Nehezen lehetett volna elképzelni ilyesmit pár évvel ezelőtt, a 2020-as szezon előtti tesztek után azonban kijelenthető: jelen pillanatban a Mercedesnek van a legsebezhetőbb motorja a négy gyártó közül. Természetesen nem tudjuk, hogy ki, mennyire tekerte fel az erőforrást a kétszer három napos barcelonai gyakorlás során, ezért a megbízhatóságról is majd csak a szezon beindultával fogunk pontos képet kapni, az viszont tény, hogy eddig a címvédő szembesült a legtöbb problémával, az ő erőforrásuk négyszer romlott el, míg például a még tavaly is csapnivaló megbízhatósággal működő Renault-é egyszer sem. Lewis Hamilton is tisztában van vele, hogy javulniuk kell.
Az első teszthéten két Mercedes-erőforrás is csődöt mondott, az egyik Nicholas Latifi Williamsében, a másik Valtteri Bottas Mercedesében. Előbbi esetben a belső égésű motorral, utóbbiban a hőenergia-visszanyerő rendszerrel volt gond, a grove-iaknak pedig vissza kellett állniuk az egy specifikációval régebbi erőforrásra, hogy csak a második teszthéten használják ismét a Melbourne-re szánt változatot. Igen ám, csak mikor végül visszatették,
Latifi autója ismét füstölögve állt meg a pálya szélén, ráadásul az elektronika nem kapcsolta le időben a motort, így az súlyosan károsodott.
Az Auto Motor und Sport értesülései szerint ezután módosítottak a szoftveren, hogy a legkisebb anomália észlelésére azonnal leállítsa az erőforrást. Ez menthette meg Hamilton V6-osát az utolsó előtti tesztnapon, amikor a hatszoros világbajnok alatt 14 kör megtétele után megállt a Mercedes.
A problémák összhangban állhatnak azzal, hogy az FIA az idei szezonra tovább szigorította az olajégetésre vonatkozó szabályokat, ami Toto Wolff szerint is nagy kihívás elé állít mindenkit. Az első teszthéten a Ferrari is gondba ütközött az olajrendszer körüli problémák miatt, és a Hondának is voltak technikai gondjai.
Meglepő módon egyedül a McLarenben és a gyári istálló autójában dolgozó Renault-erőforrások teljesítették probléma nélkül az előszezoni tesztet.
A hibrid-éra 2014-es kezdetekor és az azt követő pár évben elképzelhetetlen volt olyasmi, hogy ne a Mercedesé legyen a legerősebb és legmegbízhatóbb F1-es motor. Később a Ferrari felzárkózott, a Renault és a Honda azonban így is nagyon le volt maradva. Jelenleg azonban úgy tűnik, minden eddiginél kiegyenlítettebb lehet a mezőny ezen a téren, ami pedig a megbízhatóságot illeti, egyelőre az tűnik a Mercedes gyengéjének.
„Tavaly is nehéz telünk volt és az idén is. Volt egy időszak a hibrid-érában, amikor csak egyre jobbak és jobbak lettünk, de mint mindennel, végül ezen a területen is eljutottunk oda, hogy kisebb lett a megtérülés – nyilatkozta Lewis Hamilton. – Mennyit lehet még kisajtolni egy V6-os turbómotorból? Milyen messzire mehetünk még? Most eljutottunk oda, amikor már igen nagy befektetés árán is csak egy-egy km/h-val tudjuk növelni a csúcssebességet."
Hamilton a tesztelés utolsó előtti napján a saját bőrén tapasztalhatta, hogy egyelőre nem az igazi az új motor megbízhatósága, mindössze 14 kört tudott megtenni, mielőtt véget ért a napja. Ezzel együtt úgy érzi, jó lesz az idei egység. „Teljes mértékig hiszek a srácokban, hogy módszeresen előre fognak lépni.
A motor valójában nagyon jó, fejlődés a tavalyihoz képest, de megbízhatósági szempontból még nem tart ott, ahol szeretnénk.
De biztos vagyok benne, hogy keményen dolgoznak a gyárban, hogy feltárják a problémát."
Andy Green, a szintén Mercedes-motorokat használó Racing Point technikai igazgatója is bízik ebben.
A szakember elárulta, hogy a Mercedes nem aggódik a felmerült problémák miatt, ami ha így van, azok vélhetően nem alapvető konstrukciós hibákat takarnak,
hanem olyasmit, amit meg tudnak oldani az első versenyig. „Szerintem tudatában vannak az elmúlt hetek problémáinak és megteszik a megfelelő intézkedéseket” – mondta Green.
Nem hiszem, hogy aggódnának, legalábbis nekünk azt mondják, hogy nem aggódnak, úgyhogy mi sem aggódunk.
Szerintem Melbourne-ben jó helyzetben leszünk, elvégre ez még csak tesztelés, ami erről szól. A fellépő problémák nem teljesen a semmiből jöttek, ezért képesek kijavítani azokat."