This photograph taken on April 20, 2019 shows spectators watching Britain's former Formula One driver David Coulthard performing in a Red Bull show car during an event for next year's 2020 Vietnam Formula One Grand Prix, in Hanoi. - Vietnam will become only the third Southeast Asian nation to host a Formula One race, after Malaysia and Singapore, when Hanoi hosts a race for the first time in 2020. (Photo by Nam NGUYEN / AFP)
Vágólapra másolva!
Manapság már történelmi emlék a vietnami háború, a délkelet-ázsiai ország a világ egyik leggyorsabban fejlődő gazdasága lett, és a Forma-1 révén is további előrelépésre készül. Az első nagydíj ugyan a koronavírus világszintű terjedése miatt csúszik, de egy magyar üzletember szerint Vietnam az elsők között fog talpra állni.
Az idei Forma-1-es szezon egyik fénypontjának ígérkezik a sportág történetének első Vietnami Nagydíja. A délkelet-ázsiai országról manapság elsőre még nem az autóverseny vagy egy világszerte ismert turisztikai célpont jut az ember eszébe, a futamnak azonban pont az ad létjogosultságot, hogy felhívja a figyelmet a bámulatos ütemben fejlődő térségre.
Nem sok olyan ország csatlakozott az F1 versenynaptárához, ami első ránézésre annyira kilóg a sorból, mint Vietnam. Ez lesz az első olyan állomás, ami a Liberty Media hatalomátvétele óta teljesen új belépőként jelenik meg, a jogtulajdonos kapott is hideget-meleget azért, mert miközben a németek kiszorulnak a körforgásból, addig egy mai formájában még szinte ismeretlen országnak ajtót nyitottak.
Galéria: Sztár DJ-vel parádézott a Red Bull Vietnámban
1/13
HANOI, VIETNAM - APRIL 20: David Coulthard of Scotland races during the Red Bull Racing show run on April 20, 2019 in Hanoi, Vietnam. (Photo by Thananuwat Srirasant/Getty Images for Red Bull Racing) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1Z3FMY4YD2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
A koronavírus globális terjedése miatt a mezőny egyelőre nem jutott el Hanoiba, de a bemutatkozás eredeti időpontjának alkalmából megkértük Bundik Csabát, a Közép- és Kelet-Európai Kereskedelmi Kamara alelnökét, hogy 12 évnyi vietnami életvitel és az innováció-menedzsment, startupokkal kapcsolatos befektetések és kormányzati kapcsolattartás terén szerzett szakmai tapasztalatai alapján járjuk körbe a Vietnami Nagydíj kontextusát.
Adorján Viktor: Feltételezem, hogy a többségünknek Vietnam kapcsán először a háború ugrik be. Hogyan határozták meg a 20. század eseményei az ország jelenlegi helyzetét?
Bundik Csaba: A magyarok fejében általában még mindig az amerikai filmekből származó emlékképek élnek Vietnamról, hogy a derék parasztok rizskalapban művelik vidéken a földet. A filmek a vérzivataros időkre is emlékeztetnek.
Gyakorlatilag, az angolokon kívül minden hadsereg, aminek erre dolga volt, itt próbálkozott: a franciáktól kezdve, a japánokon és a kínaiakon át az amerikaiakig. A vietnami nép nem véletlenül ennyire büszke, mert gyakorlatilag annak ellenére, hogy mindegyik háború meglehetősen egyenlőtlen volt technikailag és erőforrások szempontjából, mindig a vietnamiak nyertek.
Ez jól hangzik, de azzal jár, hogy az 1970-es évekre a városokat porig bombázták, nagyon sokan meghaltak, nem volt infrastruktúra, mindent a nulláról újra kellett építeni. Nagyon sok hasonlóság van a II. világháború utáni magyar- és a vietnami történelem között. Mindkettő szocialista ország volt, sőt Vietnam a mai napig is szocialista orientációjú piacgazdaság. A ’80-as évek közepére kiderült, hogy a tervgazdaság itt sem működik, éhínség volt egy olyan országban, ami mára a világ egyik legnagyobb rizsexportőre lett.
AV: A Világbank összegzése szerint a napjainkat is meghatározó gazdasági fordulat, a Đổi Mới az 1980-as években indult el az országban. Ennek milyen látható eredményei vannak?
BCS: 1986-ban meghozták a döntést, hogy át kell állni a tervgazdaságról egy szabadabb gazdasági formára, és ez indította el azt a jelentős gazdasági fejlődést, aminek a mai napig a tanúi vagyunk. Az elmúlt pár évtized során átlagosan 6-6,5 százalékos GDP-növekedést produkált az ország, ami jelentős, összevetve egy európai vagy magyar adattal. Az az előrejelzés, hogy Vietnam ezt a növekedési ütemet tartani is fogja körülbelül 2050-ig, és a következő évtizedekben is a világ második leggyorsabban fejlődő gazdasága lesz.
Ez azt hozta magával, hogy kialakult egy jelentős középosztály, de nem olyan a rendszer, mint például Indiában, ahol van egy nagyon szűk gazdag réteg és utána nagyon sok szegény ember. Itt valóban tízmilliók kerültek ki a szegénységből, és ez hozza magával a gazdasági erőt, másfajta fogyasztást, prosperitást. A másik oldal, hogy a városok és az infrastruktúra nem ekkora forgalomra épült. Hanoi néhány évtizede hatszázezer lakosú kisváros volt, most több, mint hatmillióan lakunk itt.
AV: Említette a beszélgetés elején, hogy a vietnamiak kapcsán még él az emberekben a vidéki, földművelésre alapuló életmódról kialakult kép, de az ország nagyvárosai bizonyos szemszögből már egyáltalán nem emlékeztetnek erre.
BCS: Ez még mindig megvan, de hatalmas léptékű a városiasodás. Ha megnézzük Hanoi vagy Ho Si Minh-város – ez Saigon hivatalos neve – belvárosát, felhőkarcolókat és egyre jobban gazdagodó, erősödő, politikailag, gazdaságilag és nemzetközi porondon egyre jelentősebb országot látunk.
Galéria: Budapest után Vietnámot is elkápráztatta a Red Bull - Galéria
1/19
A világhírű DJ, Martin Garrix is helyet foglalt a Red Bull Racing Forma-1-es autójában, Ho Si Minh-városban
Amikor az Egyesült Államok éppen aktuális elnöke úgy döntött, hogy leül és beszél az észak-koreai vezetővel, akkor az Vietnamban történt. Az volt a ki nem mondott üzenet, hogy lám-lám, nézzék meg a vietnamiakat, itt is egypártrendszer van, ugyanaz a garnitúra vezeti az országot már évtizedek óta, és milyen jól fejlődnek.
AV: Hogyan illeszkedik ezekbe a folyamatokba a nagydíj? A Forma-1-et általában presztízsberuházásként szokás számontartani, de úgy tűnik, hogy a Hanoiban felépített pálya egy átfogóbb urbanisztikai koncepciónak is a része.
BCS: Abban igaza van, hogy ez presztízsberuházás, és abban is, hogy ez abban a negyedben a városfejlesztési koncepció része. Az is hozzátartozik, hogy ez a város nagyon gyorsan növekszik, változik és fejlődik, akár még azt is mondhatjuk, hogy csinálnak valamit, ami támogatja a turizmust. Az egyik legjelentősebben fejlődő gazdasági szektor a turizmus. Vietnamnak kiváló adottságai vannak: lehet találni 3.000 kilométernyi tengerpartot, dzsungelt, sivatagot, hegyeket, a világ legnagyobb barlangját vagy látni lehet a világörökség részének számító Hạ Long-öblöt.
Galéria: Elkészült a Vietnámi Nagydíj helyszíne, a Hanoi Circuit
1/5
Elkészült a Vietnámi Nagydíj helyszíne, a Hanoi Circuit
Ebből a szempontból a Forma-1 iszonyú jó országpromóció, hiszen abban a pár napban az egész világ arra a videóra figyel, ami Vietnam természeti adottságait mutatja be. Ehhez teljesen jól illeszkedik a Forma-1, mert az ország olyan potenciális turistákat is megtalálhat, akiket más reklámanyag nem érne el vagy túlságosan drága lenne. Ez kiváló gondolat.
Nevezetességekkel azonosítják a lelátókat
Vietnami városokról és látványosságokról nevezték el a pálya körüli lelátókat, a szervezők így mutatják be a vendégeknek az ország különböző érdekességeit. E nevezetességek a belépőjegyeken is megjelennek, így a hazatérők „nagykövetként" elviszik az ország hírét otthonukba is. A szórakoztató programok terén kiemelik Vietnam gasztronómiáját, kulturális sétányt és családirendezvényeket terveznek, az autórajongóknak pedig veteránautó-kiállítással, bokszlátogatással és autogramosztással készülnek. „Ez is az erőfeszítéseink részét képezi, hogy Hanoit bemutassuk az F1-nézők millióinak világszerte, és közvetítsük Hanoi büszkeségét azzal kapcsolatban, hogy képes világszínvonalú sporteseményt rendezni" – mondta a GPhíreknek Đào Thị Thu Hiền, a pálya PR menedzsere.
AV: A nagydíj promótere a Vingroup, ami egy hatalmas konglomerátum. Mindössze 1993 óta létezik, az alapítója egy háborús veterán még mindig csak 51 esztendős leszármazottja, Phạm Nhật Vượng. Mit érdemes tudni róluk?
BCS: Ez tulajdonképpen egy állam az államban. Főleg az utóbbi 5-6 év során alakult ki, hogy majd’ minden jelentős üzleti lehetőségre lecsaptak. Volt egy ingatlanfejlesztő cégük, volt egy kereskedelmi üzletág, aztán most már van iskola, egyetem, vannak kórházaik, szoftveres vállalkozás, befektetési alap, és a zászlóshajó, a Vinfast. Olyan apróságokra is jut idő, hogy Forma-1-es futamot rendezzenek.
Mi ugyanabban a közösségi irodában bérlünk helyet, ahol a Vingroup kockázati tőkebefektetések és mesterséges intelligencia környéki, kisebb-nagyobb vállalkozásai vannak. Elképesztő ütemben gyorsulnak, és ha meglátnak egy üzleti lehetőséget, nagyon hamar beteszik a lábukat.
AV: Vietnam kapcsán a Forma-1-es közösségben felmerült a kritika, hogy az ország nem rendelkezik autós, különösen nem autósport-kultúrával. Az Ön által említett Vinfast révén viszont van saját autógyáruk, és a 2018-as Párizsi Autószalonon elnyerték a legizgalmasabb márkának járó díjat.
BCS: Autógyárak eddig is voltak, nem a Vinfast az első. Renault licenc alapján már korábban is gyártottak járműveket, de ezek nem futottak be nagy pályát. Akad egy Rábához hasonló haszongépjármű-gyártó vállalkozás is, az is működik már 10-20 éve. Profi marketinggel, erőforrásokkal, nemzetközi ambíciókkal viszont tényleg a Vinfast rendelkezik. Náluk már vannak figyelemre méltó eredmények: 21 hónap alatt építettek gyárat a semmiből.
Piaci lehetőségnek tekintették, hogy vietnami autót gyártsanak piaci alapon vietnamiaknak, mert növekszik a kereslet. A helyiek elég büszkék arra, ha valami vietnami és jó minőségű, meg is fogják venni. A gyártó is megszerezte mindenből a legjobbat: elhozták a fellelhető legkiválóbb szakembereket, ők összegyűjtötték az adott részterületek legjobbjait, és összelegózták, amit lehetett. Az majd le fog tisztulni, hogy mi az, amit néhány év múlva saját jogon is hozzá tudnak tenni, mi lesz ennek a dolognak a saját, vietnami íze. Eddig vettek egy BMW licenszt, elhoztak egy volt BMW igazgatót, aki utána a Boschnak is volt itt Vietnamban a vezetője, a General Motors Ázsiáért felelős igazgatóját, majd 21 hónap alatt építettek egy gyárat a semmiből. Az üzem 90%-ban robotizált, a legjobb európai beszállítókkal és alvállalkozókkal. Ültem már ilyen autóban, de még nem mentem vele, az összeszerelés, anyagminőség terén ránézésre nem láttam minőségi problémát, fényévekkel jobb, mint egy első generációs koreai autó volt.
A gyár komoly ambíciókkal rendelkezik, terjeszkednének az Egyesült Államokban, ami az indulás után egy évvel elég bátor, de a cégvezető még valóban csak 51 esztendős, és az elmúlt évtizedekben mindent elért, amit akart. A Vinfast azért is fontos az országnak, mert a legjobb embereknek munkát tudnak adni. Délkelet-Ázsiában a kultúra része, hogy a család kipasszírozza a gyerekből a lehető legjobb tanulmányi eredményt, és az utolsó fillérjüket is oktatásra költik. Elküldik a gyerekeket az elérhető legjobb iskolákba, de ha valaki Németországban végez egy jó egyetemen, bekerül egy jó helyi céghez és a legkorszerűbb technológiákkal dolgozik, akkor még nem nagyon akar visszajönni, mert itt még más a technológiák szintje. A VinFast ebben is kiemelkedő, sőt, világszínvonalú.
Az építészeti örökség inspirálta a főépületet
A Hanoi Street Circuit főépületét a fővárosban található Thăng Long Birodalmi Citadella, valamint az Irodalom Csillagzata-pavilon ihlette. „Reméljük, ez az építmény Hanoi újabb híres látványossága lesz" – nyilatkozta Đào Thị Thu Hiền.
AV: A turizmus népszerűsítése mellett a Forma-1-et üzleti kapcsolatépítésre is sokfelé használják. Ön mire számít e téren Vietnamban?
BCS: Ami üzlet, azt itt jól érzik. Ami európai, annak nagyon jó a megítélése is. Az olaszok nagyon jól rájátszanak a dizájn és a luxustermékeik presztízsére. Erre itt van fogadókészség: nem elég sikeresnek lenni, annak is kell látszani, sokszor a siker látszata megelőzi, de olykor meg is előlegezi a sikert. Ha valakinek pénze van, és feljebb akar lépni a létrán, akkor be kell fektetnie státusszimbólumokba. Nem mindegy, hogy mivel jár, hol eszik, hogyan öltözködik. Ebből a szempontból néhány európai országnak a Forma-1 kifejezetten előnyös lesz itt Vietnámban, ami mégiscsak egy 100 milliós piac.
AV: Ezek között Magyarországnak vagy magyar vállalatoknak is akadhatnak lehetőségek?
BCS: Ha van olyan magyar érdek vagy hozzáadott érték, aminek lehet piaca Vietnamban, akkor most van az utolsó pillanat, amikor fel lehet ébredni. Érdemes elindulni, megnézni ezt az egyébként elég nagy országot: Hanoi és Saigon között majdnem kétórás a repülőút, ez olyan, mintha Budapesten felülnénk és elmennénk Brüsszelbe vagy Londonba. Akkora, mint Németország, hihetetlen gazdasági teljesítmény van mögötte, nagyon komoly politikai stabilitással rendelkezik.
Ennek előnye, hogy kevesebb, mint 200 koronavírusos megbetegedés van, pedig Vietnamban korábban elindult a járvány, mint Európában. Az ország tele van lehetőségekkel, nem könnyű itt üzleteket kötni, de nem is lehetetlen. Ha valaki Magyarországon bármiben versenyképesnek érzi magát, jöjjön ki, nézzen körül, és kezdje el jó alaposan megismerni az országot, mert amikor ez az átmeneti zűrzavar megszűnik körülöttünk, ez lesz az egyik ország, ami a leghamarabb talpra áll.