SOCHI, RUSSIA - SEPTEMBER 27: Daniil Kvyat of Russia driving the (26) Scuderia AlphaTauri AT01 Honda leads Antonio Giovinazzi of Italy driving the (99) Alfa Romeo Racing C39 Ferrari during the F1 Grand Prix of Russia at Sochi Autodrom on September 27, 2020 in Sochi, Russia. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Sebastian Vettel kritizálta a Ferrari által meghatározott stratégiát az Orosz Nagydíjon, a maranellóiak vezető stratégája azonban most elmondta, mi alapján döntöttek a nágyszeres világbajnoknál.
Sebastian Vettel az Orosz Nagydíj után az idén már nem először tett olyan megjegyzést, amellyel a csapatát, konkrétan annak stratégáit kritizálta. Miután a 13. helyen ért célba Szocsiban, a négyszeres világbajnok úgy nyilatkozott, hogy szerinte a pontszerzés is elérhető lett volna a számára, a Ferrari azonban inkább mozgó akadálynak használta őt Charles Leclerc érdekében. Inaki Rueda, a Scuderia vezető stratégája azonban magyarázatot adott arra, hogy miért hagyták kint Vettelt olyan sokáig.
Miután mindkét Ferrari a közepes gumin kezdte a futamot, a két pilóta versenyében az első körben történt balesetek és kavarodás volt a meghatározó eltérés, Vettel ugyanis a monacóival ellentétben nem tudott profitálni a történtekből és előbbre jönni a mezőnyben. Rueda elmondása szerint Leclerc-rel ezután arra koncentráltak, hogy tartani tudják a lágy gumin előtte haladók tempóját, és tovább kint maradva pozíciót nyerjenek, míg Vettel esetében más volt a helyzet.
A stratéga elmondta, hogy Vettel opcióit elsősorban a négyszeres világbajnok tempójának hiánya határozta meg.
„Charles célja az volt, hogy a lehető legközelebb maradjon az előtte levőkhöz, reménykedve abban, hogy amint a lágy gumisok kiállnak, forgalomba kerülnek a kerékcseréjük után. Seb esetében teljesen más volt a történet. Egy olyan csoport közepén haladt, akik mindannyian közepes gumit használtak, néhányuk pedig egyenesen a kemény gumin volt.
Az egyetlen esélye az előrelépésre az volt, hogy a lehető legtovább életben tartja a gumikat, mielőtt a futam záró részében egy új lágy szettre vált, és kihasználja az extra tapadást."
„Charles jól ment a közepes gumin és elég közel maradt az előtte haladókhoz. A 15. körben Ricciardo elindította a kiállások sorát, mi pedig tudtuk, hogy a körülötte haladók szintén ki fognak állni a következő körökben. A 19. körtől a negyedik helyre előrelépő Charles előtt tiszta lett a pálya, elkezdhette nyomni és előnybe kerülni [a már kereket cserélt] Gasly, Ricciardo, Ocon hármassal szemben, akik ekkor a kemény gumin levő Räikkönen, valamint Vettel mögött haladtak.”
„Charles néhány gyors körrel növelte az előnyét a 28. körben megejtett kerékcseréje előtt, ezért a két francia pilóta elé térhetett vissza, Ricciardo pedig éppen, hogy elment mellette. Ezután csupán a dolgok menedzseléséről szólt a verseny a kemény gumin, amit a hátralevő 25 körben probléma nélkül megoldott."
„Az ő futama nyilvánvalóan sokkal komplikáltabb volt, miközben az Alfa Romeóval és a Haasszal csatázott” – tért át Vettelre Rueda.
Miután nem volt meg a tempója az előzéshez, Grosjeannal és Giovinazzival szemben az alávágás volt az opció, de ez azt jelentette volna, hogy Seb az egész versenyt Magnussen mögött tölti.
Megkérdeztük, hogy milyen állapotban vannak a gumijai, utána pedig az előzetesen meghatározott tervet követtük. A 17. körtől kezdve, már tiszta pályával előtte, Seb fokozatosan jött előrébb, minden körrel közelebb kerülve a pillanathoz, amikor átválthat a lágy gumikra."
Vettel esetében tehát a közepes-lágy volt az előre eltervezett taktika, a közepes azonban a vártnál jobban kopott.
„Sajnos miután Ricciardo megelőzte őt a 27. körben, a gumijai elkezdtek nagyon elkopni, és miután pár körig még reménykedtünk benne, hogy újra életre kelnek, végül a 30. körben úgy döntöttünk, hogy kihozzuk őt a bokszba. Ekkor azonban még túl korai volt a lágy gumikra váltáshoz, mivel még a könnyű autóval is túl soknak tűnt a hátralevő 23 kör. Ezért ismét a kemény gumi mellett döntöttünk és abban bíztunk, hogy az előrébb haladóknak gondjaik lesznek a kopással, és így szerezhetünk egy pontot. Noha a kemény gumi nagyon következetes volt, Sebastian időt veszített a kék zászló miatt, és nem sok mindent tehetett azon kívül, hogy elfogadja a 13. helyet, ahonnan rajtolt."
Palmer szerint Vettel már a centit vágja
A négyszeres világbajnok küszködése az egész szezon során témát szolgáltatás a szakértőknek, így a korábban a Renault színeiben versenyző Jolyon Palmernek is. A BBC szakértője az Orosz Nagydíj után szokásos írásában Vettelről is elmondta a véleményét.
„A következő szezon nem jöhet eléggé korán Vettelnek. A Ferrarinak gyenge az idei autója, a négyszeres világbajnok pedig soha nem érezte kényelmesen magát benne. A csapattársának volt néhány kimagasló teljesítménye, múlt vasárnap pedig a tizenegyedikről a hatodik helyre jött előre. Ezzel szemben Vettelnek ismét felejthető hétvégéje volt. Összetörte az autót az időmérő edzésen, miközben 4 tizedmásodperces hátrányt próbált ledolgozni Leclerc-hez képest, a futamon pedig semmilyen benyomást nem tett egy hosszú első etap után. A Ferrari autóját kétségtelenül nehéz kezelni, Vettel pedig küszködik azzal, hogy bármilyen előrelépést érjen el vele, mindennek tetejébe pedig a kapcsolata a csapattal hasonlóan keserűvé vált, mint Péreznek a Racing Pointtal."
Palmer figyelmét sem kerülte el, hogy Vettelnek ismét a stratégiával volt problémája. A négyszeres világbajnok az idén a korábbiaknál is többször kérdőjelezi meg, hogy csapata a legjobb döntést hozza-e, és olyan is előfordult már (a Magyar Nagydíjon), hogy az ő közbelépése segített a jobb eredmény elérésében.
„Egész szezonban ott a tüske Vettel és Mattia Binotto között, mióta csak megerősítették, hogy nem hosszabbítanak Vettellel, aki
úgy tűnik, hogy egész szezonban nem bízik a Ferrari stratégáiban. Nem ez az első olyan év, amelyben ezt látni. Vitatkozik velük és gyakran felülírja a verseny közbeni döntéseiket
– írta Palmer. – Ami pedig ennél is fontosabb, hogy látszólag elveszítette a versenyképességét. Szinte már úgy tűnik, hogy csak várja a szezon végét. Biztos vagyok benne, hogy az új kihívás az Aston Martinnál fel fogja villanyozni. Valószínűleg már most alig várja ezt az új fejezetet."