A 2021-es szezon egyik legérdekesebb projektje az Aston Martiné lesz, hiszen az idén még Racing Point néven induló istálló a brit márka gyári támogatását fogja élvezni. Sebastian Vettel személyében ráadásul egy olyan nevet is szerződtettek, aki rengeteg tapasztalatot gyűjtött élcsapatoknál.
Azonban a csapatnak messze nem csak sportszakmai teendői vannak, hiszen az azt körülvevő háttér szintén nagyon fontos. Ennek az egyik fontos eleme a marketing és a szurkolói bázis kiépítése, ami ismert márkaként, de az F1-ben nem sok hagyománnyal rendelkező vállalatként szintén izgalmas folyamat lesz. Jefferson Slack, a szeptemberben kinevezett kereskedelmi igazgató elárulta,
az elmúlt években a lehetőségeihez képest felülteljesítő Racing Pointból egy, az Aston Martin potenciáljának és ambícióinak megfelelő alakulatot akarnak csinálni.
„Az a célunk, hogy olyan csapatot hozzunk létre a szervezetünkben, amely ugyanazt tükrözi, amit az Aston Martinnak mint vállalatnak kell tükröznie – nyilatkozta a Marketing Gazette-nek. – Ezután pedig az üzlet különböző alkotóelemei következnek. Hogyan válhatunk jobbá több partnerrel, hogyan szerezhetünk több szponzori bevételt, hogyan javulhatna a kommunikációnk, hogyan lehetne több szurkolónk, hogyan értékesítenénk magunkat, illetve mit akarunk képviselni?”
Az amerikai szakember hozzátette, rendkívül izgalmasnak tartja, hogy még a jelenlegi helyzetben is fejlődnek, nem úgy, mint a világ cégeinek többsége. Mindez többek között Lawrence Strollnak, a Racing Pointot birtokló konzorcium első emberének köszönhető, aki az Aston Martinba is bevásárolta magát. Ugyanakkor ha rajongókat akarnak szerezni, le kell térniük a hagyományos útról.
„A közösségi média kifejezetten fontos platformmá vált. Ha fel akarunk építeni egy szurkolói bázist, szélesebb közönséghez kell eljutnunk.
A szenvedélyes rajongókhoz és a sportot felületesebben követőkhöz is szólnunk kell, valamint azokhoz is, akik a Forma-1 iránt nem érdeklődnek, de az Aston Martin iránt igen.”
Emiatt a közösségi média lesz az elsőszámú platformjuk, hiszen „másképpen kell pozícionálni magunkat olyan kiváló márkák között, mint a Mercedes vagy a Ferrari”. A legfontosabb, hogy meghatározzák a víziót, illetve azt, hogy milyen képet szeretnének kialakítani magukról.
Slack arról is beszélt, hogy a sport másképpen működik, mint a többi iparág, hiszen a vállalatok mérete eltörpül a nagy világcégekéhez képest, mégis hatalmas érdeklődésre tartanak számot. Példaként egy a labdarúgást hozta fel, hiszen egy klubnál számtalan nagyobb méretű vállalat létezik, amelyekről viszont kevesen hallottak. Ezen a területen az emberek szenvedélyesek, nézik az eseményt és beszélnek róla. Éppen ezért nem az a fő feladat, hogy növeljék az érdeklődést.
Az igazi kihívás, hogy megteremtsük az okot, amiért a már meglévő F1-rajongók nekünk szurkolnak.
Ez sokszor a pilótákon, a csapat jellegén, a győzelmeken vagy a marketingen múlik, de attól is függ, hogy az emberek mennyire érzik magukat bevonódva. Az Aston Martin már egy jól ismert és sokak által kedvelt márka, szóval ebből a szempontból egy kicsit másfajta kihívás elé nézünk.”
A cél tehát az, hogy az F1-es csapat szélesebb közönséget érjen el, mint maga az Aston Martin, ami luxusautókkal kereskedik. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a márka hagyományaihoz valamilyen szinten hűnek kell maradni.
Slack elmondta, a csapat átnevezésének egyik oka, hogy az Aston Martinnak nagy hagyományai vannak az autósportban, az idei Le Mans-i 24 órás viadalon például két kategóriában is diadalmaskodtak.
Ennek következtében rendelkeznek egyfajta hitelességgel, ami legitimálja a nagyobb mértékű F1-es szerepvállalást.
„Másrészről, marketingszempontból a Forma-1 a motorsport csúcsa, és egy olyan hely, ahol az ember bizonyítani akar. Emellett az az előnyünk is megvan, hogy a Racing Point többségi tulajdonosa egyben az Aston Martin ügyvezető elnöke és befolyással rendelkező részvényese, emiatt jó kapcsolat áll fenn. Ez egy remek együttműködés, ami tényleg sokat jelent számunkra.”
Az amerikai szakember méltatta az F1 – hagyományos értelemben vett – buborékját: elmondta, hogy maga az autóversenyzés, a világ körüli utazás, a világszínvonalú vendéglátás remek szórakoztatást nyújt. Ugyanakkor ennek a sorozatnak is alkalmazkodnia kell bizonyos folyamatokhoz, és ezt a koronavírus minden bizonnyal felgyorsította.
„A sportágnak követnie kell a kulturális trendeket. Másrészt a változásokra is reagálnunk kell, úgyhogy olyan, új platformokon is meg kell jelennünk, amelyeket fiatalok használnak. Például a TikTokon, ami valósággal kilőtt. Ki kell találnunk, hogyan kerülünk kapcsolatba ezekkel az embereken a TikTokon, az esporton vagy a Netflix F1-es sorozatán keresztül. Utóbbiról azt gondolom, hogy olyanokat is rávehet a sportág követésére, akik egyébként nem számítanak rajongónak.”
Hozzátette, ezen a területen óriási a piaci verseny, és nincs okuk feltételezni, hogy egy 15 éves gyerekből automatikusan F1-rajongó válik. Az esporttól kezdve rengeteg lehetősége van, ezeken a területeken pedig a Forma-1-nek jelen kell lennie, és fel kell keltenie a potenciális új szurkolók figyelmét.
Ami a koronavírus közvetlen hatásait illeti, Slack szerint van néhány üzletág, amely ha nem is győztesen jött ki a válságból, de fontosabbá vált, mint a járvány előtti időszakban. Elsősorban a technológiai iparágat emelte ki.
„Manapság Zoomon keresztül beszélünk, miközben korábban inkább személyesen találkoztunk. [Előbbire] nem lenne lehetőségünk a technológia nélkül. Néhány területen üzleti szempontból erre kifejezetten koncentrálunk, hiszen Forma-1-es csapatként a sportban mi vagyunk a technológia csúcsa.”
Emellett hangsúlyozta, hogy a bevételek is csökkentek, és a járvány gazdaságilag a szurkolóktól kezdve mindenkire hatással volt. Az Aston Martin szempontjából szerencsésnek tartja magukat, hogy ennyire erős a tulajdonosi háttér.
A fertőzés veszélye miatt a legtöbb idei verseny zártkapus volt, és a paddockban sem jelenhettek meg vendégek.
Slack biztos benne, hogy a vírus nem csupán az idei évre lesz hatással, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy az F1 ebből a szempontból is különleges helyzetben van. Egy futballcsapattal ellentétben nem egy országhoz kötődik, utóbbi pedig bajba kerül, ha azon a területen erősödik a járvány. Az F1 máshova is tud menni, ugyanakkor az utazás manapság sokkal nehezebb, mint a vírus előtti időszakban. Az amerikai szakember azzal zárta gondolatait, hogy sok múlik a vakcina elkészítésének és rendelkezésre bocsátásának sebességén.