A Portugál Nagydíj csütörtöki médianapján beindult az idei pilótakeringő második felvonása, miután a Haas-istálló bejelentette, hogy egyik pilótájával sem hosszabbít szerződést 2021-re, így jövőre Romain Grosjean és Kevin Magnussen sem lesz az amerikai csapat tagja. A két versenyző, valamint a csapatfőnök Günther Steiner nyilatkozataiból kiderült, hogy a 2016, illetve 2017 óta a Haasnál levő pilótát egyaránt anyagi okokból küldték el, és olyan versenyzőket akarnak a helyükre ültetni, akik jelentős támogatással rendelkeznek. Hasonló okokból szorulhat ki a Williamsből a jövő nagy ígéretének tartott George Russell is, noha a Mercedes által támogatott brit úgy véli, nincs miért aggódnia.
Nagyon úgy tűnik, hogy a koronavírus által megcsonkított idei szezon a pilótapiacra is jócskán rányomja a bélyegét. Mivel az F1 idei bevételei igencsak megcsappantak, jövőre a csapatok is jelentősen kevesebb pénzre számíthatnak a jogtulajdonostól.
A jelek szerint pedig egyes istállók ezt úgy próbálják kompenzálni, hogy áruba bocsátják a versenyzői üléseiket.
Noha a Haas ezt nem jelentette ki, Grosjean a csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta, hogy az ő és Magnussen elküldésének is anyagi okai voltak.
„Igen, egy kicsit meglepett, [hogy mindkettőnket elküldtek.] Azt tudtam, hogy az egyikünknek valószínűleg mennie kell az év végén, pusztán a világban uralkodó helyzet miatt. A COVID világszerte sok cég helyzetét tette nehézzé pénzügyileg.
Úgyhogy tudtam, hogy az egyikünk távozhat, ezért is mondtam Günthernek, amikor hívott, hogy az egyikünkre számítottam. Ő viszont azt mondta, hogy »nem, anyagi okok miatt mindkettőtök távozására szükség van«."
A francia pilóta ezzel együtt megértő volt a csapat döntésével. „Elfogadható, teljes mértékben megértem. Tudom, hogy kemény volt ez az év a COVID miatt, sok iparágban sok cég szenved emiatt. A csapat egy másik úton indul el, én pedig sok szerencsét és a legjobbakat kívánom neki a jövőre – mondta Grosjean, majd hozzátette, ő nincs abban a helyzetben, hogy fizessen a versenyzésért. – Voltak partnereim az évek során, amelyek követtek a különböző csapatokhoz, de sosem voltam úgynevezett fizetős pilóta, és nem is akarok azzá válni. Ez már csak így lesz."
Kevin Magnussen a Sky Sportsnak nyilatkozva szintén utalt rá, hogy fizetős pilótára cserélik le.
Nem lenne helyes, ha a csapat nevében beszélnék, de eléggé világos, hogy én nem tudom magammal hozni azt, amit néhány másik versenyző igen
– célzott a tehetős szponzorokra, vagy máshonnan származó anyagi tőkére. – Én hozhatom magamat, mint versenyzőt és megpróbálhatok jó munkát végezni, de ezekben az időkben, és különösen az idei évben, a világ jelenlegi állapotában nem könnyű, ha nem nyújthatsz mást, csak magadat."
Günther Steiner csapatfőnök gondosan körülírta a kérdést, hogy nyíltan még véletlenül se jelentse ki, hogy fizetős versenyzők után néznek, de az ő szavai is egyértelművé tették, hogy ez a helyzet. „Változtatni akartunk a folytatásra. Meg kell néznünk, hogy miként lesznek a dolgok a költségplafonnal, hova a legjobb invesztálni a pénzünket és mit csináljunk. Ez volt az oka [Grosjean és Magnussen elküldésének]. Változtatni akartunk a jelenlegiekhez képest és fel kell készülnünk a 2022-ben érkező új szabályokra, amikor mindenki tiszta lappal kezd."
Noha Steiner azt mondta, hogy még nem hoztak döntést a jövő évi felállásukról és nem is sietnek ezt megtenni, mivel „elég sok olyan opció van, amelyek nem mennek sehova", egy ideje már egybehangzó sajtóértesülések állítják, hogy jövőre Mick Schumacher és Nyikita Mazepin alkotja majd a Haas versenyzői párosát. Egy biztos, anyagilag mindkét versenyzővel jól járna az amerikai csapat.
Schumacher szerződtetése esetén a Ferrari valószínűleg kedvezményt adna a Haasnak a két csapat együttműködési megállapodásából, emellett a hétszeres világbajnok fiának is vannak komoly személyes szponzorai például az apját is támogató Deutsche Vermögensberatung személyében, valamint a Schumacher név marketingértéke sem utolsó, amelyet a Haas bizonyára nem lenne rest kiaknázni.
Mazepin érkezésének még Schumacherénél is nyilvánvalóbb előnyei lennének, hiszen őt milliárdos édesapja, az orosz Uralchem vegyiipari vállalat tulajdonosa, Dmitrij Mazepin pénzeli, aki korábban a Force Indiát és a Williamst is megpróbálta felvásárolni, egy ideje pedig már a Haas körül legyeskedik. Az egyelőre nem világos, hogy meg is venné-e az amerikai istállót, vagy csak szponzorként lenne jelen, a csapat szóvivője korábban mindenesetre kijelentette, hogy a csapat nem eladó.
Steiner egyébként hangsúlyozta, hogy önmagában a pénz nem lesz elég ahhoz, hogy valaki a versenyzőjük legyen.
„Kereshetünk [egyaránt tehetséges és pénzes] versenyzőt. A tehetség mindig is fontos lesz, nem csak a pénz. A tehetség fontosabb, de néhány versenyző mögött állnak szponzorok, akiket magukkal hoznak, úgyhogy minden opciót megvizsgálunk" – mondta a csapatfőnök.
„Jövőre nincs veszítenivalónk, csak nyerhetünk, mivel a jelenlegi helyzetünknél sokkal rosszabbak nem lehetünk. Amit szeretnénk, hogy ugyanazokkal a versenyzőkkel álljunk ki 2022-ben, mint jövőre, mert jönnek az új szabályok és egy új autó. A következő szezon szintén lehetőséget jelent. Úgy néz ki, hogy nem lesz valami csodálatos, de ott van a kihívás és a lehetőség, hogy építkezzünk 2022-re, amikor remélhetőleg jobbak leszünk és visszatérünk oda, ahol lenni akarunk."
Noha itt még semmilyen bejelentés nem történt, makacsul tartja magát a pletyka, amely szerint az eleinte a Haasnál kopogtató, Schumacher és Mazepin érkezése miatt azonban a Williamst célba vevő Sergio Pérez kiszoríthatja a mezőny egyik legnagyobb tehetségének tartott George Russellt. A fiatal britnek szerződése van 2021-re, saját elmondása szerint pedig nincs miért aggódnia. „Nem, szerződésem van a következő évre” – felelte a Sky Sports riporterének azon kérdésére, hogy a csapat megszabadulhat-e tőle a következő idényre.
Nyilván láttam a spekulációkat és tény, hogy sok nagyszerű pilóta keres helyet magának, néhányuk pedig jelentős támogatókkal rendelkezik, ami nyilván komolyan megfontolandó. Ami viszont engem illet, szerződésem van.
Szerintem a csapat jövője igazán nagyszerű kezekbe került az új tulajdonosok befektetése miatt, a csapatot az elmúlt években körülvevő pénzügyi nehézségek pedig most már nem feltétlenül vannak jelen, mert az új tulajdonosoknak és befektetőknek megvan a pénze. Az elmúlt tizennyolc hónap során nagyon kemény időszakon mentünk keresztül, most pedig mindannyian izgatottak vagyunk, hogy a következő tizennyolc hónapban remélhetőleg sikeresek leszünk az új vezetéssel. Úgyhogy az új tulajdonossal most még kevésbé van miért aggódni."
Russell mellett szól a tehetsége és az eddigi eredményei, ellene viszont a Pérezzel érkező jelentős mennyiségű szponzorpénz, amely akkor is segítségére lehet a csapatnak, ha jobb anyagi helyzetben is van, mint eddig. Ugyanezen logika mentén elindulva a szintén tehetős háttérrel rendelkező Nicholas Latifi helye biztosnak tűnik.
Noha erről nem esett szó, a Mercedes vélhetően nem lenne képes jelentős összeggel megtámogatni a Williamst Russell üléséért cserébe
azok után, hogy a Daimler-vezérigazgató Ola Källenius legutóbb arról beszélt, hogy a Forma-1-es csapatnál még agresszívebb költségcsökkentés várható, mint a vállalat többi részében.
Russellt azt sem nyugtathatja meg, hogy egybehangzó sajtóértesülések szerint Pérez képviselői már találkoztak a Williams új tulajdonosaival, akiknek azért a brit pilóta szerint sem végtelen a pénztárcájuk. Ezzel együtt, mint elsőre is mondta, nem aggódik. „Mindenek előtt szerződésem van, ezért nincs okom aggódni. Másodsorban pedig csapatként már volt részünk abban [hogy fizetős pilótát kellett alkalmazni], és amennyire én tudom, a tulajdonosok elégedettek a jelenlegi helyzettel. Sok pénzt invesztálnak a csapatba jelenleg, és bár senkinek sincs végtelen pénztárcája, elvégre ez kemény üzlet, de szerintem a lojalitás is fontos tényező a Williamsnél, a csapat örökségének része. Úgyhogy jelenleg nincs okom az aggodalomra."