ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 12: Sergio Perez of Mexico and Racing Point talks in the Drivers Press Conference during previews ahead of the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 12, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Antonin Vincent - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több pilóta is ülés nélkül marad, illetve maradhat jövőre a jelenlegi Forma-1-es mezőny tagjai közül. Akad, aki még reménykedik, míg mások az F1-en kívül keresik a lehetőségeket.
Nem sok kiadó hely van már a 2021-es Forma-1-es rajtrácson, a Red Bull második ülését leszámítva pedig – noha bejelentés még több helyen nem történt – gyakorlatilag már az összes papíron még szabad helynek van vélt gazdája. A bikásoknál alulteljesítő Alex Albon ülésére pályázó Sergio Pérez azonban reménykedik benne, hogy a Red Bull-lal ott lehet a jövő évi rajtrácson.
Amint azt korábban is mondtam, amíg a csapatok nem jelentik be a jövő évi versenyzőiket, minden ülés opciót jelent.
Minden csapat, amelyik még nem tett bejelentést, lehetőség a jövőre. Úgyhogy meglátjuk" – nyilatkozta az év végén a Racing Pointtól távozó mexikói a Török Nagydíj csütörtöki sajtónapján.
Pérez ugyanakkor nem zárta ki, hogy ha nem talál magának helyet, jövőre kihagy egy évet. „Már nem vagyunk messze a szezon végétől, úgyhogy egyértelmű, hogy ismernem kell a terveimet. Tudnom kell, hogy mi fog történni velem, hogy mindent el tudjak tervezni. Már most is késő, hiszen mindjárt itt a december.
Úgy tűnik, hogy elég későn fogom megtudni, hogy lesz-e helyem a Forma-1-ben vagy sem, ezért a szabadság is egy opció. De meglátjuk, hogy mi történik a következő néhány hétben."
Pérezhez hasonló, egy fokkal azonban talán még rosszabb helyzetben van Danyiil Kvjat, akinek szinte biztosan távoznia kell az év végén az Alpha Tauritól, hogy az F2-ben versenyző Cunoda Juki érkezhessen a helyére. Helmut Marko, a bikások tanácsadója az orosz pilóta imolai negyedik helye után kijelentette, a kiugró eredmény sem változtat semmin. Kvjat ugyanakkor nem adja fel.
„Az a filozófiám, hogy mindig fontos tovább hajtani, mindegy, hogy mi történik. Minél jobban teljesítesz, annál jobbak az esélyeid, ha nem 2021-re, akkor 2022-re – tekintett előre a szabályváltozások évére. – Mindig jó olyan futamokat teljesíteni, mint Imolában. Persze mindig a legjobbra törekszem, Imolában egyszerűen csak minden jól összeállt, az autó is nagyon jól teljesített. A cél, hogy a lehető legtöbb ilyen versenyt teljesítsem, és akkor minden rendben lesz. A vezetésemet én kontrollálom, míg más dolgokat nem igazán."
Akiknek talán ennyi volt a Forma-1
Míg a jelentős szponzori háttérrel rendelkező Pérez és az egyszer már egy kihagyott szezon után visszatérő Kvjat nem adja fel, hogy ha jövőre nem is lesznek a mezőny tagjai, 2022-ben újra a Forma-1-ben versenyezzenek, addig a Haas-istálló leváltott párosa – különösen Romain Grosjean – gyakorlatilag elengedte a Forma-1-et. A francia pilóta újabban az IndyCarral kacérkodik, de mint mondta, a családja miatt akkor sem lenne számára egyszerű a döntés, ha valamelyik csapattól megkapná a lehetőséget.
„Először is ki kell próbálnom magam az IndyCarban, hogy eldöntsem, hogy ingázom-e az USA és Európa között, vagy odaköltözöm.
Feleségem és három gyerekem van, nem vagyok már fiatal, aki felszáll egy gépre egy hátizsákkal és vissza se néz. Nyilvánvalóan vannak megfontolandó dolgok."
„Ami az IndyCar mellett szól, hogy nagyjából egyformák az autók a lengéscsillapítót és a kétféle motort leszámítva, a versenyek eléggé szórakoztatóak, és mindig jó lehetőség van nyerni vagy a dobogón végezni. Egy nagyon jó bajnokság, és több érv szól mellette, mint ellene, de nyilvánvalóan az életstílusunk, az, hogy hol élünk, mit csinálunk a gyerekekkel, mi lesz az oktatásukkal és a jövőjükkel, nagyon elöl van a fontossági listán."
Akárcsak a Forma-1-ben, az év ezen szakaszában már az IndyCarban is kevés a kiadó ülés, Grosjean azonban elismerte, hogy egyeztet csapatokkal, még ha nem is a legjobb istállókról van szó.
„Néhány csapatnál már elkeltek az ülések, de vannak még lehetőségek. Mindkét oldalról van igény megnézni, hogy mit és hogyan csinálhatnánk, ami jó dolog és szép kihívás. Ha megnézzük a Penske-t és a Chip Ganassit, amely a két topcsapat, náluk minden hely elkelt, de az ember amúgy sem feltétlenül számít arra, hogy az első évében náluk versenyezhet. Szerintem előbb helyt kell állni a sorozatban."
Kevin Magnussen szintén az elsőszámú észak-amerikai formaautós sorozat felé kacsintgat, ám ő Grosjeannal ellentétben úgy látja, hogy jövőre nem sok esélye lesz ott szerepelni. „Ahogy többször is elmondtam, az IndyCar előkelő helyen szerepel a listámon, mindig is a rajongója voltam, úgyhogy szeretném kipróbálni.
Az édesapám 20 éven át versenyzett Amerikában és én is sok időt töltöttem ott. Igazán szeretek Amerikában lenni, úgyhogy azt hiszem, feküdne nekem. Ez egy olyan kihívás, ami igazán izgatottá tesz."
„Sok az új dolog, de mindig is látványosnak találtam az opálpályákat. Nagyon más ahhoz képest, amit eddigi karrierem során csináltam, hiszen Európában nem igazán versenyzünk oválokon. De a többi pálya, az utcai pályák is fantasztikusak, igazán régivágásúak. Valamint az is nagyon jó, hogy nagyon hasonlóak az autók, mivel ez azt jelenti, hogy többet számít a versenyző. Ugyanakkor egy kicsit késő van már, sok csapatnak már megvannak a versenyzői, úgyhogy a következő évre nem tűnik valószínűnek, hogy ott versenyezzek."
Papíron még a Haasnál, a Red Bullnál és a Mercedesnél van kiadó hely, de utóbbi esetében Lewis Hamilton szerződéshosszabbítása a hatszoros világbajnok utóbbi időben adott nyilatkozatai ellenére szinte garantált. A Haasnál a Nyikita Mazepin-Mick Schumacher kettős lehet a befutó, míg a Red Bull Alex Albonnal szeretné folytatni. Amennyiben mégsem így tesznek, Pérez és Nico Hülkenberg is esélyes lehet az ülésre.