A csúcskategóriás technikai sportokról közismert, hogy technológiai szempontból az űrkutatással, a hadiiparral és légi közlekedés legszigorúbb előírásaival említhetők egy lapon, idén viszont talán minden korábbinál nagyobb jelentősége volt annak, hogy a motorsportok, azon belül a Forma-1 kimagasló szaktudást és infrastruktúrát állít csatasorba.
A koronavírus miatt felborult rend közepette a Forma-1 volt az első globális sportesemény, ami több országot is érintve újraindult, folyamatosan követve a szigorú egészségügyi előírásokat, nem sokkal azután, hogy
több csapat is részt vett különböző légzést segítő eszközök kifejlesztésében és gyors gyártásba adásában.
Az év végén a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megbízásából az Futerra tanulmányt készített, ebben csaknem száz projektet vizsgáltak meg és 26 esettanulmányt állítottak össze, amelyek a motorsportokban kikísérletezett innovációk révén az egészségügy, a biztonság és a környezetvédelem terén a világ javát szolgálják, negyedik pillérként pedig a társadalmi változásokban való szerepvállalás is megjelenik.
A 26 esettanulmány hat nagyobb témakört ölel fel. Elsőként a motorsportok hozzájárulását az egészségügy fejlesztéséhez, kezdve a Covid-19 elleni fellépésről, amikor az egész iparág megmozdult és összefogva segítették orvosi eszközök gyártását.
A második témakört a technológia és a tudástranszfer jelenti, a harmadikat a közlekedésbiztonság, a negyedik az e-mobilitással foglalkozik, az ötödik a hatékonyságnöveléssel, a hatodik pedig a formabontó üzemanyagok és a forradalmi gyártástechnológiák térnyerésével.
A fenti témakörök közül bár mindegyik nagy jelentőségű a világ társadalmai számára, a legközvetlenebb veszélyt kétségtelenül a koronavírus jelentette. Öröm az ürömben, hogy a világjárvány kitörésekor az F1-es csapatok összefogtak, és közösen is megmutatták, hogy mit ér, ha a forrásaikat nem csupán egymás legyőzésére fordítják.
„E különleges alkalommal, amikor leállt a világ, valami mással is foglalkozhattunk, és lényegében bemutathattuk, hogy mire vagyunk képesek. Lehet, hogy a jövőben valamilyen vállalást kellene tennünk, hogy az időnk és a kapacitásaink részét egy más, fontosabb ügy érdekében mozgósítsuk a Forma-1-en kívül” – nyilatkozta Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke, de hozzátette, ehhez külső kényszer kell, enélkül a csapatok önszántukból továbbra is csak a versenyzéssel törődnek majd.
A tanulmány további pontjaival kapcsolatban Abiteboul úgy vélte, a Forma-1 hamarosan az energiaforrások kutatási terepe lehet, nagyon érdekesnek találta, hogy a jövőben lehetőség nyílik eldönteni, hogy milyen üzemanyagokkal, akkumulátorokkal és egyéb megoldásokkal kívánnak dolgozni.
Zak Brown, a McLaren részéről megjegyezte, hogy a Forma-1 néhány hónap alatt 10 évre elegendő légzést segítő eszközt (ventilator) gyártott és kiemelte, hogy a csapatnak az eddig felsorolt ügyek mellett a mentális egészség megóvása is kulcsfontosságú.
Úgy gondolom, a Forma-1-nek nagyszerű adottsága, hogy képes felnagyítani a világban meglévő problémákat."
„A mentális egészség nagyon fontos a számunkra. A fenntarthatóság, a biztonság is. A motorsportok mindig is élen jártak a biztonsági fejlesztések terén, ezt napjaink utcai autóiban is láthatják. Néhány technológiánkat továbbfejlesztjük a marketingpartnereinkkel és megosztjuk ezeket, hogy a gyártás szempontjából segítsük csökkenteni az üzletmenetük karbonlábnyomát. A Forma-1-nek nagyon büszkének kell lennie arra, hogy mindannyian ezen az úton járunk és nem csak szórakoztatjuk az embereket, hanem segítjük a társadalmakat abban, hogy jobb világban éljünk.”
A Williams képviseletében Simon Roberts csapatfőnök elmondta, a versenyistálló 136 tagja vett részt a Project Pitlane nevű kezdeményezésben a lélegeztetőgépek gyártása kapcsán, plusz 60 főt mozgósítottak a Williams Advanced Engineeringtől is. Kiemelte, hogy a motorsportokban uralkodó szellemiség révén kihívásként élték meg a helyzetet és a lehető leggyorsabban megoldást találtak arra, hogy minél hamarabb gyártható terméket hozzanak létre. Roberts szerint viszont
a versenysport egészének kissé meg kellene változnia.
„A világ legjobb hatásfokú hibrid erőforrás-rendszerekeit használjuk, de mindannyian nagyon titokzatosak vagyunk ezzel kapcsolatban. Nem beszélünk a teljesítményadatokról és arról, hogy miként működnek. Ez érthető, de fantasztikus lehetőségünk van, hogy e tudás egy részét és a mérnökök tapasztalatát az autóipar vagy az élet más területein is hasznosítsuk, és ettől nem szabad félnünk” – vélte.
„Sok teendőnk van, de fennáll a veszély, hogy a következő versenyre és a következő szezonra összpontosítunk, miközben az embereknek nem lenne szabad ódzkodniuk attól, hogy segítséget vagy támogatást kérjenek. Nagyszerű mérnökeink vannak, remek szimulációs eszközeink és a világ legfejlettebb anyagait használjuk, úgyhogy tudunk egyet s mást, és tényleg képesek vagyunk segíteni.”