SOCHI, RUSSIA - SEPTEMBER 26, 2020: Mercedes-AMG Petronas F1 team driver Lewis Hamilton of the United Kingdom is seen in a pit box during the qualifying session for the 2020 Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom racing circuit. Dmitry Feoktistov/TASS (Photo by Dmitry Feoktistov\TASS via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton elsősorban saját magának köszönhette, hogy majdnem kiesett az Orosz Nagydíj időmérő edzésének második szakaszában, de még így sem került volna stratégiai hátrányba a versenyre, ha a Mercedes motorja tudná ugyanazt, mint a Ferrarié, a Renault-é és a Hondáé.
Igencsak kalandos időmérő edzés végén tudta megszerezni pályafutása 96. pole pozícióját Lewis Hamilton, aki egy ideig a leintés után sem lehetett biztos benne, hogy megtarthatja az első rajtkockát. A hatszoros világbajnok ugyanakkor nem volt messze tőle, hogy a Q3-ba se jusson be, a Q2 végén ugyanis mindössze 1,2 másodperc választotta el a kieséstől. A Mercedes utólag rávilágított arra, hogy milyen láncreakció vezetett oda, hogy pilótájuk majdnem a 15. helyen ragadt.
Minden azzal kezdődött, hogy Hamilton elrontotta első Q2-es mért körte a közepes gumikon, így újabb próbálkozásra volt szüksége. A hatszoros világbajnok utólag vitatta, hogy jó döntés volt őt a bokszba hívni egy friss közepes szett miatt, Toto Wolff, a Mercedes cspaatfőnöke azonban az időmérő után megerősítette, hogy
nem volt elég üzemanyag az autóban egy újabb körhöz, így Hamiltonnak mindenképpen ki kellett állnia.
A 44-es rajtszámú Mercedes ezután a második szett közepes szettel sem tudott mért kört megtenni a Sebastian Vettel által előidézett piros zászló miatt, de mivel 2 perc 15 másodperc még hátravolt a Q2-ből, sokan arra számítottak, hogy a csapat az újraindítás után gyorsan pályára küldi Hamiltont a használt közepes abroncsokon. A Mercedes azonban az újraindítás előtt a bokszutcában kígyózó sor végére állt csak be, ráadásul lágy gumikon.
Mint később kiderült, Hamiltont nem véletlenül nem küldték ki korábban, hogy a többiekhez hasonlóan perceken át várakozzon a piros lámpánál,
a jelenleg a mezőny legjobbjának tartott Mercedes-motornak ugyanis van egy hiányossága: a pilóta nem tudja az autóból újraindítani.
„Nem tudtuk korán kiküldeni, mert a bokszutca végén le kell állítani az autót, majd az MGU-K segítségével újraindítani, mi azonban ezt nem tudjuk megtenni" – nyilatkozat Wolff.
A Ferrari, a Honda és a Renault ugyanis az MGU-K segítségével újraindítható a pilótafülkéből is, így a nem Mercedes-motort használó versenyzők minden további nélkül kiállhattak a bokszutcába, hogy minél jobb pozícióban legyenek a felvezető körre, míg
a Mercedes, a Racing Point és az egyetlen állva maradt Williams ezt az erőforrás túlmelegedése miatt nem tehette meg.
Hogy milyen következményekkel járhatott volna Hamilton számára a hosszas várakozás, azt Lance Stroll mutatta be: ő beállt a sorba, de túlmelegedési gondok miatt a szerelőknek vissza kellett tolniuk a garázsba, így nem tudott részt venni a Q2 hajrájában.
A Mercedes-motor hiányossága pedig közvetve azt eredményezte, hogy a csapat alapból elvetette a versenystratégia szempontjából kedvezőbb közepes gumikon való továbbjutást, mivel tudták, hogy
Hamiltonnak a sor végén vajmi kevés esélye lesz elég gyors felvezető kört megtenni ahhoz, hogy a sárga oldalfalú Pirelliket üzemi hőfokra melegítse.
„Úgy éreztük, hogy ha a sor végén lesz, és nem tud olyan kivezető kört megtenni, amilyenre szüksége lesz, akkor bajba kerülhetünk, mivel a közepes keverék egyszerűen nem lesz elég jó. Ezért tettük fel neki a lágy gumikat.
Ez egyértelműen hátrányba hozza a stratégia terén őt a futamra, de ez volt a szükséges lépés a Q3-ba jutásának biztosításához"
– magyarázta a csapatfőnök.
A hatszoros világbajnok a kör végi forgalom miatt végül 1,2 másodperccel a lámpák pirosra váltása előtt tudta csak megkezdeni a gyors körét, amivel simán bejutott a Q3-ba.
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!