Az előszezoni tesztek egyik fontosabb beszédtémája a Mercedes innovatív rendszere volt, ami képes menet közben változtatni a kerékösszetartást. A DAS néven elhíresült újítás lényege, hogy az egyenesekben a pilóta maga felé húzza a kormányt, ezáltal nő a kerékösszetartás, ami elméletileg segíti a hatékonyabb gumikímélést.
A Mercedesnél hangsúlyozták, hogy a rendszert már régen elkezdték fejleszteni, és az FIA erről végig tudott. Ugyanakkor Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nemrég leszögezte, amennyiben Lewis Hamilton és Valtteri Bottas igénybe veszi az eszköz segítségét az Ausztrál Nagydíj hétvégéje alatt, mindenképpen óvást fognak benyújtani.
Jelenleg úgy néz ki, a Mercedest ez sem fogja eltántorítani. Korábban Bottas szavaiból kiderült, nem biztos, hogy a brackley-i istálló minden pályán használni fogja a DAS-t, mindenesetre Melbourne-ben mindenképpen be akarják vetni az innovatív megoldást.
A Red Bull – vagy bármely másik csapat – papíron már eddig is bepanaszolhatta volna a címvédőt, de idáig ez nem történt meg.
A hírek szerint a Mercedesnél arra számítanak, hogy ez legkorábban az időmérő után fog megtörténni. A másik reális opció az, ha a bikások a futam leintése után tesznek lépéseket.
A Mercedes a tesztek során sem mindig használta a DAS-t, ezért felmerül a kérdés, hogy miért érzik szükségesnek a bevetését már az első nagydíjhétvégén, ha az autó anélkül is gyors.
A brackley-i istállónál akár meg is várhatnák, hogy az FIA benyújtson egy dokumentumot a sportfelügyelőknek arról, hogyan kell elbírálni a rendszert.
Azonban amíg ez nem történik meg, a Mercedesnél nem nyugodhatnak meg teljesen. Nem is olyan régen, 2018 őszén hasonló helyzetbe kerültek, amikor a Ferrari kifogásolta a keréktárcsájukat. Ekkor az istálló annak ellenére hátrált meg, hogy az FIA állásfoglalása alapján nem követtek el szabálytalanságot. Ennek oka az volt, hogy óvás esetén a sportfelügyelők hoznak döntést.
A korábbi és a mostani eset között azonban van egy fontos különbség. „Akkor nem engedhettük meg magunknak [hogy kockáztassuk a kizárást a pontversenyből], mert gyakorlatilag már zsebben volt a világbajnoki cím” – idézi az AMuS a csapat álláspontját. Ez lényegében azt jelenti, hogy a brackley-i alakulat hajlandó megkockáztatni az esetleges diszkvalifikációt is annak érdekében, hogy a szezon elején előnyt szerezzen a riválisokkal szemben.
Nem a DAS az egyetlen, ami a Mercedesnek fejfájást okozhat a hétvégén, hiszen az FIA állásfoglalásának értelmében a címvédő alakulatnak át kell alakítania a fékhűtőrendszerét.
Az istálló már reagált is a történtekre, és úgy határozott, hogy a kérdéses zóna végén létrehoznak egy ugyanakkora alakzatot, mint ami a bemenetnél található, így a levegő az ellenkező irányban megy át.
A szükséges alkatrészek azonban csak csütörtökön fognak megérkezni, ráadásul az FIA csupán két versenyre engedélyezte a megoldást, utána teljesen át kell építeniük a rendszert. A csapat mérnökei kijelentették, a változtatás csupán minimális veszteséggel jár.