Továbbra is nagy a bizonytalanság a 2020-as Forma-1-es szezon kezdete körül. Az első négy futam közül egyet, a Kínai Nagydíjat már elhalasztották a koronavírus-járvány miatt, a kór európai és közel-keleti terjedése azonban újabb komoly fejtörés elé állíthatja a sportág irányítóit. Noha Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója a barcelonai tesztek során kijelentette, a március 15-i ausztráliai idénnyitó, valamint a március 22-i bahreini, és az április 5-i vietnámi futam is meg lesz rendezve, a folyamatosan változó helyzet miatt egyiket sem lehet készpénznek venni. Az Ausztrál Nagydíj szervezői úgy készülnek, hogy lesz verseny.
„Minden, amit most mondunk, egy óra múlva már érvényét is veszítheti" – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke a koronavírussal kapcsolatos döntésekről, amelyeket előbb-utóbb meg kell hoznia az illetékeseknek. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint jelenleg „mozgó célpontra lőnek", a sorsuk ugyanis a vírus terjedésétől, és a futamrendező országok arra adott reakciójától függ. Bahreinben nemrég például 48 órára minden Dubajból érkező járatot töröltek, miután egy csoport koronavírus-fertőzött érkezett Iránból az Egyesült Arab Emirátusokon keresztül.
Dubaj az F1-es csapatok személyzetének egyik fő átszállóhelye a tengerentúli futamoknál, egy újabb hasonló zárlat így igen érzékenyen érintheti őket,
ahogyan érintette a napokban Bahreinben tesztelő F2-es mezőny több versenyzőjét és csapatát.
Claire Williams, a Williams istálló helyettes csapatfőnöke elmondta, logisztikai szempontból nagyon nehéz lekövetni az akutális helyzetet, és olyan járatokat foglalni a személyzetnek, amelyekkel aztán el is juthatnak a versenyek helyszínére. „A csapatunk nagy része Szingapúron át utazik Melbourne-be, az átfoglalás költsége jelentős, nagy gondot jelent, jelenleg is dolgozunk rajta." Ezzel a problémával természetesen nem csak a Williamsnek kell szembenéznie, miután minden csapatnak Európában van a székhelye, és mindannyian a Közel-Keleten vagy Ázsián keresztül közelítik meg Ausztráliát.
A március 15-én esedékes Ausztrál Nagydíjra a száguldó cirkusszal tartó személyzet egy része már a héten elutazik, a verseny közeledtével pedig a csapatok személyzetének és a versenyzőknek is meg kell érkeznie Melbourne-be, amit a beutazásra vonatkozó szigorítás, vagy egy esetleges kötelező karantén lehetetlenné tehet.
Különösen az olaszországi bázisú Ferrarinak és Alpha Taurinak, valamint az F1-be gumikat szállító Pirelli embereinek gyűlhet meg a baja az ausztráliába jutással,
az ausztrál kormány ugyanis azt javasolja, hogy az Olaszországból és Dél-Koreából hazatérő, orvosi vagy idősgondozási szektorban dolgozó emberek 14 napra vonuljanak önkéntes karanténba az otthonukban.
Ez még nem nehezítené meg az említett csapatok dolgát, viszont ha az Iránnal és Kínával szembeni szankciókra is sor kerül az ausztrálok részéről, már más lesz a helyzet.
Ezen két ország állampolgárainak két hetet kell tünetmentesen eltölteniük egy harmadik országban, mielőtt beléphetnek Ausztráliába, közvetlenül tehát nem utazhatnak oda.
Kína után jelenleg Dél-Koreában fertőződött meg a legtöbb ember a kórral, több mint 4000 esetet regisztráltak, közülük 26-an haltak meg. Olaszországban 1700-nál tart a fertőzöttek száma (Iránban 1500), 41 halálesetről tudunk jelenleg (Iránban 66-ról).
Ausztrália tiszti főorvosa szerint Dél-Koreában és Olaszországban egyelőre sikerült korlátozni a vírus terjedését, az ausztrálok egészségére nézve ezért nem tartják indokoltnak az utazási tilalom bevezetését. Ennek megfelelően a Forma-1-es futam előkészületei is terv szerint haladnak.
Minden téren úgy készülünk, hogy jövő héten megrendezzük a 25. Forma-1-es futamot Melbourne-ben
– nyilatkozta Andrew Westacott, az Australian Grand Prix Corporation vezérigazgatója. – A pályán most végezzük az utolsó simításokat, a Forma-1-es szállítmányok és személyzet a következő napokban érkezik, már várjuk, hogy március 12-én megnyithassuk a pálya kapuit a nézők előtt."
Westacott hansúlyozta, hogy számukra is az emberek egészsége a legfontosabb, emiatt komoly egészségügyi, biztonsági és vészhelyzeti megállapodásaik vannak az eseményre, együtt dolgoznak az egészségügyi szervezetekkel, valamint a kormányhoz tartozó szervezetekkel is a kérdés kezelésében. „Folymatosan nyomon követjük a helyzetet és szakértőkkel egyeztetünk.
Jelenleg semmi nem utal arra, hogy további utazási tilalmakat kell bevezetni, ahogyan arra sem, hogy a Forma-1-es csapatok ne tudnának úgy ideutazni, ahogyan általában.
A Forma-1 vezetői is megerősítették, hogy az Ausztrál Nagydíj meg lesz rendezve, mi pedig már várjuk, hogy üdvözölhessük a csapatokat Melbourne-ben."
Nem áll jól a helyzet a gyorsaságimotoros-világbajnokságban sem, a szervezőknek ugyanis előbb törölniük kellett a királykategória első idei versenyét, majd a másodikat elhalasztották. A katari szezonnyitón csak a MotoGP versenyzői nem vesznek részt, miután az ország korlátozásokat vezetett be az olasz állampolgárok beutazásával kapcsolatban, a mezőnyből pedig hat versenyző is olasz, valamint több csapatnak is Olaszországban van a székhelye. A Moto2 és a Moto3 mezőnye azonban rajthoz állhat, mivel ők már korábban, a korlátozás bevezetése előtt Katarba utaztak, hogy az első futam helyszínén teszteljenek.
A katari forduló törlése után nem sokkal a március 22-ére tervezett thaiföldi futam elhalasztását is bejelentette a FIM és a promóter Dorna, miután a thai kormány közölte: nem tudják megrendezni a versenyt az eredeti időpontban. Az illetékesek jelenleg is vizsgálják, hogy a szezon későbbi részében be tudják-e pótolni a futamot. A változások miatt a MotoGP mezőnye az eredetileg tervezettnél közel egy hónappal később, április 5-én, az austini versenyen kezdheti meg a 2020-as szezont.