Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (L) leads ahead of Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas and Mercedes' British driver Lewis Hamilton during the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring circuit in Mogyorod near Budapest, Hungary, on August 4, 2019. (Photo by Attila KISBENEDEK / AFP)
Vágólapra másolva!
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen leszögezte, biztosan zárt kapus lesz az idei Forma-1-es Magyar Nagydíj, és az ellen is próbálnak tenni, hogy a rajongók valamilyen módon kijátsszák a szabályt. Dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora kijelentette, hogy számos biztonsági intézkedéssel próbálják elkerülni az esetleges átfertőződést a helyszínen tartózkodók között. A sajtótájékoztatón az is kiderült, hogy 2027-ig biztosan lesz Magyar Nagydíj.
Kedden nyilvánosságra hozták az idei Forma-1-es versenynaptár első nyolc futamának menetrendjét, amiből az is kiderült, hogy a Magyar Nagydíjat közvetlenül a két ausztriai verseny után, július 19-én rendezik meg. A Hungaroring vezetése csütörtökön 15 órára összehívott egy sajtótájékoztatót, melynek keretében a furcsa körülmények között tartandó hétvégével kapcsolatosan felmerülő kérdéseket válaszolták meg.
Az eseményen részt vett Dr. Palkovics László (innovációs és technológiai miniszter), Gyulay Zsolt (a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója), Dr. Merkely Béla (a Semmelweis Egyetem rektora) és Szujó Zoltán (miniszteri tanácsadó).
A szurkolók szempontjából a legfontosabb kérdésre adott választ már eddig is lehetett sejteni, Gyulay azonban meg is erősítette, hogy az esemény zárt kapus lesz. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója azonban hozzátette, a szervezőknek ettől még nem lesz könnyebb dolga, hiszen nem lesznek motorhome-ok, emiatt pedig lényegében egy konténervárost kell építeniük.
Felmerült, hogy a szurkolók esetleg megpróbálják majd kijátszani a tiltást, és a pálya területén kívül gyülekeznek, azonban ez ellen igyekeznek megtalálni a megoldást.
Azt, hogy hogyan tudjuk távol tartani a nézőket, természetesen a biztonsági szolgálattal és a Pest Megyei Rendőrkapitánysággal együtt fogjuk kidolgozni
– jelentette ki. – Az osztrákok ugyanezzel a problémával szenvednek, hogy hogyan lehet elkerülni, hogy ne csoportosuljanak, és ne építsenek falelátókat a pálya körül. Remélhetőleg ezt azért meg tudjuk úszni.”
Természetesen a pályán tartózkodók biztonságára is ügyelni kell. Az FIA valószínűleg kétnaponta történő tesztelést fog előírni, de Merkely leszögezte, akár ennél gyakrabban is el tudnák végezni a vizsgálatot.
„Mi jelen leszünk komplett laborháttérrel, tehát ott a helyszínen 50 percen belül ki tudjuk mutatni az aktív vírust, amennyiben szükséges – fogalmazott. – Nagyszámú vizsgálatot is tudunk végezni, azt természetesen már az egyetemen. Ha szükséges, kétezer vizsgálatot tudunk néhány óra alatt levenni, és annak a leletét legkésőbb 8 órán belül biztosítani. Ez attól függ, hogy mekkora az igény, mik lesznek a szabályok. Arra is képesek vagyunk, hogy minden nap megcsináljuk, ha kell, de ha nem, akkor azt gondolom, hogy kétnaponta ez elégséges lesz.”
A Semmelweis Egyetem rektora hozzátette, a különböző csoportokat megfelelően el kell különíteni egymástól. Ha ezzel együtt is lenne pozitív eset, akkor az előírások szerint megvizsgálják, majd azután döntenek a továbbiakról. A sajtótájékoztatón azonban az is elhangzott, hogy a futamot ekkor sem törölnék.
Ha valakiről esetleg később derülne ki, hogy megfertőződött, akkor a VírusRadar nevű, Magyarországon már elérhető applikáció biztosítja, hogy meg lehessen találni az érintett korábbi kontaktjait. A szervezők minden egyes jelenlévőt meg fognak kérni arra, hogy töltsék le az alkalmazást.
„Ez egy veszélytelen applikáció, semmilyen más adatot nem gyűjt, egy dolgot tesz, a mobiltelefonon tárolja azokat a kontaktokat, akikkel valaki szembesült, és ebből vissza lehet göngyölíteni a komplett kontakthálózatát” – magyarázta a miniszter.
Egy második hungaroringi futam is felmerült
A hat eddig bejelentett helyszín közül Silverstone helyzete volt a legbizonytalanabb, mivel az Egyesült Királyság sokáig ragaszkodott a szigorú karanténhoz. Emiatt a sajtóban felmerült, hogy helyettük Magyarországon lesz két futam. Az értesüléseket Gyulay megerősítette. „Felmerült a tárgyalások során, de csak abban az esetben lett volna nagy a valószínűsége, ha nem lenne verseny Silverstone-ban.”
A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzátette, végig rugalmasak voltak a tárgyalások során, mivel mindenképpen segíteni akartak a Liberty Mediának.
Ennek, valamint az erős állami háttérnek köszönhetően tudtak megállapodni az új, az eredetihez képest két héttel korábbi időpontban, így nagyon jól jöttek ki a tárgyalásból.
A vírus miatt a Hungaroring minden bevételi forrását elvesztette, aminek következtében alkudni kellett a rendezési díj összegén. Gyulay úgy véli, végül ezen a téren is pozitív eredményt zártak.
„A Hungaroring Sport Zrt. az év eleje óta az összes bevételi lehetőségét elveszítette, mert a pályahasznosításból és a bevételek 80%-át adó Forma-1-es jegyeladásokból sem származik bevétele. A tárgyalások kezdetén kapásból elkezdtünk alkudni azon, hogy mennyit fizetünk ki a jogdíjból, és mennyit tartunk meg.
Nagyon jól sáfárkodtunk, sokat spóroltunk mind az államnak, mind önmagunknak.”
Sőt, a tárgyalások során azt is sikerült elérni, hogy a magyarországi F1-es futam jövője 2026 helyett 2027-ig legyen biztosított, ráadásul sokkal jobb feltételek mellett. „Nagyon nagy sportdiplomáciai siker, hogy elkezdtünk alkudni arról, hogy az indexálás a következő években kevesebb legyen, illetve a 2026-ban lejáró szerződést 2027-ig hosszabbítottuk meg, az elkövetkező hét évre pedig közel 6 milliárd forintot tudtunk spórolni az államkasszának.”