A Mercedes-istálló tavalyi autóját lemásoló Racing Pointot birtokló konzorcium élén álló Lawrence Stroll kemény hangvételű közleményben kérte ki saját és csapata nevében, hogy csalónak próbálják meg beállítani őket. A kanadai milliárdos megdöbbent a riválisok sportszerűtlenségén, valamint azon, hogy az FIA egy korábban nem létező szabályra hivatkozik az ügyükben, majd kijelentette, hogy „megkérdőjelezhetetlen" a becsületességük.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint ha a Racing Pointot támadó négy csapat óvást nyújt be és az FIA Fellebbviteli Bíróságára kerül az ügy, Stroll mindent meg fog tenni az igazának bizonyítására, és 99,9%, hogy neki fognak igazat adni.
A 70. Évfordulós Nagydíj pénteki napján a Racing Pointot 15 pontos levonással és 400 ezer euróval büntették azért, mert szabálytalan körülmények között másolta le a Mercedes tavalyi autójának hátsó fékhűtőit. Ezek az alkatrészek a tavalyiról az idei szezonra váltak listázott elemekké, azaz minden csapatnak saját magának kell terveznie azokat, a Racing Point azonban a Mercedestől kapott dizájnnal megy. Négy csapat, a Ferrari, a McLaren, a Renault és a Williams benyújtotta óvási szándékát, mert szerintük túl enyhe a Racing Point büntetése, valamint az ügy, vagyis a tavalyi Mercedes lemásolása nem lett a megfelelő mélységig feltérképezve.
A Racing Point jelezte, hogy fellebbez a múlt heti ítélet ellen, mivel szerintük semmilyen szabályt nem sértettek. Az FIA ítéletére és a négy csapat támadására reagálva Lawrence Stroll videós formában kiadott közleményben kérte ki magának a történteket.
Nem beszélek gyakran nyilvánosan, azonban elképesztően mérges vagyok minden olyan sugallat miatt, amely szerint alattomosak voltunk, vagy csaltunk. Különösen azokra, amelyek az ellenfeleinktől származnak
– kezdte a Racing Point tulajdonosa. – Soha semmiben nem csaltam az életem során. Ezek a vádaskodások teljességgel elfogadhatatlanok és hamisak. Az én és a csapatom becsületessége megkérdőjelezhetetlen. A Racing Pointnál mindenki megdöbbent és csalódott az FIA döntése miatt, és szilárdan ragaszkodik az ártatlanságához."„Az egyértelmű tényeken túl, amelyek szerint a Racing Point megfelelt a technikai szabályoknak, meg vagyok döbbenve azon, ahogy a Renault, a McLaren, a Ferrari és a Williams kihasználta ezt a lehetőséget a fellebbezésre, és ezzel elvonja a figyelmet a teljesítményünkről.
A sárba tiporják a nevünket, én pedig nem fogom tétlenül nézni és elfogadni ezt. Szándékomban áll megtenni minden szükséges intézkedést az ártatlanságunk bizonyítására."
Stroll a felügyelők ítéletének több olyan részét is idézte, amely szerinte felmenti a csapatát. Rámutatott, hogy az FIA-nak korábban nem volt problémája azzal, hogy a Mercedes az idén január 6-án hátsó fékhűtőket adott a Racing Pointnak, valamint kiemelte, hogy amikor az FIA emberei márciusban két napig vizsgálódtak a gyárukban, nem fordítottak különösebb figyelmet a fékhűtőkre, helyette a teljes koncepciót vizslatták. Továbbá elmondta, hogy a fotók alapján történő másolás nagyjából ugyanolyan teljesítményhez vezetett volna, mint a fékhűtők Mercedestől történő átvétele, illetve hangsúlyozta, hogy végig nyitottan és jóhiszeműen álltak a kérdéshez, és nem akarták félrevezetni a szövetséget.
A kanadai milliárdosnak az sem tetszett, ahogy az FIA a fékhűtők listázott alkatrésszé válása körüli homályos szabályokra reagált.
Az FIA részéről hiányzott a specifikus iránymutatás vagy tisztázás azzal kapcsolatban, hogy miként lesz kezelve a listázott alkatrésszé válás a szabályok szellemiségét és szándékait figyelembe véve.
A szabály szövege azt állítja, hogy a 2019-es év után a fékhűtőkre vonatkozó információt többé nem lehet megosztani. Amit addig a pontig tanultál, az a te saját információd, de ettől a ponttól kezdve magadra vagy utalva. Mi pedig pontosan így cselekedtünk. Hogy tisztázzuk, az FIA részéről nem volt érvényben iránymutatás a nem listázott alkatrészek listázottá válásával kapcsolatban, a Racing Point 2020 márciusában pedig írásos megerősítést kapott az FIA-tól arról, hogy a kérdésben megfelel a szabályoknak. Azt is sokkoló volt látni, hogy az FIA bevezetett egy új, "nagypapa záradékot", ami korábban soha nem létezett."
Utóbbi kijelentésével Stroll arra utalt, hogy az FIA az elülső fékhűtőket annak ellenére nyilvánította szabályosnak, hogy azok is a Mercedes dizájnjának továbbfejlesztései. Ennek oka, hogy a hátsó fékhűtőkkel ellentétben ezeket a Racing Point már a tavalyi autóján is használta, ezért a felügyelők úgy ítélték meg, hogy azok az idei változat DNS-ét képezték, ellentétben az először az idei szezonban bevetett hátsó fékhűtőkkel.
Az első ránézésre az egész botrányhoz nem igazán kapcsolódó, valójában mégis nyakig benne levő Toto Wolff a 70. Évforduló Nagydíjának vasárnapján jelen volt azon, a Renault motorhome-jában lefolytatott megbeszélésen, amelyen a Racing Pointot óvni szándékozó (ne felejtsük el, eddig csak a szándékot jelezték, az óvást szerda reggelig kell benyújtaniuk) csapatok ültek le tárgyalni a silverstone-i gárda képviselőivel.
A Mercedes csapatfőnöke szerint még nem dőlt el, hogy a négy csapat óvni fog-e, amennyiben azonban igen, úgy szerinte Lawrence Strollnak minden esélye megvan rá, hogy ő és csapata kerüljön ki győztesen az ügyből.
„Szerintem senkinek sem érdeke, hogy ez az egész sokáig folytatódjon, és eljusson a Fellebbviteli Bíróságra, mert akkor egy-két hónap, mire ügyvédek bevonásával összeáll az ügy – nyilatkozta Wolff a Sky Sportsnak. – Ezért mindenki igyekszik pragmatikus lenni. Engem hívtak meg, hogy legyek a közvetítő a két csoport között, aminek igyekeztem eleget tenni. Szerintem elértünk egy kisebb előrelépést. A következő 48 órában eldől, hogy óvni fognak-e, vagy úgy döntenek, hogy nem éri meg ezt tenni, mert a Racing Pointot már így is megbüntették."
„Lawrence nem olyan ember, aki meghátrál.
A jogi szakvélemény egyértelműen az, hogy a Fellebbviteli Bíróságon ezt az ügyet 99,9%, hogy megnyerné.
– mondta Wolff. – A mi véleményünk is az, hogy a Racing Point egy milliméternyit sem vétett a szabályok ellen. Ez egy komplex ügy, bizonyos szabályok egy bizonyos módon lettek értelmezve, feljött az úgynevezett "nagypapa" szabály, amiről én sem hallottam korábban, de talán ebben az esetben meg kell érteni, hogy ez az FIA szándéka. Nekik legyen mondva, hogy összetett problémát kell megoldaniuk, Lawrence azonban nem fog meghátrálni, és ha a Fellebbviteli Bíróság elé citálják, akkor minden erőforrását be fogja vetni, hogy az ügynek számára pozitív végkifejlete legyen."