MONZA, ITALY - SEPTEMBER 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 06, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton rádióforgalmazásából kiderül, hogy a Mercedesnél túl későn kapcsoltak, és amikor figyelmeztették Lewis Hamiltont, hogy maradjon kint, már átment a bejáraton. A brit pilóta szerint nem volt elvárható, hogy lássa tiltást jelző táblát, amire azért volt szükség, mert Kevin Magnussen autóját a bokszbejáratnál tolták ki a pályáról.
Lewis Hamilton sokáig magabiztosan vezetett az Olasz Nagydíjon, de amikor Kevin Magnussen leparkoló autója miatt beküldték a biztonsági autót, kiment kereket cserélni. Mint később kiderült, ezt nem tehette volna meg, aminek következtében 10 másodperces stop&go büntetést kapott, ami a kizárás után a legsúlyosabb szankció.
Hamilton és versenymérnöke, Peter Bonnington rádióbeszélgetéséből kiderül, hogy már a gumiválasztás is problémát okozott, mivel a pilóta keményeket kért, de a csapat közepesekkel várta, és már késő volt a cseréhez. Ennek végül a piros zászló miatt nem volt jelentősége, annak viszont sokkal inkább, hogy a brit szakember akkor mondta Hamiltonnak, hogy maradjon kint, amikor már túllépte a bejárat vonalát.
A 35 esztendős versenyző vissza is kérdezett, hogy mi a helyzet, és Bonnington közölte vele, hogy vizsgálják a helyzetet, de a bokszutca valószínűleg zárva volt. Hamilton nevetségesnek titulálta, hogy mindez a Haas miatt történt, mert szerinte egyáltalán nem volt útban. Aztán pedig kérte a csapatot, hogy nézzék meg a visszajátszást, mert ő nem látta a jelzést. A megszakítás alatt azért ment fel a versenyirányítás irodájába, hogy kívülről is lássa az eseményeket.
A fedélzeti kamerás felvételt mutatták meg, és valóban volt két kijelző, amin X volt látható
– nyilatkozta. – Azért nem láttam, mert másfelé néztem. Az ember ilyenkor számít a csapatra, hogy elmondja, mi van. Amikor közeledünk egy kanyarhoz, általában jól lehet látni, de amikor jobbra fordulunk, nem nézünk el balra, hanem figyeljük a fehér vonalhoz képesti távolságot. Szóval a látómező jobbra összpontosul.”
Hozzátette, az sem segített, hogy az autó a pálya jobb oldalán parkolt le, mert így még inkább arrafelé figyelt, hiszen a pályabírók is ott dolgoztak. Hamilton elmondta, ezen a helyzínen még soha nem fordult elő, hogy emiatt zárva legyen a bokszutca, és nem is érti, hogy miért hozták meg ezt a döntést.
Michael Masi, az FIA versenyigazgatója viszont elárulta, minderre azért volt szükség, mert Magnussen kocsija nem fért át azon a megnyitáson, amelyik előtt megállt.
„Ahogyan minden pilóta és csapat figyelmét felhívtuk rá, néhány megnyitás az autók számára lett létrehozva, a többi csak a pályabíróknak – magyarázta. – Ahol csak rövid narancssárga csík látható, az az utóbbi kategóriába tartozik, a kocsi pedig nem fér át rajta. Szóval az egyetlen biztonságos megoldás az volt, hogy eltolják a bokszutcáig, mert máshol nem lehetett volna eltávolítani a pályáról.”
Toto Wolff a futam után elmondta, mivel a bejáratnál semmilyen fény nem volt, ezért a bokszfalról nem láthatták a jelzéseket, így csak az FIA kommunikációs rendszerének negyedik oldaláról tájékozódhattak, ami szerinte abban a helyzetben nem volt elvárható. Ezzel együtt az egyik stratégának feltűnt, hogy ott is megjelent a „bokszutca zárva” felirat, de már későn. Masi viszont azt is kijelentette, hogy a csapatoknak lehetősége volt tájékozódni afelől, hogy a táblák a pálya mely pontjain találhatóak.
Kétféle módon adunk jelzést. Egyrészt a kijelző egy nagy piros X-et mutat a pilótának. Pályától függően egy vagy két táblát használunk, ebben az esetben pedig kettő volt, és mindkettő jelezte, hogy a bokszutca zárva van.
A térkép, amelyen ezek pozíciója beazonosítható, minden csapat számára látható a jegyzeteimben. Továbbá az istállók által használt szoftver is piros betűkkel kiírta, hogy a bokszutca zárva van.”