A koronavírus-járvány minden szempontból újratervezésre kényszerítette az F1 és az FIA vezetőségét, valamint a csapatokat. Az új versenynaptárban például valószínűleg több olyan helyszín is lesz, ahol két futamot is fognak rendezni, ami (ebben a formában) még soha nem fordult elő a sportág történetében.
Ez pedig akár további változtatásokra is lehetőséget adhat. A The Race értesülései szerint egy pénteki megbeszélésen az érintettek arról tárgyaltak, hogy néhány hétvégén kísérleti jelleggel bevezetnék a fordított rajtrácsos futamokat.
A portál úgy tudja, azokon a helyszíneken, ahol két futamot rendeznek, az egyik vasárnapi verseny rajtrácsát nem az időmérő edzés, hanem egy, az Autosport értesülései szerint 30 percig tartó sprintfutam alakítaná ki. Utóbbira pedig a bajnokság állásához képest fordított sorrendben állnának fel a pilóták. A részletek még nem világosak, de mivel az első, várhatóan Ausztriában rendezendő viadal előtt még nem lehet tabelláról beszélni, így vélhetően a dupla hétvégék második felvonásáa során alkalmaznák ezt a fajta módszert.
A rendszer abból a szempontból hasznos lenne, hogy könnyebben különbséget lehetne tenni két, azonos helyszínen rendezett hétvége között.
Emellett ráadásul a gyakorlatban is kiderülhet a koncepció létjogosultsága. A legnagyobb felelősség persze a leggyorsabb autókat vezető pilóták vállán nyugszik, hiszen nem mindegy, hogy milyen hamar tudnak a mezőny végéről az élre zárkózni.
A döntést minél korábban meg kell hozni, hiszen július elején minden bizonnyal el fog indulni a szezon, és amennyiben bevezetik az új formátumot, az FIA-nak át kell írnia a szabályzatot. A szövetség teljes mértékben támogatja az ötletet, de ahhoz, hogy ez meg is valósuljon, a csapatok egyhangú beleegyezése szükséges.
Hivatalos szavazást még még nem tartottak, de állítólag pénteken kiderült, hogy egy istálló ellenzi az ötletet. Az Autosport úgy tudja, ez a csapat a Mercedes, akik nem tartják helyesnek, hogy mesterségesen befolyásolják a sorrendet. Emellett a többiek is szeretnék tudni a részleteket, mielőtt (várhatóan jövő héten) lezajlik a voksolás.
A fordított rajtrácsos futamok gondolata már tavaly is napirenden volt. Ekkor azonban nem mindenkinek nyerte el a tetszését, többek között Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is élesen bírálta a koncepciót, amit nem sokkal később el is vetettek.
Randeep Singh, a McLaren főstratégája nemrég több felmerülő kérdést is megválaszolt a Redditen, és egyebek mellett a fordított rajtrácsos sprintfutamokra is kitért. A brit szakember elmondása szerint alapvetően két álláspont létezik a paddockon belül. Az egyik szerint mindez nem illene a Forma-1 szellemiségéhez, míg a másik tábor izgalmasabb versenyzést vár a koncepciótól. Singh szerint utóbbi meg is valósulhatna.
„Készítettünk egy modellt, ami megmutatta, hogy a megfelelő paraméterekkel általában több előzés lenne, és ezeknek a nagy része hasonló tempóra képes autók között menne végbe, nem pedig kikerülésről lenne szó” – jelentette ki.
Ugyanakkor a megfelelő paraméterek megtalálása rendkívül bonyolult feladat, hiszen nem mindegy, hogy a formátum egyáltalán melyik pályákon lehet életképes, valamint az is fontos, hogy a sprintverseny hány körből állna.
„A helyszíneket nem könnyű kiválasztani, hiszen mindegyik más-más jellegzetességgel rendelkezik – magyarázta. – Az előzéshez szükséges tempókülönbséget illetően Monacót és Bahreint össze sem lehet hasonlítani. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a futam hossza, illetve az előzés nehézsége között annak érdekében, hogy a valós sorrend a kívánt mértékben boruljon fel.”
Singh arra is kitért, hogy egyes pályákon többféle ívet is lehet használni, ami újabb szempont, ugyanakkor hozzátette, a csapatok minden változást a saját előnyükre akarnak fordítani.
Emiatt, ha az első fordított rajtrácsos futam a szezon elején lesz, akkor lehetséges, hogy egyesek megpróbálják kijátszani a szabályt, és addig szándékosan rosszabbul fognak teljesíteni, hogy aztán a sprintversenyen a mezőny elejéről indulhassanak.