NOIDA, INDIA - OCTOBER 24: Kimi Raikkonen of Finland and Lotus attends the drivers press conference during previews for the Indian Formula One Grand Prix at Buddh International Circuit on October 24, 2013 in Noida, India. (Photo by Paul Gilham/Getty Images,)
Vágólapra másolva!
Kimi Räikkönen pályafutásának egyik epizódját elevenítette fel korábbi főnöke, Matthew Carter, aki elárulta, a finn pilóta még mindig neheztel rá azért, mert a Lotus nem fizette ki a teljes járandóságát.
Szinte nem telik el hét úgy, hogy valaki ne emlékezne vissza egy Kimi Räikkönenhez kötődő történetre. Nemrég Natalie Pinkham, a Sky Sports riportere vett elő az archívumból egy mókás riportot, ezúttal pedig Matthew Carter, a Lotus-csapat korábbi ügyvezetője felelt egy hallgató kérdésére a Missed Apex podcastban.
Cartert az enstone-i csapat egyik akkori résztulajdonosa, a Bridgehouse Capital kérte fel 2013-ban, hogy tegye rendbe az istálló pénzügyeit. Az egyik első komoly problémája az volt, hogy a 2012-től a csapattal visszatérő Kimi Räikkönen a vártnál sokkal sikeresebb lett, ami komoly fejtörést okozott a tulajdonosoknak.
„Valaki azt írta a cseten, hogy sohasem fizettük ki Kimit – mondta a műsorban. – A vita alapja az volt, hogy amikor [a Lotus tulajdonosai] visszahozták Kimit, hogy versenyezzen, viszonylag alacsony alapfizetésben állapodtak meg, és bónusz járt neki az általa megszerzett pontok után. Rögtön megnyerte az első versenyt – emlékezett vissza.
Mire átvettem a csapat irányítását, már 15 millió euróval tartoztunk neki.”
„Elkezdtünk tárgyalni és összehoztam egy egyezséget a menedzserével, Steve Robertsonnal. Egy kicsivel több, mint 15 millióval tartoztunk neki, végül kikötöttünk annál, hogy körülbelül 10-et fizettem neki. Kimi többet nem állt velem szóba, ha manapság összefutok vele a paddockban, még mindig engem hibáztat, azt állítva, hogy tartozok neki 5 millió euróval.”
Nem ez volt az egyetlen terület, ahol Carternek megszorításokkal kellett élnie, a háttérstábot is racionalizálta, ettől a gyártás és a fejlesztés hatékonyabbá vált, és rövid távon elkerülték a csődöt. „Nem hiszem, hogy felfogta, milyen közel került ahhoz, hogy egyáltalán ne kapjon fizetést. Szerintem ez volt vele a gond. Ő nagyon – hogy lehet ezt a legszebben megfogalmazni – különleges karakter.”
Räikkönen végül be sem fejezte a szezont a Lotus színeiben, miután a Ferrari szeptemberben nyilvánosságra hozta, hogy a finn pilóta 2014-től visszatér Fernando Alonso csapattársaként.
A bohém közönségkedvenc hivatalosan hátsérüléssel bajlódott, súlyos fájdalmai miatt műtétre is szorult, de szintén egy hallgatói felvetésre reagálva Carter azt mondta, Räikkönen „egyáltalán nem” mutatott semmilyen igazolást az orvosi kezelésről. Noha nem mondta ki, de a körülmények alapján világosnak tűnik, hogy ez csupán a formaság volt a két fél közös történetében.
„Úgy emlékszem, három versennyel a szezon vége előtt volt a futam – már nem emlékszem hol, mert akkor nem voltam ott a csapattal -, amikor balesete volt az 1-es kanyarban – utalt az Abu-dzabi Nagydíjra. – Utána nem tért vissza a vendéglátó épületbe, szó szerint elsétált a kanyartól, beült az [utcai] autójába, és elhajtott. Az volt az utolsó alkalom, hogy bárki is látta a Lotusnál.”
Kiválása miatt Räikkönen elvesztette az egyéni világbajnokság 3. helyét (a vb-címre már akkor sem volt esélye),
de a Lotusnak jobban fájt, hogy a csapat is visszacsúszott a konstruktőri-vb 4. helyére. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a finn pilótát csak honfitársával, Heikki Kovalainennel tudták helyettesíteni, aki Carter szerint gyors is tudott lenni, de a tempója nagyon hullámzónak bizonyult, így az utolsó két futamon csak Romain Grosjean pontjaira számíthattak.
„A srácok a Lotusnál mindent előkészítettek, hogy Nico Hülkenberg válthassa őt – utalt Räikkönen távozásának időszakára. – Nico eljött üléspróbára is, aláírt szerződése is volt. Akkoriban a Saubernél versenyzett, de a csapat az ő járandóságát sem fizette ki, ezért tudott volna kiszállni onnan és átjönni a Lotushoz.”
„A Saubernek viszont Ferrari-motorja volt, a Ferrari pedig akkoriban csatázott a Lotusszal a [konstruktőri] világbajnokságban, ezért a Ferrari kifizette Nicót, így technikailag nem történt szerződésszegés, és nem tudott átjönni a Lotushoz, hiába volt már üléspróba és aláírt megállapodása – emlékezett vissza Carter.