A Forma-1-be jövőre visszatérő Fernando Alonso a Renault-istállóval együtt igyekszik minden alkalmat kihasználni arra, hogy a lehető legjobban felkészüljön a 2021-es idényre. A kétszeres világbajnok Barcelonában már részt vett egy forgatási napon az idei autóval, valamint a jövő héten két napot tölt el Bahreinben a 2018-as modellel, de elmondása szerint még így is kell majd neki pár verseny, hogy 100%-os legyen. A Renault is szeretné, ha a spanyol minél hamarabb visszarázódni az F1-be, ezért a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj utáni egynapos teszten is szerepeltethetné őt, a hírek szerint ebbe azonban három rivális csapat nem ment bele.
Az Abu-Dzabiban rendezett egynapos gyakorláson eredetileg a csapatok állandó versenyzői vezethettek volna 18 colos kerekekkel szerelt öszvérautókat, de miután előbbi bevezetését az új szabályokkal együtt 2022-re halasztották, a sportszabályzat módosításával a fiatal pilótáknak rendezett tesztté változtatták az eseményt, amelyen egy napon át minden csapat két autóval vehet részt.
Fiatal pilótának az számít, aki rendelkezik a szükséges A-licenccel, és nem vett részt kettőnél több Forma-1-es versenyen.
Akad azonban egy kitétel, amely szerint az FIA külön engedélyével olyan is részt vehet a teszten, aki nem felel meg ezeknek a kritériumoknak.
A Renault ebben bízva remélte, hogy Alonsót is szerepeltethetik, az F1 Commission legutóbbi ülésén azonban az Autosport információi szerint a McLaren, a Ferrari és a Racing Point is ellenezte ezt.
Ezek közül előbbi kettő nemleges válasza azért is pikáns, mert Alonso mindkét csapatnál öt szezont húzott le pályafutása során.
„Csak a szokásos dolgok mentek, hogy bármilyen kis dolgot kihasználnak arra, hogy játszmázhassanak – szúrt oda az FIA engedélyében továbbra is reménykedő Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke a nekik keresztbe tevő istállóknak. – A legtöbb csapat azonban ennél pragmatikusabb volt. Most remélnünk kell, hogy az FIA is az lesz. A Renault rengeteget tesz a fiatal pilótákért."
Utóbbi mondatával Abiteboul arra utalt, hogy versenyzői akadémiájuk keretein belül rendszeresen biztosítanak lehetőséget fiataljaiknak korábbi Forma-1-es autó vezetésére, ezen és a következő héten például összesen három fiataljuknak adtak legalább egy teljes napot a 2018-as modellben.
Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke azt nem erősítette meg, hogy ők is Alonso tesztje ellen voltak-e, szavaiból azonban egyértelműen ki lehet következtetni, hogy igen.
„Arról nem beszélhetek, hogy mit vitattunk meg az F1 Commission ülésén, mert a napirend alján nagy betűkkel ott szerepel, hogy »bizalmas«. Csak arról beszélhetek, hogy mi hogyan látjuk a fiatal pilóták tesztjét Abu-Dzabiban. Világos, hogy mindannyian a szabályváltozásra szavaztunk az év elején, amikor elkezdődött a járvány, a sportszabályzatban ennek a tesztnek a célja pedig egyértelműen a fiatal pilóták kipróbálására van meghatározva. Azt hiszem, hogy az van a szabályban, hogy olyanok nem vehetnek részt, akik már kettőnél több futamon indultak.
„Az FIA-nak megvan a lehetősége kivételt tenni, ez azonban nem változtatja meg a teszt célját, mivel ez a teszt a fiatal pilótáknak van. Úgyhogy szerintem nem nagyon van miről beszélni.
Fernando egy nagyszerű Forma-1-es pilóta nagyszerű eredményekkel, én azonban nem látom, hogy miként illeszkedne a szerepeltetése a teszt céljához."
„Ha fiatal pilótaként aposztrofálnánk őt, az mindannyiunknak remek üzenet lenne, mert én is fiatal csapatfőnöknek tartom magam, úgyhogy ez jó érzéssel töltene el. Mindez azonban nem igazolná ennek a tesztnek a létjogosultságát" – humorizált a német szakember.
A mezőnyből egyébként a McLaren és a Racing Point sem szándékozik részt venni a teszten, mert nincs olyan fiatal pilótájuk, akit az autóba ültethetnének. A távolmaradásban ugyanakkor az is fontos szerepet játszhat, hogy a brit karanténszabályok értelmében az Abu-Dzabiból visszatérőkre kéthetes karantén vár, ez a két csapat pedig nem tartja annyira hasznosnak a gyakorlást, hogy emiatt az alkalmazottaikat december 30-ig otthonukba zárja.
Amennyiben azonban akarnának, tudnának találni olyan pilótát, akivel körözhetnek, elég csak megemlíteni a McLaren fejlesztőpilótájaként dolgozó tapasztalt Oliver Turveyt, aki 33 évesen nem fiatal, a kritériumoknak azonban megfelel, hiszen nem indult még Forma-1-es nagydíjon.