Az új egyezmény ellenére a csapatok bármikor kiléphetnek az F1-ből

Forma-1, Belga Nagydíj 2020, futam, rajt
SPA, BELGIUM - AUGUST 30: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 and Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 and the rest of the field at the start during the F1 Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 30, 2020 in Spa, Belgium. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az elmúlt napokban kiderült, hogy az új Concorde-egyezmény tartalmaz egy kilépési záradékot, amit a csapatok minden évben aktiválhatnak. Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója szerint azonban minden csapat számára kielégítő feltételeket teremtettek.

Három nappal a Spanyol Nagydíj után a Forma-1 bejelentette, hogy mind a tíz csapat aláírta a 2021-től 2025-ig tartó Concorde-egyezményt. Már akkor is szárnyra kaptak olyan pletykák, hogy a szerződésben szerepel egy záradék, ami minden szezon végén lehetővé teszi a kilépést a csapatok számára. Ez elsősorban a Mercedes kapcsán vetődött fel, mert bizonyos értesülések szerint a címvédő 2021 végén elhagyná a Forma-1-et.

Forma-3, Spa-Francorchamps 2020
Forma-2, Roy Nissany, Spa-Francorchamps 2020
Forma-2, Mick Schumacher, Robert Shwartzman, Guanyu Zsu, Spa-Francorchamps 2020
Porsche Szuperkupa, Spa-Francorchamps 2020
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Belga Nagydíj 2020
Forma-1, Christian Horner, Red Bull, Belga Nagydíj 2020
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull, Belga Nagydíj 2020
Forma-1, Pierre Gasly, Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, Belga Nagydíj 2020
Forma-1, Greg Maffei, Belga Nagydíj 2020
Forma-1, Chase Carey, Liberty Media, Belga Nagydíj
Forma-1, Anthoine Hubert, Belga Nagydíj
Forma-1, Anthoine Hubert, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Belga Nagydíj, Honda logo
Forma-1, Pierre Gasly, Danyiil Kvjat, Scuderia Alpha Tauri, Belga Nagydíj
Forma-1, Anthoine Hubert, Belga Nagydíj
Forma-1, Juan Manuel Correa, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Belga Nagydíj rajt
Forma-1, Belga Nagydíj rajt
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Belga Nagydíj rajt
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Mercedes, Renault, Belga Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Belga Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Haas F1 team, Belga Nagydíj
Forma-1, Ferrari, Belga Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Renault F1 Team, Belga Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Belga Nagydíj
Forma-1, Safety Car, Esteban Ocon, Renault, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, Ferrari, Sebastian Vettel, Belga Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Belga Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Ferrari, Charles Leclerc, Belga Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia Alpha Tauri, Belga Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Belga Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Belga Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Belga Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Renault F1 Team, Belga Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Renault F1 Team, Belga Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Alexander Albon, Belga Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Belga Nagydíj
Forma-1, Lando Norris, McLaren, Belga Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Renault F1 Team, Alexander Albon, Red Bull Racing, Belga Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Alexander Albon, Belga Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Belga Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Valtteri Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Belga Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj

Múlt héten teljesen biztossá vált, hogy a megállapodás senkit nem köt 2025-ig az F1-hez, miután Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elárulta, a szerződést minden év végén fel lehet bontani. Amikor az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján Christian Hornernek felvetették a témát, az energiaitalosok csapatfőnöke nem kívánt érdemben reagálni. Azt azonban leszögezte, hogy bizonyos szempontból egyszerűbbé vált a helyzet.

– jelentette ki. – Korábban viszont szükség volt biztosítékra az anyacég részéről, ami ebben a megállapodásban nem szerepel, és ez bizonyos területeken jelentős könnyítést jelent. Fontos, hogy lássuk, ez a szerződés annak az együttműködésnek az eredménye, ami Forma-1 érdekében jött létre, hogy javítsa a versenyzés minőségét, és ezáltal minden érintett, valamint a szurkolók is jobb terméket kapjanak.”

A brit szakemberrel ellentétben Chase Carey, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója lényegében megerősítette, hogy létezik az a bizonyos záradék. Az amerikai üzletember azonban hozzátette, szerinte most egyik csapatnál sem gondolkoznak a kiszálláson.

– idézi az F1i.com. – Ugyanakkor azt gondolom, hogy egytől egyig izgatottan várják, hogy mit hoz a jövő. Van egy rendszer, ami biztosítja az irányelveket, nem csupán a pénzdíjak elosztása, hanem az irányítás, valamint a sport-, technikai és pénzügyi szabályzat terén is. Ezzel leraktuk a sportág alapjait, ami lehetővé teszi, hogy a továbbiakban együtt fejlődjünk.”

A szerződés aláírása előtt többek között abban nem volt meg az egyetértés, hogy a Liberty Media a jövőben milyen módon ossza el a bevételt az istállók között. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke azt szerette volna, ha a díjazás a „sportághoz való hozzájárulással” lenne arányos, de végül egy sokkal kiegyenlítettebb rendszerben állapodtak meg.

Az F1 első embere szerint sokkal jobb feltételeket teremtettek a csapatok számára Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

„Vannak részletek, melyek köztünk, partnerek között maradnak – folytatta Carey. – Ezzel együtt beszéltünk a témáról, mert úgy gondoltuk, hogy a jelenlegi elosztás túlságosan aránytalan. Az új rendszer kiegyensúlyozottabb lesz, de még mindig jutalmazza a pályán elért sikert. Minden csapatnak lesz lehetősége a megfelelő üzleti modellben történő működésre, valamint a versenyképességhez szükséges források is rendelkezésre fognak állni. Mindez a költségvetési korláttal együtt megteremti a jobb versenyzés és az egészségesebb üzleti környezet alapját.”

A 66 éves üzletember az utolsó mondatában arra utalt, hogy 2021-ben 145 millió dollár lesz a csapatok által elkölthető maximális pénzösszeg (ebbe néhány tétel nem számít bele), a következő két évben pedig 5-5 millióval csökken. Carey úgy véli, hogy a költségcsökkentés kulcsfontosságú lépés volt a sportág jövője szempontjából.

Emiatt áll fenn az a helyzet, hogy lényegében kizárólag a három legtöbbet költő csapat pilótái állhattak fel a dobogóra, amióta én beléptem ebbe a világba. Olyan üzleti modellt akarunk létrehozni, amelyben egy egészségesen működő alakulat kiadásai, a pénz elosztása, a szponzorok, valamint az F1 növekedése együttesen olyan környezetet biztosít, amelyben minden csapatnak megéri részt vennie.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!