Nagy valószínűség szerint minden idők leggyorsabb Forma-1-es szezonja lesz az idei, a változatlan szabályok mellett a legtöbb csapat már a teszteken bizonyította, hogy sikerült előrelépnie a tavalyi idényhez képest, ami a köridőkben is meg fog mutatkozni. Noha a barcelonai körrekordtól Valtteri Bottas 1:15.7-es ideje 3 tizeddel elmaradt, a májusi Spanyol Nagydíjon minden bizonnyal meg fog dőlni a csúcs.
Igen ám, de a gyorsulásnak egy nagy hátulütője is van: még nehezebb lesz követni az elöl haladót, a szoros és kiélezett csaták esélye így vélhetően a tavalyinál is alacsonyabb lesz. Legalábbis Lando Norris nyilatkozata alapján, a McLaren pilótája ugyanis ledöbbent, hogy milyen sok leszorítóerőt veszített, amikor a közelébe került egy másik autónak. 2021 nem jöhet elég korán.
Az F1-es csapatok általában kizárólag a saját feladataik elvégzésére koncentrálnak egy teszten, és a saját autójukat igyekeznek kiismerni, amihez üres pályára van szükségük. Olykor azonban elkerülhetetlen, hogy összetalálkozzanak egy-egy riválissal a körözés közben, sőt, néha szándékosan "autóztatják" pilótájukat egy rivális mögött, hogy megnézzék, miként viselkedik a kocsi turbulens levegőben.
Lando Norris is került hasonló helyzetbe a barcelonai gyakorlás során, és amit tapasztalt, nem valami szívderítő a közelgő szezonra nézve.
„Nem hiszem, hogy bármikor is követtem volna valakit fél körnél tovább. Az egyetlen dolog, amit tanultam, hogy továbbra is milyen sok leszorítóerőt veszítünk a Forma-1-ben, amikor három-négy másodpercen belülre kerülünk az előttünk haladóhoz" – nyilatkozta a Racefansnek.
A jelenlegi autók nagyjából az általuk generált leszorítóerőnek a felét veszítik el akkor, amikor egy autónyi távolságba kerülnek az előttük haladóhoz képest.
Noha pontos adatokat nem ismerünk, könnyen lehet, hogy a leszorítóerő-veszteség nőtt tavalyhoz képest, hiszen minél nagyobb a kanyartempó, annál nehezebb szorosan a másik mögött maradni. Norris már úgy is megérezte, hogy valaki van előtte a pályán, hogy alig látta az illetőt.
Épp hosszú etapon vagyok, valaki kihajtott a bokszból, azt is alig láttam, hogy ott van, majd a hármas és kilences kanyarban az autó össze-vissza mozgott a turbulencia miatt. Eléggé szörnyű érzés.
Nem túl szép dolog ismét ráébredni erre, hiszen az ember mindig szoros versenyzést szeretne, de amint bárki mögé érek, az autót borzasztó lesz vezetni."
Remélhetőleg minderre megoldást nyújtanak majd a 2021-es szabályok, amelyek a várakozások szerint az 50%-os leszorítóerő-veszteséget 15%-osra csökkentik egy autónyi távolságból, ha pedig már három autónyi hely lesz üldöző és üldözött között, előbbinek csak a leszorítóerő 5%-át kell nélkülöznie.