Vágólapra másolva!
A Mercedes már Ausztráliában beveti trükkös kormányművét, még annak ellenére is, hogy a riválisok így valószínűleg meg fogják óvni a futam végeredményét.

Az előszezoni tesztek egyik fontosabb beszédtémája a Mercedes innovatív rendszere volt, ami képes menet közben változtatni a kerékösszetartást. A DAS néven elhíresült újítás lényege, hogy az egyenesekben a pilóta maga felé húzza a kormányt, ezáltal nő a kerékösszetartás, ami elméletileg segíti a hatékonyabb gumikímélést.

A Mercedesnél hangsúlyozták, hogy a rendszert már régen elkezdték fejleszteni, és az FIA erről végig tudott. Ugyanakkor Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nemrég leszögezte, amennyiben Lewis Hamilton és Valtteri Bottas igénybe veszi az eszköz segítségét az Ausztrál Nagydíj hétvégéje alatt, mindenképpen óvást fognak benyújtani.

A Mercedesnél számítanak az óvásra, de vállalják a kockázatot Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Jelenleg úgy néz ki, a Mercedest ez sem fogja eltántorítani. Korábban Bottas szavaiból kiderült, nem biztos, hogy a brackley-i istálló minden pályán használni fogja a DAS-t, mindenesetre Melbourne-ben mindenképpen be akarják vetni az innovatív megoldást.

A Red Bull – vagy bármely másik csapat – papíron már eddig is bepanaszolhatta volna a címvédőt, de idáig ez nem történt meg.

A hírek szerint a Mercedesnél arra számítanak, hogy ez legkorábban az időmérő után fog megtörténni. A másik reális opció az, ha a bikások a futam leintése után tesznek lépéseket.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Alexander Albon, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Alexander Albon, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Alexander Albon, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alexander Albon, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Renault DP World F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Glen Hilton, DP World, Esteban Ocon, Daniel Ricciardo, Cyril Abiteboul, Renault F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Esteban Ocon, Daniel Ricciardo, Renault
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Glen Hilton, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Cyril Abiteboul, Renault DP World F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, bokszutca
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, bokszutca
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Esteban Ocon, Renault F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Esteban Ocon, Renault DP World F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren logo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Nicholas Latifi, Williams Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pirelli gumik
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Red Bull Racing szerelők
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alfa Romeo Racing Orlen szerelők
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren logo, McLaren Racing szerelő
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Red Bull Racing
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Alpha Tauri orrkúp
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Ferrari, Jock Clear, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Ferrari logo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Stop F1 felirat
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, bokszutca
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Haas F1 Team szerelő
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Kevin Magnussen, Haas F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Melbourne logo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Racing Point
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Red Bull Racing logo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Safety Car, Mercedes-AMG GT-R
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Ferrari szerelők
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Ferrari szerelő
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Ferrari szerelő
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Ferrari, Sebastian Vettel
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Ferrari, Sebastian Vettel
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Racing Point
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Haas F1 Team logo, Haas F1 Team szerelők
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Petronas logo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren Racing logo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pierre Gasly, Scuderia Alpha Tauri
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pirelli gumi
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pirelli gumik
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Romain Grosjean, Haas F1 Team
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Scuderia Alpha Tauri logo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, JCB
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, JCB
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Williams szerelő
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, bokszutca

A Mercedes a tesztek során sem mindig használta a DAS-t, ezért felmerül a kérdés, hogy miért érzik szükségesnek a bevetését már az első nagydíjhétvégén, ha az autó anélkül is gyors.

A brackley-i istállónál akár meg is várhatnák, hogy az FIA benyújtson egy dokumentumot a sportfelügyelőknek arról, hogyan kell elbírálni a rendszert.

Azonban amíg ez nem történik meg, a Mercedesnél nem nyugodhatnak meg teljesen. Nem is olyan régen, 2018 őszén hasonló helyzetbe kerültek, amikor a Ferrari kifogásolta a keréktárcsájukat. Ekkor az istálló annak ellenére hátrált meg, hogy az FIA állásfoglalása alapján nem követtek el szabálytalanságot. Ennek oka az volt, hogy óvás esetén a sportfelügyelők hoznak döntést.

A korábbi és a mostani eset között azonban van egy fontos különbség. „Akkor nem engedhettük meg magunknak [hogy kockáztassuk a kizárást a pontversenyből], mert gyakorlatilag már zsebben volt a világbajnoki cím” – idézi az AMuS a csapat álláspontját. Ez lényegében azt jelenti, hogy a brackley-i alakulat hajlandó megkockáztatni az esetleges diszkvalifikációt is annak érdekében, hogy a szezon elején előnyt szerezzen a riválisokkal szemben.

A Mercedes igyekszik minden lehetőséget kihasználni, hogy riválisaival szemben előnybe kerüljön Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Nem a DAS az egyetlen, ami a Mercedesnek fejfájást okozhat a hétvégén, hiszen az FIA állásfoglalásának értelmében a címvédő alakulatnak át kell alakítania a fékhűtőrendszerét.

Az istálló már reagált is a történtekre, és úgy határozott, hogy a kérdéses zóna végén létrehoznak egy ugyanakkora alakzatot, mint ami a bemenetnél található, így a levegő az ellenkező irányban megy át.

A szükséges alkatrészek azonban csak csütörtökön fognak megérkezni, ráadásul az FIA csupán két versenyre engedélyezte a megoldást, utána teljesen át kell építeniük a rendszert. A csapat mérnökei kijelentették, a változtatás csupán minimális veszteséggel jár.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!