észszerű fejlesztéseket fog engedélyezni. Furának tartja a DAS-t, de azt mondta, ha megszokható és gyorsabb, akkor ő is alkalmazná.
„Ha az ember megszokja, hogy futócipőben megy futni, akkor flip-flopban is menne neki, csak más érzés lenne. Ez is valami teljesen más, talán idegen és furcsa elsőre, de ha az ember el tudja végezni a feladatát, akkor miért ne?" – vélekedett Vettel.
A Racefans kérdésére az FIA szóvivője elárulta, a csapat által nyújtott információ alapján az eszköz megfelel a szabályoknak, de figyelik a helyzetet.
Vettel elmondta, szerinte „elég nagy munka lenne lemásolni" a Mercedes újítását, de a Ferrari is meg fogja vizsgálni a szerkezetet, majd utána döntik el, hogy érdemes-e átvenni azt.
Sergio Pérez, a Mercedes-alkatrészeket is használó Racing Point versenyzője az UOL tudósítójának azt mondta, nem hiszi, hogy az idén más is megcsinálja a DAS-t, mert „évekig tart kiismerni valami ilyesmit."
Ámulattal beszélt az újításról Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is, aki elismerte, egyelőre fogalma sincs, hogyan működik a szerkezet. Megjegyezte, a paddockban mindenkinek van véleménye arról, hogy mire jó a Mercedes ötlete, de kételkedett abban, hogy ilyen gyorsan megfejtették a titkot. Steiner azt is kizárta, hogy egy olyan kis csapat, mint a Haas belefogjon egy ekkora projektbe.
„Nem csak a fejlesztés a lényeg, hanem tesztelni is kell, hogy működik-e. Ez nagyon bonyolult és bizonyára a pilótáknak is meg kell szokniuk. Úgy gondolom, akadnak olyan dolgok, amivel nekünk előbb kell foglalkozni” – jelentette ki a Sky Sports műsorában.
Nekünk nincsenek is meg a forrásaink ahhoz, hogy ilyet csináljunk: a pénz, a kapacitás és az emberek is hiányoznak, úgyhogy mi nem tudnánk ilyet kifejleszteni."
„Az teljesen más, amit ők csinálnak. A Mercedes ezer főt foglalkoztat Brackley-ben és ki tudja, hányan dolgoznak még Stuttgartban is az F1-es autón, ráadásul sok pénzük is van. Szerintem az F1 a csapatok miatt is lenyűgöző, van miről beszélni, ez nem egy márkakupa, amit én mindig is ellenzek. Az ilyenek teszik érdekessé az F1-et, főleg, hogy most már közvetítjük is a tesztelést, ami remek."