Vágólapra másolva!
A Honda kiszállása kellemetlen a Forma-1 számára, a Red Bull két istállóját és Max Verstappent is nehéz helyzetbe hozza. Az autógyártón kívül viszont mindenki a folytatásra készül.

A közvélemény számára derült égből villámcsapásként érkezett a Honda elnöke, Hacsigo Takahiro által tett bejelentés, ami megerősítette, hogy az autógyártó a 2021-es év végén elhagyja a Forma-1-et. A döntés nem annyira drámai, mint a 2008-as, több idő volt felkészülni rá és több idő lesz kezelni is, de ahogy akkor, most is azt jelzi, hogy a sportág veszít a relevanciájából.

Forma-1, Ronnie Bucknum, Honda R & D Company, Német Nagydíj 1964
Forma-1, Richie Ginther, Honda R & D Company, Mexikói Nagydíj 1965
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Olasz Nagydíj 1967
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Francia Nagydíj 1968
Forma-1, Stefan Johansson, Spirit-Honda, Osztrák Nagydíj 1983
Forma-1, Jenson Button, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2003
Forma-1, Keke Rosberg, Williams-Honda, Dallasi Nagydíj 1984
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Dél-Afrikai Nagydíj 1985
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Kanadai Nagydíj 1986
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Brit Nagydíj 1987
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Nakadzsima Szatoru, Lotus-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2005
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1989
Forma-1, Jenson Button, Honda, Magyar Nagydíj 2006, Herendi
Forma-1, Ayrton Senna, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1990
Forma-1, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1991
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1992
Forma-1, Jos Verstappen, Honda tesztautó, Barcelona teszt
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2000
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Belga Nagydíj 2001
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, USA Nagydíj 2002
Forma-1, BAR-Honda, 2004, Honda S2000
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2007
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2008
Forma-1, McLaren-Honda MP4-30, Honda sajtótájékoztató 2015
Forma-1, Fernando Alonso, McLaren-Honda, Magyar Nagydíj 2016
Forma-1, Rubens Barrichello, Jenson Button, Honda Racing 2005, Szato Takuma, Ide Judzsi, Super Aguri
Forma-1, Jenson Button, McLaren-Honda, Monacói Nagydíj 2017
Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso, Bahreini Nagydíj 2018
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Osztrák Nagydíj

A Honda 2015-ös visszatérése azt sejttette, hogy a Forma-1 jó úton jár az új motorszabályokkal. 2014-ben, a jelenlegi formula bevezetésekor a Ferrari, a Mercedes és a Renault látta el a mezőnyt, egy évvel később pedig újjáéledt a legendás McLaren-Honda együttműködés, amitől mindenki újabb világbajnoki címeket várt.

Az időzítés is tökéletesnek tűnt, hiszen csőben volt az új utcai NSX sportautó,

amit az első generációt arca Ayrton Senna helyett a korszak szupersztárja, Fernando Alonso népszerűsíthetett volna. A Honda azonban a pályán és a piacon sem váltotta be a várakozásokat, évekig arcpirítóan szerepeltek az erőforrásaik az F1-ben, először csak 2019-ben tudtak futamot nyerni, már a Red Bull partnereként.

Az évek közben múltak, a Honda jelentős összeget fordított a sportprogramra, de ezzel csak ártottak a márka megítélésének, ráadásul a csapatokkal ellentétben még bevételeket sem tudtak generálni, mert a jogdíjakból csak az istállók részesednek, és a szabályokba is alapvetően csak ők szólhatnak bele, a Honda így csupán áttételesen képviselhette az érdekeit.

A pletykák szintjén felmerült, hogy a Honda esetleg átveheti a jelenleg Alpha Tauriként működő istálló infrastruktúráját, ez azonban nem valósult meg.

A japánoknál így fel sem merül, hogy anyagi értelemben bármilyen előnyt kovácsoljanak a költségplafon bevezetéséből, miközben a Mercedesnél már arról beszélnek, hogy a csapatuk (igaz, a motorfejlesztés nélkül) 2022-re profitot termelhet.

Az újkori McLaren-Hondára jobb nem emlékezni Forrás: Steven Tee/LAT Photographic

A Honda kálváriája nagy lecke volt az F1-es szereplés gondolatát fontolgató autógyáraknak is, akik joggal tették fel a kérdést, hogy érdemes-e legalább egymilliárd eurót kockáztatniuk az F1-es sikerek érdekében, ha a japánok példáját látva jó esély van a kudarcra, és ezzel együtt a reputáció csorbulására is.

Nem véletlen, hogy a BMW-nél és a Toyotánál nincs napirenden az F1-es szerepvállalás,

a független manufaktúráknak esélyük sincs a költséges technológia és az ezzel járó kockázat miatt, sok más vállalat pedig gyári szinten már nem akar belsőégésű motorokat használó versenykategóriákban részt venni.

Ennek egyik legjobb példája a VW csoport, ami a pletykák szerint a dízelbotrány kitörése előtt egy héttel még a Red Bull Racing felvásárlását tervezte, azóta viszont a Volkswagen és az Audi is csak elektromos meghajtású autókat használó bajnokságokban finanszírozza a gyári szintű részvételét, és a Porsche is nemet mondott a Forma-1-re, pedig úgy tudni, hogy kifejlesztették egy erőforrás prototípusát.

A gyártók szerint nem ez a jövő

Hacsigo nyilatkozata és a Honda közleménye világos üzenet a Forma-1-nek: a gyártó a jövőben tüzelőanyagcellás és elektromos járműveket kíván fejleszteni, a sportág viszont a (még mindig néhány évig tartó) közeljövőben legjobb esetben is csak a biokomponens arányát kívánja növelni az üzemanyagokban, és várhatóan még az erőforrás következő generációjának is része lesz a belső égésű motor.

Hacsigo szerint akkumulátorral szerelt elektromos autókat és tüzelőanyagcellás hajtást kell fejleszteni Forrás: Getty Images/2019 Tomohiro Ohsumi/Tomohiro Ohsumi

Az év végén leköszönő Chase Carey-vel az élen az F1 megígérte, hogy lépni kezd a fenntarthatóság és a karbonsemlegesség felé, a szintetikus üzemanyagok kifejlesztésének egyik terepe is lehetne, jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a világ nagy autógyártói nem ebbe az irányba mennének, inkább olyan technológiákon dolgoznak, amelyek a Forma-1-ben egyelőre nem használhatók.

Ezt egyértelműen jelzi, hogy a sportág elveszíti az egyetlen gyártót, amit a 2008-as világválság után (sőt, a Honda előző, 2006-os beszállásától eltekintve 2002 óta) be tudott vonzani, miközben számos autógyár megjelent közben a semmiből létrehozott Formula E-ben, az ügyfélcsapatokra alapuló túraautó-bajnokságok agonizálnak, a DTM össze is omlott, a csúcskategóriás amerikai és japán sorozatok pedig stagnálnak.

Vannak, akik most azt mondják, hogy a Forma-1-ben mindig is jöttek-mentek az autógyártók, de bő másfél évtizede már nem jönnek.

Nincsenek jelenleg a világon olyan tőkeerős cégek, amelyek hajlandók lennének a Forma-1 technológiai színvonalához szükséges összegeket belsőégésű motorokra költeni, és egyelőre nem látni a fordulatot, ami újra ráirányítaná a figyelmet erre a területre. Ez azt jelenti, hogy meglepetés lenne új gyártóval találkozni a sportágban a még kidolgozás alatt sem álló új motorszabályok 2025-26 körüli bevezetése előtt. Már csak azért is, mert a következő években várhatóan korlátozottak lesznek a fejlesztések is.

Nehéz most előre látni, hogy mit hoz a jövő a Forma-1 számára, de az világos, hogy a 2014-ben bevezetett motorszabályok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, még akkor sem, ha a mérnökök és az adatok szerint igazi mesterművek hajtják jelenleg az autókat. A közönségnek nem elég hangosak, a gyártóknak nem elég relevánsak és mindenkinek iszonyú költségesek.

Lehet, hogy végleg le kell mondani arról, hogy a Forma-1 az autóipar kutatólaborja legyen?

Ennél nagyobb baj sem kizárt

A Honda távozása önmagában kellemetlen, hiszen sohasem jó üzenet, ha egy vállalat kiszáll valahonnan, és viszi a partneri körét, reklámköltéseit, még rosszabb esetben akár a riválisait is. A Ferrari és a Renault úgy tűnik, elkötelezett az F1 mellett, a Mercedesnél nem ilyen egyértelmű a kép, ráadásul nemrég elhagyta őket ismert motorfőnökük, Andy Cowell is.

Újra Red Bull-Renault? Biztosan nem erről álmodtak Forrás: DPPI/Jean Michel Le Meur

A gyártók helyett viszont aggasztóbb, hogy mihez kezd most a két csapatot, pályát és tehetségkutató programot is működtető, tehát lényegében megkerülhetetlen Red Bull, ami ismét motorszállító nélkül marad. Ráadásul, nem csupán egy beszállítót, hanem gyári partnert is veszítenek, ami a 2022-től kezdődő új technikai korszak hajnalán ismét zavaros helyzetet okoz a csapatnál, hiszen nem lehet egy már ismert társ nagyrészt ismert termékével számolni.

Jó hír, hogy a Red Bull rögtön azt kommunikálta, kitartanak a Forma-1 mellett,

de Helmut Marko korábban elszólta magát, így kiderült, hogy az új Concorde szerződés lehetővé teszi a csapatok kiszállását a következő ötéves periódus közben is, így nem lenne meglepő, ha jövőre a Red Bull ismét fenyegetőzni kezdene.

Ez azért is lehetséges, mert a jelenlegi szabályok szerint jó esély van arra, hogy újra fel kell venniük a kapcsolatot a Renault-val. A Red Bull és a francia autógyártó 2010 és 2013 között zsinórban négy egyéni és négy konstruktőri világbajnokságot nyert közösen, a hibrid korszakban viszont elmérgesedett a két fél viszonya, részben Christian Horner és Franz Tost, valamint Cyril Abiteboul kölcsönös ellenérzései miatt.

A sebek azóta sem gyógyultak be, bár a Renault-nak azóta új vezérigazgatója van az F1 iránt elkötelezett Luca De Meo személyében, de így sem tűnik kézenfekvőnek az együttműködés újrakezdése, még akkor sem, ha a jelenlegi szabályok szerint a Renault-nak kellene kiszolgálni a Red Bull két csapatát, mivel nekik nem lesznek ügyfeleik, a többieknél pedig telítettek a kapacitások.

Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke mindenesetre pénteken a Reutersnek és az Autosportnak azt mondta, a szabályzat részének tekinti, hogy szükség esetén el kell látniuk a Red Bull csapatait, és bár egy esetleges újbóli együttműködést kínosnak érezne, készek tartani magukat az előíráshoz. Ettől függetlenül, reméli, hogy erre nem kerül sor, és nem hiszi, hogy a Renault lenne a Red Bull elsődleges megoldása.

A Red Bull csapatai számára kedvező lenne, ha közös motorszállítóval dolgozhatnának, de sokszor előfordult már, hogy két különböző partnerük volt Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Abiteboul álláspontját is látva szinte biztos, hogy a felek alternatívákat is keresnek még az újabb megállapodás előtt. A Haas szerződése jövőre lejár a Ferrarival, a Red Bull esetleg lecsaphat erre, de a Scuderia erőforrása jelenleg a legrosszabb a mezőnyben, ennél még lehet, hogy a Renault-ban is több lehetőség van.

Elméletileg az sem kizárt, hogy a Red Bull saját erőből folytatná a versenyzést a Honda motorjaival

a szintén osztrák AVL és tanácsadójuk, Mario Illien bevonásával. Hasonlóra korábban volt már példa a gyártóhoz kötődő tuningműhely, a Mugen révén, de a mostani F1-es erőforrás annyira féltve őrzött technológiákat hasznosít, hogy nem lenne meglepő, ha a Honda a 2009-es autójának prototípusához hasonlóan hét lakat alá zárná azt. A bujtatott hasznosítás azért sem valószínű, mert a Honda erőforrása még mindig fejlesztést igényelne, Hacsigo viszont azt mondta, a Forma-1-re fordított kapacitásaikat a továbbiakban egy másik kutatóközpont munkájába irányítanák át.

Verstappen miatt fájhat a fejük

A Honda kiszállása biztosan újratervezésre kényszeríti a Red Bull sztárpilótáját, Max Verstappent is, aki Pierre Gasly tavalyi és Alexander Albon idei eredményeit látva egyértelműen kulcsfontosságú ahhoz, hogy a csapat újra a világbajnoki címért küzdhessen. Verstappen még mindig fiatal, de 2021 végén már hét szezon lesz mögötte az F1-ben, gyaníthatóan vb-cím nélkül.

Verstappen hozta a Honda első győzelmét a turbókorszakban, de az utóbbi időben elégedetlennek tűnt Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Lars Baron

Ennyi idő után akkor sem ördögtől való a váltás gondolata, ha hálás azért, mert a Red Bull rögtön az F1-be katapultálta őt, győzelmekhez segítette, de a nagy áttörés nem jön el. Noha 2023 végéig szerződése van, az biztosan tartalmaz teljesítményalapú záradékokat és kilépési lehetőséget arra az esetre is, ha a Honda elhagyja a csapatot. Magyarul:

Verstappen 2022-re valószínűleg odébb állhat, de a lehetőségek az ő esetében is korlátozottak.

A Ferrarinál mindkét ülést lekötötték 2022 végéig és Maranellóban egyébként sem jött ki jól, hogy Verstappen csalónak nevezte a csapatot, a Renault-nál szintén el kellene ásni a csatabárdot, de Fernando Alonso mellett 2022-re éppen lenne hely, a Mercedesnél pedig az a kérdés, hogy mit hoz a csapat és Lewis Hamilton jövője.

Hamiltontól is függ Verstappen jövője Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Az egyértelmű, hogy ha rajta múlna, Verstappen már holnap átülne a németek autójába, akár Hamilton helyére, akár mellé, Nico Rosberg visszavonulása óta azonban senkinek sem hiányzik ott a házon belüli csetepaté, ezért érdekes lesz figyelni, hogy Hamilton mennyi időre hosszabbítja meg a szerződését, mert hiába jár le jövőre Valtteri Bottas megbízatása, nem tőle függ Verstappen sorsa.

A Honda döntése tehát tovább kavarja a kártyákat az egyébként is sok ismeretlent hozó 2022-es szezon előtt,

ez akár még érdekessé is teheti az események alakulását, de a Forma-1-nek biztosan nem tett jót, és az is aggasztó, hogy miközben az ellenfelei folyamatosan problémákkal szembesülnek és alkalmazkodásra kényszerülnek, a Mercedes egysége a csapat körüli pletykák ellenére is szilárdnak tűnik.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!