A Portugál Nagydíj csütörtöki sajtónapjának reggelén két fontos bejelentés is történt a jövő évi Forma-1-es mezőny összetételével kapcsolatban: a Haasnál versenyző Romain Grosjean egy előbb eltávolított, majd ismét közzétett Facebook-posztban bejelentette, hogy jövőre már nem lesz az amerikai istálló versenyzője. Nem sokkal követte a 34 esztendős francia bejelentését csapattársa, Kevin Magnussen közleménye, aki ugyancsak azt tudatta a világgal, hogy távozik a csapattól.
Grosjean 2009-ben, a Renault-val mutatkozott be a Forma-1-ben, de nem sikerült megvetnie a lábát, így 2010-ben és 2011-ben nem volt a mezőny tagja. Ezután 2012-ben, GP2-es bajnokként tért vissza a Lotus színeiben, legjobb eredményeit pedig a 2012-es és 2013-as szezonban érte el Kimi Räikkönen csapattársaként. Kétszer állhatott fel a dobogó második, hétszer a harmadik fokára. Előbbi idényben nyolcadik, utóbbiban hetedik lett a pontversenyben. Azóta az első tízbe sem került be.
A 2016-os szezonra a Lotustól az F1-be akkor beszálló Haashoz igazolt, tehát a csapat születése óta az amerikai istálló tagja. Legjobb eredményét a 2018-as Osztrák Nagydíjon érte el, amelyen negyedik lett. Sorozatos balesetei és vezetői hibái azonban már abban az évben megingatták a helyét a csapatban, a Haas azonban végül 2019-re, majd tavaly további egy évre bizalmat szavazott neki. Egészen mostanáig.
Lezárult az utolsó fejezet, a könyv befejeződött
– kezdte bejegyzését Facebookon a francia pilóta. – Az első naptól fogva a Haas F1 Teammel voltam. Öt év, ami alatt voltak hullámhegyek és hullámvölgyek, szereztünk 110 pontot 92 versenyen, de megérte az utazás. Sokat tanultam, fejlődtem, hogy jobb pilóta legyek, miként jobb ember is. Remélem, hogy segítenem is sikerült a csapatban dolgozóknak fejleszteni magukat. Valószínűleg utóbbi tesz a legbüszkébbé, jobban, mint bármelyik őrült első verseny 2016-ból, vagy a negyedik hely a 2018-as Osztrák Nagydíjon. A legjobbakat kívánom a csapatnak a jövőre nézve! Romain."
Nem sokkal a francia pilóta bejelentése után Kevin Magnussen, majd a Haas-istálló is közleményt adott ki. „Sziasztok! A 2020-as idényem lesz az utolsó a Haas F1 Teammel – olvashatók a 2017 óta a csapatnál versenyző dán pilóta szavai. – Remek négy évet töltöttem a csapattal, nagyszerű utazásra tekinthetek vissza. Kihívás volt egy teljesen új istálló tagjának lenni, amit nagyon élveztem, és amely során rengeteg tapasztalatot szereztem, ami segített abban, hogy autóversenyzőként fejlődjek. Köszönetet szeretnék mondani Gene-nek, Günthernek és a teljes versenycsapatnak a lojalitásukért és a bizalmukért az elmúlt években.
Még dolgozom a jövőbeli terveimen, amelyeket a kellő időben be fogok jelenteni.
Még van hátra hat verseny ebből a szezonból, én pedig eltökélt vagyok, hogy mindenemet beleadjam és jól zárjam az évet. Köszönöm a támogatásotokat!"
Magnussen 2014-ben, a McLarennel mutatkozott be az F1-ben, pályafutása eddigi legjobb eredményét pedig élete első versenyén érte el, amikor második lett az ausztráliai szezonnyitón. A 2015-ös évet a McLaren tartalékjaként töltötte, majd 2016-ra a Renault-hoz szerződött. A gyengén teljesítő franciáknál nem termett számára sok babér, ezért 2017-ben csatlakozott a Haashoz. Legjobb eredménye két ötödik helyezés a 2018-as Bahreini, illetve Osztrák Nagydíjról.
„Romainnak és Kevinnek is szeretném kifejezni a köszönetemet a kemény munkájukért és az elmúlt években tanúsított elkötelezettségükért a Haas F1 Team iránt – olvashatók a csapatfőnök Günther Steiner szavai a Haas közleményében. – Romain alapvető részese volt a csapat alapításának, miközben egy gyors és tapasztalt pilótát kerestünk. A 2016-os eredményei nem csak az ő tehetsége, de a csapat rajtrácsra állásért tett erőfeszítéseinek is volt a jutalma.”
„Amikor Kevin egy évvel később csatlakozott, azonnali megtérülést láttunk azzal, hogy mindkét autó elkezdett pontokat szerezni, Monacóban pedig az első dupla pontszerzésünket jegyezhettük. Sok jó közös emlékünk van, különösen a 2018-as szezonból, amikor mindössze harmadik évünkben ötödikek lettünk a pontversenyben. Romain és Kevin jelentős szerepet játszott abban a sikerben.”
„Természetesen még jónéhány futam van hátra a 2020-as szezonból. Kihívásokkal teli év az idei, ez kétségtelen, de mindkét pilóta mindent belead a kormány mögött. Értékeljük a hozzájárulásukat és tapasztalatukat, amellyel a decemberi Abu-dzabi Nagydíjig viszik előre a csapatot."
Grosjean és Magnussen távozásával két hely felszabadult a Haasnál, sajtóhírek szerint pedig hamarosan bejelenthetik Mick Schumacher és Nyikita Mazepin érkezését az istállóhoz. A Forma-2-es pontverseny jelenlegi éllovasa és hatodik helyezettje személyében két újonc csatlakozhat a csapathoz, amelynek csapatfőnöke korábban elmondta, hogy hosszú távon gondolkodnak a pilótáik kiválasztásánál.
Grosjean arról nem beszált, hogy hol folytatja pályafutását (ha folytatja), de korábbi nyilatkozatai alapján arra lehet következtetni, hogy átnyergel a hosszú távú versenyzésre. Árulkodó jel volt a jövőjével kapcsolatban, hogy az utóbbi időben a francia pilóta lelkesen nyilatkozott a Peugeot Le Mans-i visszatéréséről és elmondta, nagyon érdekli a gyártó új programja. A sportautó-világbajnokságon 2022-től lépnek érvénybe a hiperautó-szabályok, amely több gyártót is arra sarkallhat, hogy vadonatúj prototípussal szálljon be a küzdelembe.
„Egy francia konstruktőr a világ egyik legnagyszerűbb versenyén szép projekt. Remélem, hogy az új szabályokkal a lehető legtöbb gyártó vissza fog térni és a hosszú távú versenyzés újabb aranykora köszönt be" – nyilatkozta Grosjean.
„A Toyota remek munkát végez, de legyünk realisták, manapság nem túl izgalmas azt nézni a Le Mans-i 24 óráson, hogy [ugyanattól a gyártótól] három autó egymással csatázik a győzelemért. A Peugeot érkezik, ott a Toyota és remélem, hogy mások is jönnek. Ismét izgalmas verseny lesz, amelynek eredményét akár öt perccel a vége előtt sem lehet majd biztosra venni."
A francia pilóta azt is elismerte korábban, hogy előbb-utóbb fel fogja venni a kapcsolatot a Peugeot-val, mert nagyon érdekli a projekt.