MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 13: The F1 flag is pictured flying over the circuit before practice for the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 13, 2020 in Melbourne, Australia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Moody’s csütörtökön pozitívról negatívra módosította a Forma-1 hitelminősítését, mivel az elhalasztott, illetve törölt versenyek miatt a sorozatnak a megszokottnál nagyobb pénzügyi kihívásokkal kell szembenéznie. A brit hitelminősítő ügynökség nem zárja ki, hogy a teljes szezont törölni kelljen, ugyanakkor az F1 jövőjét ez hosszú távon nem veszélyezteti.
A koronavírus-járvány miatt az emberiségnek jelentős gazdasági válsággal kell szembenéznie. Ebből a Forma-1 sem marad ki, hiszen már eddig is hét versenyt kellett elhalasztani, valamint a Monacói Nagydíjat véglegesen törölték az idei versenynaptárból. Ez pedig azt eredményezte, hogy jogtulajdonosoknak 100 milliós nagyságrendű veszteséget kell elkönyvelniük.
Ennek következtében a Moody’s pozitívról negatívra változtatta a Forma-1-et birtokló cég adósbesorolását. A brit hitelminősítő ügynökség szerint fennáll a veszélye annak, hogy a teljes szezont törölni kell. Ez igencsak ellentmond annak, amit az F1 vezetése igyekszik kommunikálni, miszerint legalább 15 versenyt szeretnének megrendezni idén, illetve 2021 elején.
A bevételkiesés, illetve a bizonytalanság következtében az ügynökség megnövekedett tőkeáttételre és kisebb likviditásra számít, aminek következtében kétséges, hogy a következő egy-két évben a Forma-1 képes lesz-e a megfelelő szint alá csökkenteni a tőkeáttételt..
A közlemény ugyanakkor hozzáteszi, a sportág azt is túl fogja élni, ha esetleg valóban törlik a teljes idényt.
A Forma-1 megfelelő fizetőképességgel, valamint rugalmas költségalappal rendelkezik ahhoz, hogy átvészeljen egy csonka 2020-as szezont, ami akár az idény teljes törlését is lehetővé teszi.”
A közleményben arra is kitérnek, hogy az F1 körülbelül 400 millió dollárnyi készpénzállománnyal, valamint 500 milliós megújuló hitellel rendelkezik. Ebből pedig adott esetben ki tudja fizetni a promóterek, a szponzorok és a közvetítő társaságok által követelt kártérítést, illetve a csapatokat, valamint az egyéb költségeket.
A közlemény leszögezi, hogy az F1 viszonylag jó helyzetben van, és a szerződésekben biztosított bevételmennyiség, az erős franchise, illetve a hatalmas szurkolói bázis biztosítja, hogy a koronavírus után relatíve könnyen talpra tudjon állni.
Ugyanakkor elképzelhető, hogy a Moody’s még lejjebb minősíti a vállalatot.
Ez abban az esetben történhet meg, ha újabb futamok elhalasztása után kétségek merülnek fel a likviditással kapcsolatban, vagy ha az idén lejáró Concorde szerződésről szóló tárgyalásokat az F1 lényegesen rosszabb pozícióban kezdi meg, mint amilyenben korábban volt.