ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 10: A general view of the Mercedes GP team garages of Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP and Valtteri Bottas of Finland and Mercedes GP during previews ahead of the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 10, 2020 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A koronavíruson átesett Lewis Hamilton visszatér a szezonzáróra és pályafutása egyik legnagyszerűbb győzelmét arathatja a technikás pályán a naplementében.
Bőven szolgáltatott beszédtémát a szezont lezáró tripla versenyhétvége első két felvonása, így bármi történjék Abu-Dzabiban, összességében eseménydúsan vonul téli pihenőre a Forma-1. Bahreinben Sergio Pérez váratlanul futamot, George Russell pedig sok támogatót nyert azzal, hogy a covidos Lewis Hamilton helyére beugorva parádésan teljesített.
Erre egyelőre nem nyílik újabb lehetősége a fiatal britnek, mivel csütörtökön hosszas bizonytalanság után kiderült, Hamilton visszatér a volán mögé.
Galéria: Előkészületek az Abu-dzabi Nagydíjra - Galéria
1/52
The 2005 Renault R25 of Fernando Alonso (ESP) Renault F1 Team.
Abu Dhabi Grand Prix, Thursday 10th December 2020. Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, UAE.
„Az egyik legnehezebb hét volt, amit mostanában átéltem. A gyógyulásra összpontosítottam, hogy újra formába lendüljek és visszaülhessek az autóba, hogy részt vehessek az utolsó versenyen, Abu-Dzabiban – jelentkezett Hamilton hétfőn a közösségi médiában. – Ma úgy ébredtem, hogy remekül érzem magam, először edzettem is. Most szerettem volna megosztani veletek a jó hírt, hogy rendben vagyok.” Arról nincs hírünk, hogy a vírus jelen van-e még a szervezetében.
„Lewis állapota javul, de csak később derül ki, vezethet-e – tette hozzá főnöke, Toto Wolff. – Mindent megteszünk, hogy megtehesse, hiszen tudjuk, elszánt a mielőbbi visszatérésre.”
De az egészsége az elsődleges. Meglátjuk, hogy alakul, aztán döntünk.
A Mercedes egyébként különleges festéssel megy szombaton és vasárnap: az összes csapattag nevét felhelyezik az autóra, így köszönve meg fáradozásukat a vb-címért.
Sok az egyenes és a kanyar is
Russell tehát reménykedhet, hogy teljesítményéhez méltó eredmény is csurran végre neki. Az elvárás legalább egy dobogó lenne a Mercedesszel, de a győzelemhez igen felkészültnek kell lenni, mert a vonalvezetés bonyolultabb a bahreini "oválnál". Az utolsó szektor roppant technikás, rengeteg a kanyar benne” – mondta a Yas Marina nevű pályáról Pierre Gasly. Összesen 21 számozott kanyar van, a legtöbb a kalendár helyszínei közül.
Túlnyomó többségük lassú, főként derékszögű.
Ráadásul a Yas Marinán több ilyen lassú forduló kifelé dől, ami rontja a tapadást. A bukóterek ugyanakkor rendkívül tágasak, a hibáknak, elfékezéseknek általában nincs komolyabb következménye az időveszteségen túl.
A Hungaroring után itt a legkisebb a padlógázos szakaszok aránya a Mercedes szerint, ami azért hat csalókán, mert a kör első kétharmadában három igen hosszú gyors rész is található (a két egyenes és az első kanyart követő ívek sora).
Száguldás a naplementében
Villanyfényes futamból idén is meglesz a három, csak az év folyamán nem szétszórva, hanem egyben tartják meg őket. Abu-Dzabiban annyi különbség lesz az előző kettőhöz képest, hogy nem teljes sötétségben, hanem késő délután indul a móka (a magyar idő szerinti program a cikk végén található), és a naplemente az időmérő, illetve a verseny során éri a mezőnyt.
Ez a Bahreinben megismert sajátosságot okozza; a pénteki és a szombati gyakorlás a világosban nem sok hasznos információval szolgál. A hőmérséklet esti csökkenése kihívást jelent a gumik kezelésében, melyekből ezúttal a három legpuhább áll rendelkezésre (ez kedvez az üzemi hőfok eléréséhez és megtartásához). Ezt a szortimentet idén korábban csak az Orosz Nagydíjra választotta a Pirelli, így a csapatok kevés ismerettel rendelkeznek a leglágyabb, C5 kódjelű keverékről.
A burkolat sima, gyors ívek alig nyúzzák oldalirányból az abroncsokat.
Leginkább a féktávokon és a kigyorsításokon kapnak terhelést,
a Pirelli az ötfokozatú skálán négyes minősítést adott a hosszanti terhelésre.
A fékeknek nagyon komoly szerep jut Abu-Dzabiban: a kör ötödében tapossák őket a versenyzők, összesen 11 helyen van szükség rájuk. A Brembo által közzétett információk alapján a két leghosszabb egyenes végén 330 fölötti tempónál kell megfogniuk az autókat és 100 km/h alá lassítani, de az 1-es, az 5-ös és a 17-es kanyar féktávján is jelentős terhelés hat rájuk. A hűtésük ugyanakkor jól megoldott a sok köztes padlógázos szakasz révén. Sok a sebességváltás is, az egyik legtöbb a szezonban.
A pénteki második szabadedzésen a csapatok folytatják a 2021-re szánt gumik vizsgálatát, így az erősorrendet befolyásolhatja, ki mennyi időt áldoz a hétvégére, illetve a következő szezonra. Ami a tesztelést illeti, a nagydíjjal nem ér véget az istállók éve, kedden még lebonyolítják a szokásos tesztnapot zömmel fiatal tehetségekkel, jóllehet, a Renault-hoz visszatérő Fernando Alonso aligha sorolható ebbe a kategóriába.
Lesznek még helycserék a tabellán?
A még nyitott kérdések közül a legnagyobb figyelmet az egyéni ezüst-, valamint a konstruktőri bronzérem sorsa kapja. Az összeroskadó Valtteri Bottas ugyan csak 8 pontot gyűjtött a legutóbbi három forduló során (ilyen gyenge szériája sosem volt a Mercedesnél), de Max Verstappen valószínűleg így is csak mázlival veheti el tőle a 2. helyet, mert a hátránya 16 pont.
Nehezebb feladatnak ígérkezik, hogy összekaparja az önbizalmát a holtszezonra és legalább egy pici kellemes emlékkel készüljön a folytatásra.
Mert bár Bahreinben bőven jutott neki a balszerencséből, nehéz lesz feledtetnie, hogy egy beugró fiatal lemosta őt az általa jól ismert autóban és könnyen kitúrhatja őt a közeljövőben. A finn 2017-ben nyert Abu-Dzabiban, de 2018-ban és 2019-ben a dobogóra sem állt fel.
A csapatok harcában Pérez győzelme visszarepítette a Racing Pointot a 3. helyre, a 10 pontos előny elherdálásához egy újabb melléfogás és/vagy káoszverseny kellene. Üldözőjük, a McLaren hasonló nagyságrenddel vezet a Renault előtt. Ami leginkább boríthat mindent, az a motorok élettartamának vége: Pérez első bahreini versenyének drámája bárkivel előfordulhat az idény utolsó kilométerein, és ebből a szempontból a mclarenes Lando Norrisnak kell legkevésbé aggódnia, hiszen a múltkor beszereltek neki egy friss egységet.
A sereghajtóknál a Haas jubileumra, a századik futamára készül, de várhatóan nem sok örömben lesz részük (attól függetlenül, hogy az első szabadedzésen Mick Schumacher vezeti Kevin Magnussen autóját), ahogy a Williamsnek sem, amely 2015 óta az első pont nélkül végző csapat lehet, főleg akkor, ha Russell marad a Mercedesnél és ismét Jack Aitken helyettesíti őt.
Szezonzáró lévén több helyen szemtanúi leszünk hol érzelmes, hol kevésbé ilyen búcsúpillanatoknak:
alighanem utoljára látjuk a mezőnyben Danyiil Kvjatot és Kevin Magnussent (mindketten hat éve debütáltak), Carlos Sainz a McLarentől, Daniel Ricciardo a Renault-tól, Sebastian Vettel a Ferraritól, Sergio Pérez a Racing Pointtól távozik. Utóbbiért még szurkolni lehet, hogy esetleg leigazolja a Red Bull 2021-re, ebben az esetben Alexander Albon pottyan ki.