German Formula One pilot Michael Schumacher of team Scuderia Ferrari is being pushed by marshalls during a pit stop in the Qualifying session to the F1 Grand Prix in Monte Carlo, Monaco, Saturday, 27 May 2006. The Formula One Grand Prix of Monaco will take place Sunday 28 May. Photo: Rainer Jensen
Vágólapra másolva!
Felipe Massa felidézte a 2006-os Monacói Nagydíj botrányos időmérő edzésén történteket, és elárulta, hogy a Rascasse-kanyarban leparkoló Michael Schumacher később beismerte neki, hogy szándékosan folyamodott sportszerűtlen eszközökhöz.
Bizonyára sokan emlékeznek rá, vagy hallottak már a 2006-os Monacói Nagydíj időmérő edzésén történtekről. Az abban az évben a hercegségben rendezett futam kvalifikációja úgy vonult be a Forma-1 történelemkönyvébe, mint Michael Schumacher pályafutásának egyik szégyenfoltja, amelyhez csak az 1994-es adelaide-i vagy az 1997-es jerezi ütközés hasonlítható.
Mint ismert, a Ferrari hétszeres világbajnoka úgy nyerte meg az időmérő edzést, hogy utolsó gyorskörében elállta az utat a Rascasse-kanyarban, így akadályozva meg a mögötte érkezőket abban, hogy javítsanak az idejükön. Már akkor is sokan azzal vádolták Schumachert, hogy szándékosan tette mindezt, ő azonban nem ismerte be a tettét. Később azonban megtette.
Schumachert a sportfelügyelők megbüntették és a rajtrács utolsó helyére száműzték a manőver után, ők tehát már akkor is úgy gondolták, hogy a német pilóta direkt parkolt le. Évekkel később Ross Brawn, a Ferrari akkori technikai igazgatója is lényegében beismerte ezt, arról azonban nem beszélt, hogy Schumacher valaha elismerte volna tettét. Most azonban kiderült, hogy legalább egyszer megtette.
A 2006-ban a Ferrarinál versenyzőként első szezonját töltő Felipe Massa a Sky Sports "The Race to Perfection" című dokumentumfilm-sorozatában idézte fel a 14 évvel ezelőtt történeteket, és egy érdekes részletről is lerántotta a leplet.
A brazil versenyző szerint ugyanis az egész ötlet Brawntól származott.
„A csapatmegbeszélésen szóba került az időmérő. Akkoriban két szett gumit kaptunk, Michael pedig valami olyasmit mondott, hogy »ha egyből gyorsabbak leszünk, utána pedig kiállunk a második szettért...», mire Ross közbeszólt, »talán előidézhetünk egy sárga zászlót.« Én erre azt mondtam, »nyilván vicceltek, ez nem komoly, csak vicc.«" – emlékezett vissza Massa.
Végül Schumacher egyáltalán nem viccelt, amikor keresztbeállt a Ferrarival a Rascasse-ban. „Pontosan az történt [amiről korábban beszéltek], Michael végül megcsinálta, ami előtte csak viccnek tűnt – ecsetelte Massa, majd elárulta, hogy a vele baráti viszonyt ápoló hétszeres világbajnok eleinte előtte is tagadásban volt. – Emlékszem, hogy azt mondtam a megbeszélésen, »nem hiszem el, hogy megcsinálta«.
De megcsinálta, majd képtelen volt beismerni a szándékosságot. Egy évbe telt beismernie nekem, hogy szándékosan tette. Egy évbe.
Azt mondtam neki, »hogy tehetted ezt?«. Mindez megmutatja, hogy az életben mindenki hibázik. Ez egyértelműen hiba volt."
Ugyanebben a dokumentumfilm-sorozatban Brawn ismét felidézte az esetet, és ismét "rövidzárlatként" jellemezte azt. „Michael alkalmanként tévútra tévedt. Olyan dolgokat tett, amelyekre nincs logikus magyarázat. Benne volt ez az elképesztő versenyszellem, ami hajtotta őt. Ez pedig néha rövidzárlatot eredményezett” – mondta a ma az F1 sportért felelős igazgatójaként tevékenykedő szakember, majd hozzátette, aznap nem is kellett volna minden áron az első helyre törekedniük.
Normális esetben magától értetődő, hogy az ember szeretné megszerezni a pole-t Monacóban, de ez alkalommal a stratégiánkat, a gumikat és az autót figyelembe véve, valójában nem is volt szükségünk rá.
Ez egyszerűen egy hülye manőver volt. Egyike azoknak az apró üzemzavaroknak vagy rövidzárlatoknak, amelyből két-három volt Michael karrierje alatt."