Vágólapra másolva!
Az F1 vezetése megegyezett a csapatokkal arról, hogy a 2021-re tervezett technikai szabályváltozások bevezetését egy évvel későbbre halasszák. Mindez nem érinti a pénzügyi regulákat, sőt, könnyen lehet, hogy költségvetési plafon az előzetes elképzelésekhez képest még alacsonyabb lesz.

A Forma-1 csütörtökön bejelentette, hogy a Monacói Nagydíjig bezárólag az összes futamot (hét versenyt) elhalasztotta a koronavírus-járvány miatt, ezzel a sportág és a csapatok is nehéz helyzetbe kerültek. A részvények ára 27 nap alatt 46-ról 18,30 dollárra esett, a jogtulajdonos csak az első négy nagydíj kiesésével 150 millió dollárnyi bevételtől esett el.

A versenyek elmaradása lavinát indít el, hiszen kevesebb futammal a televíziók is kevesebbet fizetnek, az események szponzoraitól, valamint a Paddock Clubtól sem érkezik bevétel. A helyzet a csapatokat is bajba sodorhatja, hiszen a bevételek 67 százalékát szétosztják közöttük, csökkennek a szponzori bevételek, a költségek egy része viszont állandó.

Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021, szabályok, új autó
Forma-1, 2021. Renault
Forma-1, 2021. Renault
Forma-1, 2021. Renault
Forma-1, 2021, Williams
Forma-1, 2021, Williams
Forma-1, 2021, Williams
Forma-1, 2021, McLaren
Forma-1, USA Nagydíj, 2021, szabályok, sajtótájékoztató
Forma-1, USA Nagydíj, 2021, szabályok, sajtótájékoztató
Forma-1, USA Nagydíj, 2021, szabályok, sajtótájékoztató, Ross Brawn, Nikolasz Tombazisz, Chase Carey
Forma-1, USA Nagydíj, 2021, szabályok, sajtótájékoztató
Forma-1, USA Nagydíj, 2021, szabályok, sajtótájékoztató
Forma-1, USA Nagydíj, 2021, szabályok, sajtótájékoztató
Forma-1, 2021-es tanulmányautó
Forma-1, 2021-es tanulmányautó
Forma-1, 2021-es tanulmányautó
Forma-1, 2021-es tanulmányautó
Forma-1, 2021-es tanulmányautó
Forma-1, 2021-es tanulmányautó
Forma-1, McLaren 2021-es tanulmányautó
Forma-1, McLaren 2021-es tanulmányautó
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render, Circuit of the Americas, USA Nagydíj
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó a pályán render
Forma-1, 2021-es autó render
Forma-1, 2021-es autó render
Forma-1, 2021-es autó render
Forma-1, 2021-es autó render

Egy csütörtöki telefonkonferencián Chase Carey, Ross Brawn, Jean Todt és a csapatok képviselői arra jutottak, hogy 2021-re tervezett jelentős technikai módosításokat elhalasztják egy évvel későbbre, és a karosszériára, a váltóra, valamint a felfüggesztés egyes részeire vonatkozó jelenlegi szabályokat 2021 végéig kitolják. Egyedül az aerodinamikai elemeket lehet fejleszteni.

Kilenc csapat már korábban is megszavazta volna a döntést, egyedül a Ferrari vonakodott, de csütörtökre ők is beálltak a támogatók közé.

„A Ferrari kész vállalni a felelősséget a döntésért, amit a sportág érdekében meg kell hozni, ez most biztosan nem az az időszak, amikor helye van az önzésnek és a taktikázásnak” – nyilatkozta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke az F1 hivatalos weboldalának még azelőtt, hogy megszületett a döntés, amit az FIA Motorsport Világtanácsának is jóvá kell hagynia, így egyelőre nem hivatalos.

Legalább 2,5 év el fog telni a szabályrendszer bemutatása és az éles bevetés között Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

A lépés révén jelentősen csökkennek a csapatok költségei, hiszen amellett, hogy csak egy évvel később kell megküzdeni az új szabályok adta kihívásokkal, jövőre nem feltétlenül kell új autót építeniük, hiszen elég, ha csak az aerodinamikai fejlesztésekre koncentrálnak. Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke kijelentette, ebben a „drámai helyzetben” ez volt az egyetlen megoldás.

A költségplafont bevezetik

A döntés a kiadások csökkentése mellett azzal az előnnyel is járhat, hogy a versenynaptárat elméletileg akár 2021 januárjáig elnyújthassák, így minél több futamot be tudjanak pótolni, de a BBC értesülése szerint az a terv, hogy még az idei naptári évbe a lehető legtöbb versenyt beszorítsák.

Az eredetileg 2021-re tervezett technikai módosítások elhalasztása nem vonatkozik a pénzügyi szabályzatra, amit jövőre mindenképpen be fognak vezetni.

Sőt, ebben a szituációban akár az is elképzelhető, hogy az FIA-nak és az F1 vezetésének sikerül elérnie, hogy a 175 millió dolláros költségvetési plafont jelentősen lejjebb vigyék, és azon tételek számát is csökkentsék, amelyek ebbe nem számítanak bele. Az egyik kisebb istálló csapatfőnöke ennek kapcsán az AMuS-nak kijelentette, hogy a nagyoknak ezúttal félre kell tenniük az arroganciájukat, mivel a körülmények őket is nyomás alá helyezik.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!