Lewis Hamilton minden idők legsikeresebb F1-es pilótája lett a múlt vasárnapi Török Nagydíj és egyben az idei világbajnoki cím megnyerése révén. A brit versenyző neve elsősorban a Mercedesszel forrt össze, de a német autógyártó mellett a McLarennek is komoly szerep jutott abban, hogy Hamilton bekerült az F1-be és világbajnok lett.
Jól ismert történet, hogy Hamilton még ifjú gokartosként odament a McLaren akkori csapatfőnökéhez, Ron Dennishez és bemutatkozott, Dennis pedig néhány évvel később szerződtette őt a McLaren-Mercedes juniorprogramjába.
Kívülről úgy tűnt, Hamilton egészen 2012-ig a csapathoz kötődött, ez azonban nem volt ennyire magától értetődő.
A hetedik világbajnoki cím apropóján a BBC átfogó portrét közölt Hamiltonról, ebben a szerző, Andrew Benson arról is említést tett, hogy Hamilton az F3 Euro Seriesben eltöltött 2004-es szezon után rögtön az éppen létrehozott GP2-ben akarta folytatni a versenyzést, de Martin Whitmarsh, a McLaren operatív igazgatója ezzel nem értett egyet.
„Nagyon összevesztünk – idézte fel Whitmarsh. – Azzal vádoltak, hogy tönkreteszem a pályafutását azáltal, hogy visszafogom őt az F3-ban. Lewis akkoriban kezdett felfutni, és az édesapja úgy érezte, hogy más lehetőségeik is vannak. Végül is, fogtam a szerződést és összetéptem. Szabaddá tettem őket. Azt mondtam: ’Nem akarom, hogy a kényszer miatt legyetek itt. Mi veletek akarunk dolgozni, de ha ti nem…’ Körülbelül hat hét telt el, mire Lewis felhívott és újra szerződtünk.”
„Visszatekintek és azt gondolom, én lehettem volna az ember, aki összetépte Lewis Hamilton szerződését, és sohasem szerezte őt vissza. Nagyon szerencsés voltam, tényleg.”
A történetet nemrég maga Hamilton is felidézte egy interjúban, amit Martin Brundle készített vele a Sky Sports számára. A brit versenyző elsősorban magára vállalta a felelősséget a konfliktusban.
„Amikor a GP2 elindult, át akartam menni oda a Formula 3-ból. Martin nem értett egyet, [azt mondta], hogy ott kell maradnom, de én úgy éreztem, hogy ha az első évben ott vagyok, akkor jó esélyem lett volna, hogy nyerjek az első évemben. Nem tudtunk megegyezni, erre összetépte a szerződést, és azt mondta, akkor oldd meg egyedül!”
„A következő két Formula 3-as versenyre szponzort kellett találnom 2004 végén, akkor nyertem meg [az F3-as] Bahreini Nagydíjat – utalt az egyetlen ottani F3-as Superprix-re, amin Nico Rosberget legyőzve nyert. – Utána maradtunk még egy évet az F3-ban, aztán jött [a GP2-es] év. Nekik volt igazuk, én tévedtem, de érdekes élmény volt.
Elég aggasztó volt, hogy elvesztettem a szerződésemet, mert olyan sokáig küzdöttünk érte.”
Brundle ekkor felfedte Hamiltonnak, hogy „amikor kezdtek rosszra fordulni a dolgok”, édesapja, Anthony őt is megkereste, és segítséget kért tőle, hogy megoldást találjanak a folytatáshoz.
Hamilton a Török Nagydíj után az F1 hivatalos weboldalán így emlékezett vissza: „Nagyon-nagyon nehéz pillanat volt a pályafutásomban. Hamar akartam a GP2-be menni, minden nap telefonálgattam, hogy mikor ülhetek már Forma-1-es autóba – nevetett. – Nagyon hajszoltam, aztán ismét aláírtuk a szerződést és 2006-ban a GP2-ben versenyeztem.”
A hétszeres világbajnok a mérföldkőnek jelentő 91. futamgyőzelmének megszerzése után elárulta, reméli, hogy Whitmarsh megbocsátott neki azért, mert 2012 végén tényleg elhagyta a McLarent a gyári Mercedes-csapat kedvéért. A kettejük viszonya feltételezhetően rendeződött, mert Whitmarsh az igazgatótanács tagja lett a versenyző által létrehozott, Hamilton Commission nevű bizottságban, amelynek célja, hogy elősegítse az afroamerikai érdeklődők érvényesülését a motorsportokban.
A BBC-nek nyilatkozva Whitmarsh elmondta, szerinte Hamilton 2012-es döntésében az is szerepet játszott, hogy el akart távolodni az életének két meghatározó alakjától, az édesapjától és Dennistől, akik „hozzájárultak a gyarapodásához, de végtére is korlátozták is azt.”
Ez volt élete legnehezebb döntése
– utalt Whitmarsh az átigazolásra. – Nagyon érzelmes volt ezzel kapcsolatban, de akkoriban megéreztem, hogy ez volt a helyes döntés a számára, és ez végül be is bizonyosodott.”
A cikk szerzője felidézett egy történetet, amely szerint 2012 nyarán Hamilton kapcsolata megromlott egykori mecénásával, Denisszel is, és a sebek azóta sem hegedtek be igazán.
„Alaposan összerúgta a port Dennisszel, aki néhány kártékony személyes vádat állított a versenyzőjéről a Daimler főnökének, Dieter Zetschének, és egy hiú próbálkozással akadályozta volna meg, hogy a Mercedes szerződtesse őt. Amikor Dennis tettét visszamondták Hamiltonnak, ő dühös lett, és számára véget ért a kapcsolata Dennisszel. Ez sokáig így is maradt, csak a közelmúltban nyújtottak olajágat egymás felé.”