Project Pitlane néven a hét, Egyesült Királyságban székelő Forma-1-es istálló már korábban egységbe tömörült annak érdekében, hogy a rendelkezésére álló szaktudást és technológiát olyan orvosi eszközök készítésére fordítsa, amelyek segítenek a koronavírussal fertőzött betegek kezelésében. Mostanra az első komoly eredmény is megszületett, amelyet a Mercedes motorrészlege (Mercedes-AMG High Performance Powertrain) a londoni egyetem (University College London) mérnökeivel együttműködve ért el.
A szóban forgó eszköz neve Continuous Positive Airway Pressure (CPAP), lényege pedig az, hogy ventillátor nélkül biztosít folyamatos oxigénellátást a tüdőnek. Ezeket az eszközöket már eddig is használták Kínában és Olaszországban is a koronavírussal küzdők ellátására, miként a brit kórházakban is jelen van, de nincs belőle elég.
Ebben hozhat változást a Mercedes, amelynek segítségével mostantól nagy számban lehet gyártani ezeket az eszközöket.
„Normális esetben egy ilyen szerkezet kifejlesztése évekbe telne, de mi napok alatt megoldottuk ezt úgy, hogy egy létező eszközhöz nyúltunk vissza, mérnöki munkával pedig elértük, hogy gyorsan és nagy mennyiségben lehessen azt gyártani" – nyilatkozta Rebecca Shipley, a londoni egyetem professzora a BBC-nek
„A Forma-1-es közösség lenyűgözően reagált a segélykérésre, összekovácsolódott a Project Pitlane-ben, hogy különböző projekteken keresztül kielégítse a nemzet szükségleteit ezekben az időkben. Boldogan állítottuk az erőforrásainkat a londoni egyetem szolgálatába, hogy a legmagasabb standard és a leggyorsabb idő alatt végrehajtsuk a CPAP-projektet" – mondta Andy Cowell, a Mercedes motorfejlesztési igazgatója.
„Miután képbe helyeztek minket, megállás nélkül dolgoztunk, szétszereltünk és analizáltunk egy még nem szabadalmaztatott eszközt.
Számítógépes szimulációkkal tovább fejlesztettük, hogy létrehozzunk egy korszerű, tömeggyártásra alkalmas változatot.
Kiváltságosak vagyunk, hogy támaszkodhatunk a Forma-1 kapacitásaira, egy olyan együttműködésre, amit a londoni egyetem mérnökei és a HPP szoros kapcsolata tett lehetővé" – tette hozzá Tim Baker, a londoni egyetem professzora.
A CPAP nem helyettesíti a lélegeztetőgépet, inkább megelőző szerepe van abban, hogy a betegeknek ne is legyen szüksége intenzív osztályon történő ellátásra.
A londoni egyetem adatai szerint Olaszországban a CPAP-val kezelt betegek 50%-át nem kellett később lélegeztetőgépre tenni. 40 darab elkészült eszközt már le is szállítottak a londoni egyetemi kórházba és három másik londoni intézménybe, ha ezek jól vizsgáznak, akkor a Mercedes motorrészlege egy héten belül napi 1000 darab CPAP-t tud majd gyártani.
A Mercedes mellett a Project Pitlane-ben összeszerveződő többi istálló is azon van, hogy segítséget nyújtson a koronavírusos betegeknek. A hét csapat egysége tagja a VentillatorChallengeUK nevű konzorciumnak, amelyben többek között olyan cégek álltak a lélegeztetőgépek gyártásának ügye mellé, mint az Airbus, a Ford, vagy a Rolls-Royce. A konzorcium az elmúlt egy hétben különböző kialakításokat vizsgált gyorsan legyártható lélegeztetőgépekhez, ehhez pedig számba vette a tervezési, gyártási, összeszerelési és tesztelési követelményeket.
A konzorciumban tömörülő vállalatok már meg is kapták a formális megrendelést 10 ezer lélegeztetőgépre a brit kormánytól, így most felgyorsíthatják a gyártását egy meglévő technológiákon alapuló, jelenleg is rendelkezésre álló részekből és anyagokból legyártható gépnek.
Az illetékes szervek jóváhagyására még várni kell, de hamarosan ez is megtörténhet. A gyártás még a héten elkezdődik.
Az elfogadásra váró lélegeztetőgép-dizájn mellett egy másik, korábban is létező típus gyártására már az engedély is megvan, a konzorciumban levő, ezzel foglalkozó cég ehhez segítséget nyújt a többi vállalatnak, amelyek nem csak a gyártásban, de a szállításban is közreműködnek.