A Honda az idei szezon tizenegyedik versenye előtt némileg váratlanul bejelentette, hogy 2021 végén kiszáll a Forma-1-ből. Mindez a Red Bullt és az Alpha Taurit is érzékenyen érinti, hiszen az energiaitalosok mindkét csapata a japánok erőforrásait használja. A bejelentés után a bikások leszögezték, hogy ők elkötelezettek a sportág iránt, így 2021 után is a Forma-1-ben maradnak, azt azonban, hogy milyen motort fognak használni, egyelőre nem tudni. A Red Bull-lal 2007 és 2018 között partneri viszonyban levő, közösen négy egyéni és négy konstruktőri világbajnoki címet nyerő Renault mindenesetre kész motort adni nekik, mivel ha arra kerül a sor, nem is tehet mást.
A sportszabályzat kilencedik függelékében foglaltak szerint amennyiben az FIA erre felszólít, minden gyártónak kötelező legalább három csapatot ellátnia motorral. Mivel saját istállóját is beleértve a Ferrari 2022-ben három, a Mercedes pedig négy csapattal fog rendelkezni, míg a Renault a McLaren elvesztésével csak gyári istállójával képviseli magát, amennyiben a Red Bullnak és az Alpha Taurinak nem lesz egyéb opciója, a franciáknak kell majd motort adni nekik.
„Ismerjük a szabályokat és [szükség esetén] meg is fogunk felelni azoknak. Amikor valaki részt vesz egy sportágban, el kell fogadnia az ezzel járó kötelezettségeket.
Ami minket illet, része a sportszabályzatnak [hogy motort kell adnunk], és adott esetben eleget fogunk tenni ennek a kötelezettségnek"
– szögezte le Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke a Reuters-nek.
Mindez azonban egy ideig vélhetően még nem fog megtörténni, a szabályokban ugyanis egy jövő májustól kezdődő időszak van megjelölve erre.
A csapatfőnök pedig reméli, hogy a Red Bull talál magának más motort, mint az övék.
„Gyanítom majd csak ekkor fogjuk ezt megvitatni, abban az esetben, ha a Red Bull nem talál megoldást. Remélem, hogy nem ez lesz a helyzet" – mondta a francia.
Abiteboul elmondta, hogy a Red Bull részéről semmilyen megkeresés nem érkezett még hozzájuk, a szabályokban foglaltakat pedig szükség esetén az FIA-nak kell érvényesítenie. „Ez az egész nyilván kicsit bonyolultabb. Fel kell kérjenek minket, ami eddig nem történt meg, valamint az egész dolog létrejöttéhez vannak nagyon különleges körülmények, mint például az időpont.
Még mindig elég messze vagyunk ettől az időszaktól, ami legkorábban jövő tavasszal jön el.
Tudjuk, hogy a Forma-1-ben rövid idő alatt is sok minden történhet, 2021 tavasza pedig még nagyon messze van. De minden kötelezettségnek eleget fogunk tenni, amit a körülmények szülnek."
Az Autosportnak nyilatkozva
a csapatfőnök egyetértett azzal, hogy meglehetősen kínos lenne ismét együtt dolgozni a Red Bull-lal azok után, hogy a két fél válása igen csúnyára sikeredett, és utána is rendszeresen odaszúrtak a másiknak a sajtón keresztül.
„Úgy gondolom, hogy igen, [kínos lenne], de nyilvánvalóan a sport érdekeit kell néznünk – nyilatkozta Abiteboul, aki szerint ők és a Red Bull is szeretné elkerülni ezt a forgatókönyvet. – Valószínűleg még mindig elég távol vagyunk ettől. Nem tudom elképzelni, hogy a Red Bullnak ne legyen valami terve a háttérben.
Világos, hogy tisztában kellett lenniük [azzal, hogy a Honda kiszállhat], Helmut [Marko] és Christian [Horner] pedig tele van megoldásokkal. Nem számítok arra, hogy mi leszünk az A-tervük."
Abiteboul egyébként maga is számított arra, hogy a Honda az idén bejelentheti a távozását. „Mindig is tudtuk, hogy ez bekövetkezhet. Tudtam, hogy meg kell erősíteniük a 2021 utáni helyzetüket, és erre valószínűleg most jött el az idő. Talán a megerősítés hiánya is egyfajta jel volt."