Ahogyan a három héttel ezelőtti Eifel Nagydíj hétvégéjén, úgy most sem a szokott időben jelentkezünk az esélylatolgatással, hiszen a pénteki napon ezúttal sem gurult pályára F1-es autó. Igaz, most legalább előre lehetett számítani erre, sőt, könnyen lehet, hogy a következő években ehhez kell hozzászoknunk.
A nürburgringi és a portimaói hétvégével ellentétben viszont most kijelenthetjük, hogy megfelelő mennyiségű adat áll rendelkezésünkre, hogy jóslatokba bocsátkozzunk – aztán hogy bejön-e, az attól is függ, hogy a csapatok és a pilóták milyen beállításokkal érték el az adott időket.
Valtteri Bottas izgalmas időmérőn, kevesebb mint 1 tizeddel szerezte meg a pole pozíciót Lewis Hamilton előtt, a 3. helyről pedig Max Verstappen rajtolhat. Első ránézésre azt lehet mondani, hogy ebben semmi meglepetés nincs, és a finn pilótának csak egy megfelelő rajt kell ahhoz, hogy jó eséllyel behúzza az Emilia Romagna Nagydíjat.
Azt nem állítjuk, hogy biztosan nem igaz, azt viszont igen, hogy mindez nem ennyire egyszerű.
Ennek oka pedig a szabadedzés végén, a versenyszimulációk során teljesített köridőkben keresendő. hiszen ebben a tekintetben Bottas jelentősen elmaradt csapattársától. Olyannyira, hogy az első, lágy gumis etap alatt futott legjobb köre nem érte el Hamilton legrosszabb idejét.
Verstappennek szintén ez adhat reményt, hiszen Hamiltonnál ugyan összességében gyengébb köröket autózott, de a finn pilótát ő is túlszárnyalta. A 23 éves versenyző nagyon másba nem kapaszkodhat, hiszen több mint fél másodpercre volt a pole pozíciótól, ami jelentős változást jelent a múlt heti Portugál Nagydíjhoz képest.
Ugyanakkor azokat a tényezőket is meg kell említenünk, amik csökkentik vagy csökkenthetik az előző bekezdésekben taglaltak relevanciáját.
Az egyik a korábban is rendszeresen emlegetett esetleges beállításbeli különbségek, hiszen többek között a motorbeállítást és az üzemanyagszintet sem ismerjük. Sőt, tekintve, hogy Bottas és Verstappen egyaránt két etapot teljesített, Hamilton pedig csak egyet, így összességében kevesebb kört tett meg, az sem elképzelhető, hogy a versenyszimuláció kezdetén az ő autója könnyebb volt a másik kettőnél.
Ez csupán feltételezés, az viszont már tény, hogy a két Mercedes és Verstappen is közepes abroncsokon kezdi meg a futamot, ennélfogva elképzelhető, hogy a lágyhoz képest változni fognak a különbségek. Toto Wolff meg is indokolta, hogy miért döntöttek így.
„Azért határoztunk úgy, hogy holnap a közepeseken rajtolunk, mert a szabadedzés alatt a lágy nem tűnt versenyképesnek a hosszú etapokon – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke. – A pilótáinknak csak annyit fogunk mondani, hogy menjenek a lehető leggyorsabban, és keményen versenyezzenek egymással. Minden mást tudnak, mi meg izgatottan várjuk, hogy mi fog kisülni ebből.”
Azonban azt, hogy ebbe a csatába Verstappen beleszólhat-e, és ha igen, mekkora esélye van a győzelemre, még a címvédő istállónál sem tudják. „Másfél óra alatt egyszerűen nem volt lehetőségünk elvégezni a megszokott munkát, emiatt pedig mind az alacsony, mind a magas üzemanyaggal teljesített etapoknál kompromisszumokat kellett kötnünk – jelentette ki Andrew Shovlin, a brackley-iek vezető versenymérnöke. – Nem tudjuk biztosan, hogy versenytempó tekintetében hol állunk a Red Bullhoz képest, délelőtt hasonlóan teljesítettek, mint mi. Ez majd az első etapok alatt fog kiderülni, amikor látjuk, hogy képesek vagyunk-e előnyt kiépíteni.”
Ami a középmezőnyt illeti, az elmúlt négy futamból háromról elmondható, hogy Charles Leclerc az elején közvetlenül a Hamilton-Bottas-Verstappen hármas versenyben lévő tagjai mögött volt. (Mugellóban a piros zászló után a 3. helyen állt, míg a Nürburgringen és Portimaóban a 4. pozícióból indult).
A Toszkán és az Eifel Nagydíjon aztán jelentősen visszaesett, viszont Portugáliában (a rajt utáni káoszt leszámítva) simán megőrizte rajthelyét.
Most csupán a 7. pozíciót szerezte meg, de így is felmerül a kérdés, hogy a futamon mi várható a monacói pilótától. Annál is inkább, mert Pierre Gasly rendkívül jó formába lendült, és ezúttal csapattársa, Danyiil Kvjat is ott van a 8. helyen, így még a Ferrari konstruktőri 6. pozíciója is veszélybe kerülhet.
Nos, a faenzai istálló autói összességében még Hamiltonnál is jobb időket produkáltak, ráadásul közepes gumikon. Ez persze nem jelenti azt, hogy a futamon akár a dobogóért csatázhatnak, mert minden bizonnyal teljesen más beállításokkal mentek, mint az első hármas. Ugyanakkor a Ferrarinál valószínűleg előrébb tartanak.
Az Alpha Taurival ellentétben viszont a többi riválist össze lehet és érdemes hasonlítani Leclerc-rel, és a monacói pilóta szinte mindenkivel szemben alulmarad.
Alexander Albon körátlaga például sokkal jobb az övénél, de a thai versenyzőt még el lehet annyival intézni, hogy előle rajtol, és egyébként is egy Red Bullt vezet.
Ez viszont már nem mondható el Leclerc jövő évi csapattársáról, Carlos Sainzról, aki annak ellenére, hogy csak a 10. pozícióból rajtolhat, sokkal jobb előjelekkel vághat neki a futamnak. Ha ugyanis megnézzük a két versenyző első öt körét úgy, hogy az értékelhetetleneket nem vesszük figyelembe, akkor a McLaren pilótájának az átlaga több mint 4 tizeddel jobb, mint a kétszeres futamgyőztesé. Ennek következtében pedig nyilvánvalóan nemcsak a spanyol versenyző, hanem csapattársa, a mellőle induló Lando Norris is bizakodhat.
Csakúgy, mint Sergio Pérez, aki ugyan az első etapját a fehér oldalfalú gumikon futotta, de első öt köre gyakorlatilag ugyanúgy sikerült neki, mint Leclerc-nek, mindössze 2 század volt az eltérés.
Utóbbi ráadásul a legjobb rajtpozíciót szerezte meg azok közül, akik eldönthetik, hogy melyik keveréken kezdik meg a versenyt, ez pedig nem csupán a Ferrari pilótájával, hanem a McLarenekkel és Kvjattal szemben is előny lehet.
A versenyszimuláció során teljesített köridők alapján Leclerc egyedül a két pozícióval előle induló Daniel Ricciardóval veheti fel a versenyt a körülötte lévők közül. Az ausztrál pilóta alig produkált jobb körátlagot riválisánál, ráadásul csapattársa, Esteban Ocon idejei sem voltak sokkal jobbak, így arra sem lehet fogni, hogy a versenytempó szempontjából a Renault-ban több van, mint amennyit Ricciardo mutatott.
Ami a másik Ferrarit illeti, Sebastian Vettel hasonló cipőben jár, mint Pérez, csak éppen három pozícióval hátrébb végzett az időmérőn . A négyszeres világbajnok szintén a kemény keverékeken kezdte el a versenyszimulációt, körátlaga pedig 27 századdal volt rosszabb a mexikói pilótáénál. Vettel legfeljebb abban reménykedhet, hogy a Portugál Nagydíjhoz hasonlóan elcsíphet 1-2 pontot, de minden bizonnyal még ebben a tekintetben is nehéz dolga lesz.
Mivel Imolába 2006-ban látogatott el utoljára a mezőny, tapasztalat híján nehéz megmondani, hogy mi lehet az optimális taktika. Éppen ezért a Pirelli úgy véli, hogy többen is lesznek, akik két kiállással fognak próbálkozni.
Ezzel együtt az olasz gumigyártó szerint egy kerékcserével lehet a leggyorsabban teljesíteni a futamot, méghozzá lágyról közepesre váltva, vagy fordítva, ami némileg ellentmond Wolff szavainak.
Ezután jön a közepes-kemény stratégia, ebben az esetben viszont akár el is lehet nyújtani az első kiállást. Könnyen lehet, hogy akár az első hármasból is lesz olyan, aki az ellenkező keverékre fog váltani, mint a másik kettő.
A Pirelli azt is kiemeli, hogy a gumikopás mértékét nehezebb lesz megjósolni, mint általában, ugyanis a szabadedzést délelőtt rendezték, míg a verseny délután lesz. Utóbbin a körülmények inkább az időmérőre fognak hasonlítani,
a kvalifikáción pedig a levegő 6, míg az aszfalt 8 fokkal volt melegebb, mint a gyakorláson.
A biztonsági autó ugyancsak beleszólhat a játékba, és adott esetben felforgathatja a mezőnyt. A hétvége során ugyan még senki nem tört autót, de Albon például nagyon közel volt a falhoz, miután a Q2-ben megpördült. A pálya pedig gyors, ráadásul a megszokottól eltérően az óramutató járásával ellentétes a vonalvezetése, így a 63 kör alatt könnyen becsúszhat egy hiba.