Formula One drivers take part in a TV documentary shooting ahead of the tests for the new Formula One Grand Prix season at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on February 19, 2020. (Photo by LLUIS GENE / AFP)
Vágólapra másolva!
Hamarosan igencsak felbolydulhat az átigazolási piac a Forma-1-ben. A több csapatot, valamint jelenlegi és jövőbeli F1-es pilótákat is érintő fejleményeket foglaltuk össze.
A pályán nem sok izgalomra van kilátás az idei szezon hátralevő részére, legalábbis ami az egyéni és konstruktőri világbajnoki címet illeti, azon kívül azonban érdekes heteknek nézhetünk elébe. Ennek oka, hogy egyre nagyobb a mozgolódás a versenyzői piacon, amelyben a korábbi nagy bejelentések (Vettel távozása a Ferraritól, Sainz érkezése Maranellóba, Vettel Aston Martinhoz szerződése) után is maradt még, ráadásul olyan átigazolások is szóba kerültek, amelyekre korábban nem nagyon gondolt senki. A fősodort a Haas-Alfa Romeo vonal jelenti, de a Red Bull, a Williams és a Renault is húzhat egy-egy meglepőt.
Kezdjük az áttekintést Ferrari-motoros istállókkal és a Scuderia fiatal pilótáival. Jelenleg négy Ferrari-junior versenyez a Forma-2-ben, közülük jelenleg Mick Schumachernek lehet reális esélye jövőre az F1-es mezőnybe kerülni, a 21 esztendős pilóta bemutatkozása sokak szerint már biztos.
Csakhogy egyre hangosabbak azok a hangok, amelyek szerint a hétszeres világbajnok fia nem az Alfa Romeóban, hanem a Haasban ülhet jövőre.
Mindez vaskos meglepetés lenne annak tükrében, hogy tavaly már tesztelte a hinwiliek autóját, a Nürburgringen pedig az első szabadedzésen beugrott volna Antonio Giovinazzi helyére, ha az időjárás miatt nem kell törölni a tréninget. Az Autosport, valamintaz Alfa Romeótól érkező belső információkra hivatkozva a Racefans értesülései szerint is van esély arra, hogy a Forma-2-es pontverseny éllovasa az amerikai alakulatban kezdje meg Forma-1-es pályafutását. Dieter Rencken, a Racefans szakírója szerint ennek oka pedig nem más, mint az, hogy a Ferrari nem akarja elveszíteni partnerei közül a Haast.
Gene Haas istállója szorosan együttműködik a vörösökkel, amit csak lehet, a Ferraritól szerez be (a listázott alkatrészeket pedig a Dallarával gyártatja), valamint a maranellóiak szélcsatornáját is használja. Ez az együttműködés 2022 végén lejár, a Haasra pedig egyre nagyobb nyomás nehezedik az anyaistálló és ezáltal a saját gyenge szereplése miatt. Eközben a Renault bevallottan nyitott lenne egy ilyen típusú partnerségre, az elégedetlen Haas pedig kapóra jönne nekik 2022-től.
Rencken saját forrásaira hivatkozva tehát azt mondja, hogy
a Ferrari mintegy felajánlja a kiváló marketingértékkel bíró Mick Schumachert a Haasnak – amely hasznot húzhat a hétszeres világbajnok fiának családnevéből – hogy ezzel tegyen Gene Haas kedvére,
és közvetett módon lefaragjon a két csapat közötti megállapodás összegéből.
Amennyiben Mick Schumacher a Haasnál mutatkozik be, az Alfa Romeónál marad a jelenlegi páros, azaz a várhatóan hosszabbító Kimi Räikkönen mellett az eddigi két szezonja során semmi különlegeset nem mutató Antonio Giovinazzi harmadik idényét kezdheti meg jövőre a Forma-1-ben.
Két újonccal állhat fel a Haas?
A Racefans és az Autosport is szinte tényként kezeli, hogy sem Romain Grosjean, sem Kevin Magnussen nem lesz jövőre a Haas pilótája, előbbi szaklap azon kérdésére pedig, hogy az istálló akár két újonccal is kezdheti-e a 2021-es szezont, Günther Steiner csapatfőnök úgy válaszolt: „minden lehetséges." A másik újonc Schumacher mellett pedig nem más, mint a jelenleg szintén az F2-ben versenyző Nyikita Mazepin lehet.
Günther Steinert az Orosz Nagydíjon látták hosszas eszmecserét folytatni Dmitrij Mazepinnel, Nyikita Mazepin milliárdos édesapjával, a Motorsport.com olasz kiadása pedig egyenesen odáig megy, hogy Mazepint csupán az FIA által még ki nem adott superlicence választja el attól, hogy kétéves megállapodást írjon alá a Haasszal, és amint megkapja a versenyzői engedélyt, megkötik a szerződést.
Albont thai gyökerei menthetik meg?
A középmezőny mellett az élmezőnyben sem dőlt még el minden, ami a 2021-es üléseket illeti, de miután Lewis Hamilton hosszabbítása a Mercedesszel pusztán formaságnak tűnik, az egyetlen hely az alulteljesítő Alex Albon elküldése esetén szabadulna fel. Helmut Marko az Eifel Nagydíj után úgy nyilatkozott, hogy amennyiben a thai-brit pilóta fejlődik a folytatásban, megtarthatja az ülését, Dieter Rencken szerint azonban más áll a háttérben.
Lévén Albon thai származású, a Red Bull pedig részben thai tulajdonban van az energiaital eredeti receptjét szolgáltató, 2012-ben elhunyt Chaleo Yoovidhya nyomán, Dietrich Mateschitz mindenképp szeretné, ha a thai fél elégedett lenne.
Emiatt láthatjuk azt, hogy a Red Bull vezetői sokkal inkább kesztyűs kézzel bánnak Albonnal, mint bántak tavaly Pierre Gaslyval, és ha egy kicsit is javul a 24 esztendős pilóta teljesítménye, meg fogják hosszabbítani a szerződését. Döntés a novemberi Török Nagydíjig várható.
Amennyiben Albon mégsem maradhat, a rutinos, ráadásul jelentős szponzori háttérrel rendelkező Sergio Pérez lehet az első számú jelölt a helyére annak ellenére, hogy monzai győzelme után sokan biztosra vették, hogy a tavaly lefokozott Pierre Gasly válthatja őt jövőre.
A francia azonban a hírek szerint korábban annyira magára haragította Helmut Markót, a Red Bull tanácsadóját, hogy kizártnak tekinthető az újbóli előléptetése.
Emellett a Red Bull már bevallottan nem B-csapatként tekint az Alpha Taurira, ez pedig a jövőben az új szabályokkal még inkább így lehet, ezért nekik sem rossz, ha másik istállójukban is van egy jól teljesítő vezérpilóta. Gasly mellé az F2-ben versenyző Red Bull-támogatott Cunoda Juki kerülhet 2021-re, ami Danyiil Kvjat menesztését jelentené, ez azonban egyrészt függ Albon sorsától (akit adott esetben az Alpha Tauriba küldhetnek vissza), valamint attól, hogy a japánnak az F2-es bajnokság végeredménye után meglesznek-e a szükséges superlicenc-pontjai.
Oconnak inog a helye a Renault-nál?
Szintén mostanában felröppent hír, hogy a Renault nem túl elégedett a Mercedes-támogatott, a franciákkal a következő szezonra is szerződéssel rendelkező Esteban Ocon teljesítményével, akit adott esetben a szintén francia, ázsióját tekintve jelenleg jobban álló Gasly válthat jövőre, vagy akár 2022-től.
Rencken szerint ez a forgatókönyv azonban csak abban az esetben valósulhatna meg, ha a Red Bull úgy döntene, hogy 2022-től Renault-motorral folytatja a távozó Honda helyett, Gaslyt pedig belevennék a szerződésbe, ahogy tették azt Carlos Sainzal 2017-ben. Akkor annyi volt a különbség, hogy a spanyolt azért cserébe küldték el Enstone-ba, hogy a Toro Rosso felmondhassa a Renault-val kötött motorszerződését, és 2018-tól Hondára válthasson.
Amennyiben menesztik, Oconnak a Mercedes dobhat mentőövet, mivel a Racefans szakírója szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ha a Renault nem tart rá igényt jövőre vagy 2022-től, a Lewis Hamilton visszavonulásának esetére talonban tartott francia ismét kiüljön egy évet, vagy a Mercedes közbenjárásával átüljön a Williamsbe.
Az egyik nagy tehetségnek nem marad ülése?
Mint ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, a pilótapiac felbolydulása azt is eredményezheti, hogy a mindenki által elismert és a jövőben a Mercedes egyik autójába vizionált George Russell ülés nélkül marad 2021-re. Ennek oka, hogy a korábban a Haasszal hírbe hozott, a Racing Pointtól az idei év végével eltávolított Sergio Pérezt újabban a Williamsszel hozták hírbe.
Pérez két szempontból is ütős választás lenne a grove-iaknak: tapasztalata révén nemcsak fejlődhetnek, hanem attól sem kell tartaniuk, hogy kihasználatlanul maradnak a ritka esélyek a pontszerzésre; valamint a mexikói jelentős mennyiségű szponzorpénzt vinne a csapathoz. Pérez előbbivel Nicholas Latifinál, utóbbival Russellnél "tud többet".
Kérdés, hogy ha érkezik, melyikük helyére érkezhet. Mind Latifinek, mind Russellnek van szerződése 2021-re, de ezekben egyrészt nagy valószínűséggel van kilépési záradék, másrészt pedig még az előző tulajdonossal köttettek, ami szintén szolgáltathat kibúvót az új vezetésnek.