Pénteken eldőlt, hogy a koronavírus-járvány miatt az Ausztrál és a Kínai Nagydíj után a bahreini és a vietnámi futamot sem fogják a tervezett időpontban megrendezni. Ráadásul az F1 ezzel kapcsolatos közleménye május végét, azaz a Monacói Nagydíjat jelöli meg a legkorábbi lehetséges versenyként, ami azt jelenti, hogy nagy valószínűséggel a barcelonai és a zandvoorti viadal is elmarad. A legpesszimistább hangok ráadásul úgy vélik, még a hercegségbeli esemény is veszélyben van, és csak Bakuban lehet elkezdeni az idényt.
Ez alapján várhatóan az első 6 vagy 7 versenyt nem fogják időben megtartani. Ross Brawn azonban úgy véli, ez nem jelenti automatikusan azt, hogy legjobb esetben is csak 15 vagy 16 futamot láthatunk ebben az évben. A Forma-1 sportért felelős igazgatója szerint el kell fogadniuk, hogy az év ezen szakaszában nem bőgnek fel a motorok,
de később törekedniük kell arra, hogy minél több elhalasztott futamot be tudjanak pótolni. A brit szakember erre a nyári pihenőt tartja a legalkalmasabb időszaknak.
„Ha augusztusban nem tartunk szünetet, akkor adunk magunknak pár olyan hétvégét, amikor lehet verseny – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Ebben az esetben megfelelő naptárt alakíthatunk ki az év további részére. Más lesz [mint a megszokott], de megőrizzük a sok izgalmas versenyt, és az idény ugyanolyan szórakoztató lesz.”
A Magyar és a Belga Nagydíj között négy hét szünet lenne, ami azt jelenti, hogy a szünet elmaradása esetén három hétvége fog felszabadulni.
Ezalatt legkényelmesebben természetesen a Holland és a Spanyol Nagydíjat lehet bepótolni, hiszen a tengerentúli utazás vélhetően legfeljebb egy futam megrendezését tenné lehetővé.
Brawn nem aggódik amiatt, hogy esetleg az egész szezont törölni kell, mert a szabályzat csupán azt mondja ki, hogy minimum 12 autónak kell részt venni egy verseny megrendezéséhez. (Ebben egyébként tévedett, mert a világbajnok kihirdetéséhez legalább 8 futam kell, de nem valószínű, hogy ez bármikor is releváns lesz.)
A brit szakember emlékeztetett, pár évtizeddel ezelőtt még 15-16 versenyből állt egy idény, ugyanakkor hozzátette, ennél azért többet szeretnének. „Szerintem legalább 17-18 versenyt meg tudunk tartani, össze tudunk sűríteni, mindez azonban attól is függ, mikor rajtol a szezon.”
Mivel naptár előzetesen rekordot jelentő 22 nagydíjból állt volna, így pótlás esetén minden bizonnyal muszáj lesz három egymást követő héten versenyezni.
2018-ban erre már láthattunk példát, de az erős negatív reakció miatt később nem nyúltak ehhez a megoldáshoz.
Brawn viszont úgy véli, kétnapos hétvégék esetén ez nem lenne probléma, ehhez azonban a csapatok beleegyezése is kell. A sportért felelős igazgató kijelentette, az istállóknak alkalmazkodniuk kell az extrém körülményekhez.
Úgy gondolom, a csapatoknak muszáj rugalmasnak lenniük, és nagyobb hatáskört kell biztosítaniuk, hogy az ilyen jellegű lépéseket megtehessük
– szögezte le. – Nagyon szokatlan helyzetben vagyunk, de ilyenkor is létre kell hoznunk azt a versenynaptárat, ami megfelelő gazdasági helyzetet teremt számukra. Biztos vagyok benne, hogy az istállók megfelelően fogják kezelni a szituációt.”
Minden bizonnyal az Európában található, épített pályákon zajló versenyek pótlása fogja okozni a legkevesebb gondot. A tengerentúli vagy városi futamok megrendezésével kapcsolatban azonban már felmerülhetnek problémák. Ebből a szempontból különösen nehéz helyzetben van az Ausztrál Nagydíj, ami mindkét kategóriába beletartozik.
Amikor bejelentették a mostani hétvége törlését, a promóterek szándékosan kerülték a „halasztás” szót. Vélhetően azért, mert ők sem biztosak benne, hogy idén még ellátogat oda a mezőny. Paul Little, az Ausztrál Nagydíj elnöke ugyan bízik benne, hogy találnak időpontot, ez azonban nem lesz egyszerű.
A parkban található pálya esetében ugyanis ideiglenes létesítményeket használnak, amit csak a hétvégére építenek fel. Andrew Westacott, az Australian Grand Prix Corporation ügyvezetője leszögezte,
nem fogják hónapokig fenntartani a jelenlegi állapotot. Azonban a lebontás után történő visszaépítés rendkívül költséges lenne.
Westacott hozzátette, mindezek ellenére már megkezdték a tárgyalásokat Chase Carey-vel és az F1 vezetésével. Konkrétumokig persze még nem jutottak el, de úgy véli, rengeteg idejük van arra, hogy megoldják a helyzetet.