Nem példátlan, de mégis szokatlan helyzetben találta magát három pilóta is az idei szezon rajtja előtt, hiszen Sebastian Vettel, Carlos Sainz és Daniel Ricciardo is úgy kezdi meg az idényt, hogy tudja, jövőre már nem annál a csapatnál fog versenyezni, ahol most. Utóbbi kettő esetében a McLaren, illetve a Renault kijelentette: semmilyen hátrányt nem fognak szenvedni amiatt, mert a szezon végén eligazolnak.
A Ferrari egyelőre nem tett ilyen kijelentést, az 1985 és 1996 között 158 Forma-1-es nagydíjon induló, jelenleg a Sky Sports szakkommentátoraként dolgozó Martin Brundle szerint pedig amúgy is mindegy, hogy mit terveznek, Vettelt az idén már biztosan nem fogják tudni rendszabályozni.
A négyszeres világbajnok már tavaly is megmutatta, hogy ha arról van szó, szembeszáll a csapat akaratával, elég csak az Orosz Nagydíjon figyelmen kívül hagyott utasításokra visszaemlékezni, amikor nem volt hajlandó elengedni Charles Leclerc-t.
Brundle szerint az idén több hasonlóra is számíthatunk, valamint arra is fel lehet készülni, hogy Vettel amolyan minden mindegy alapon jobb teljesítményt fog nyújtani, mint az elmúlt néhány szezonban.
„Hogy őszinte legyek, szerintem Vettel szárnyalni fog – nyilatkozta Brundle a The Race-nek. – A múltban sem igazán figyelt oda a csapatutasításokra sem Webber, sem Leclerc mellett, az idén pedig egyáltalán nem fogja érdekelni ez.
Csak saját magáért fog vezetni. Szerintem nagyon erős lesz. Nem hiszem, hogy a sebességéből bármit is elveszített volna,
talán az ítélőképessége romlott egy kicsit a kerék a kerék elleni csatákban, de ezzel együtt is elbűvölő lesz. Az világos, hogy a Ferrari a jövő emberét, azaz Leclerc-t fogja favorizálni, de sokan azt mondják, hogy már tavaly is ezt tették."
A szintén a Sky Sports szakértői csapatában dolgozó, korábban 161 F1-es nagydíjon résztvevő Johnny Herber is úgy véli, hogy Vettelen jóval kisebb lesz a nyomás az idén, ez pedig meg fog látszani a teljesítményén. „Nincs rossz helyzetben, mert nincs rajta nyomás. Utóbbi szerintem mindig is része volt a gondjainak.
Lewisnak nincs nyomás a vállain, Vettelnek pedig vele kellett harcolnia győzelmekért és világbajnoki címekért, miközben látszólag az egész Ferrarit, a tifosit és Olaszországot is a hátán vitte. Ez most eltűnt.
– nyilatkozta az 56 éves ex-pilóta, aki szerint Vettel továbbra is motivált. – Kedvelem Sebastiant, mint versenyzőt. Versenyzőként az ember mindig a legjobb munkát akarja végezni. Egy Ferrariban ülve mindig ott az esély a futamgyőzelmekre, ez a motiváció tehát megmaradt. Ha már a győzelem sem motiválná, akkor szerintem már visszavonult volna, úgyhogy a szenvedély még megvan benne."
Ami a csapaton belüli hangulatot illeti, az Brundle szerint nem lesz a megszokott. Ha valaki, akkor ő tisztában van vele, milyen az, ha valaki a szezon nagy részében úgy versenyez, hogy tudja, az év végén távozik, 1992-ben ugyanis pont ilyen helyzetben volt a Benettonnál. „Ami igazán bizarr ezzel az évvel, hogy tulajdonképpen minden a szezon kezdete előtt történt. Normális esetben a szezon kétharmadánál derülnek ki az ilyen dolgok.
Az ember besétál a garázsba és egy kicsit nemkívánatos személynek érzi magát, mert a csapat azt akarja, hogy a következő szezonról semmit se tudjon. Csak apróságok, az emberek lesütik a szemüket, elnéznek másfelé, mert kiifelé áll a szénád.
Amikor az ember csatlakozik egy csapathoz és először lép be a gyárba, az mindig izgalmas. Mindenki örül neked, minden a jövőről és a potenciális sikerekről szól. Amikor azonban az ember már távozni készül, kissé minden kényelmetlenné válik, ezen pedig át kell esni. Az, hogy most a versenyek gyors egymásutánban fogják követni egymást, segíteni fog [Vettelnek] ebben."
Nem feltétlenül kell persze kínossá válnia az idei évnek, különösen úgy, hogy az idei autók nagyrészt változatlanok maradnak 2021-re, így a szokottnál kevesebb titkot tud átvinni valaki egyik csapattól a másikhoz.
Daniel Ricciardo például úgy készül, hogy nem jelent majd gondot a Renault-val való kapcsolatában az, hogy az év végén ő is elmegy.
„Talán amikor először találkozom majd néhány emberrel a csapatból, akkor az egy pillanatig kellemetlen lehet, de ezen már pár éve átestem – utalt arra, amikor a Red Bulltól jött el. – De valójában mivel már egy ideje megtörtént a bejelentés és pár emberrel már beszéltem, illetve találkoztam, szerintem egyszerűen csak visszatérünk a normális kerékvágásba.
Az én részemről már magam mögött hagytam az átigazolást, jelenleg nem gondolok erre, és a következő szezonig nem is fogok.
Pár napot már eltöltöttem a szimulátorban és a gyárban, de senki nem nézett rám ferde szemmel vagy vágott gyomorszájon. Úgyhogy szerintem mindannyian továbbléptünk, az idén pedig mindent bele fogok adni."