A várakozásokhoz képest nem alakult jól Bereznay Dániel 2020-as idénye az F1 Esports Pro Seriesben. Az Alfa Romeo versenyzője pole pozíciót és győzelmet sem tudott szerezni, így a bajnoki címre sem volt esélye, szinte végig az 5. helyet foglalta el a tabellán.
Ahogyan a szezon előtt, úgy most is beszélgettünk a 20 esztendős pilótával, aki a nyitóforduló előtt úgy nyilatkozott, hogy hosszútávon szeretne folyamatosan az első négyben végezni. Ez nem jött össze, de kiemelte, hogy nem csupán ő esett vissza 2019-es önmagához képest.
A stabilitás idén sajnos nem volt meg, a mezőny minden eddiginél erősebb volt
– nyilatkozta a GPhíreknek. – Lehetett volna ez sokkal rosszabb is, hiszen az előző világbajnokok [Brendon Leigh és David Tonizza – a szerk.] mögöttem végeztek. Ebből is látszik, hogy az erőviszonyok évről évre változni fognak.”
Bereznay a szezon közben, illetve után is beszélt a tapasztalatairól és érzéseiről, és alapvetően három tényezőt említett meg, amelyek egyaránt rossz hatással voltak a teljesítményére: módosítottak a kvalifikáció szabályain, a koronavírus következtében a mezőny tagjai Európa különböző pontjairól játszottak, emellett pedig a nyomást sem kezelte jól.
Ez inkább két dolog, ami egyhez vezet. Az otthoni játék és a [nem megfelelő] nyomáskezelés miatt nincs időmérős teljesítmény, amit a formátum is megnehezít
– magyarázta. – Ugyanakkor látszik, hogy amikor elölről rajtoltam, annak rendre erős pontszerzés lett a vége, sokszor pozíciókat is nyertem. Éppen ezért a kvalifikáción kell még javítani ahhoz, hogy jobb eredményeket érjek el.”
Az esetében otthonról történő versenyzés abból a szempontból jött neki rosszul, hogy a megszokott körülmények miatt mindenki javul ahhoz képest, mint ha a londoni Gfinity Arénában gyűlnének össze, róla viszont ez nem mondható el. Ráadásul így nem használhatta ki a szerinte a mezőny átlagához képest is jobb alkalmazkodóképességét.
De, csak szerintem ott könnyebb kezelni a helyzetet, mert van egy extra magabiztosságom, mivel tudom, hogy mindenkinek ugyanolyan a felszerelése
– válaszolta arra a kérdésre, hogy az elmúlt években nem merült-e fel a nyomáskezelés kérdése. – Otthonról azonban úgy játszhattunk, hogy a kormányok és a pedálok ugyan megegyeztek, az ülés, a monitor és a számítógép viszont eltérhetett. Azért ez ad egy kis bizonytalanságot abból a szempontból, hogy hiába azonos teljesítményűek az autók, az ember így már nem hisz teljesen az egyenlőségben. Ezzel szemben az arénában minden egyes monitort és számítógép-komponenst ugyanakkor telepítettek, ami jó érzés. Emellett én nagyon szeretem azt a fajta kihívást, hogy hozzászokok egy másik üléshez, ami hiába egyezik meg szinte teljesen azzal, amit otthon használunk, nem lehetnek pont egyformák. Pár milliméterrel eltér az érzékelési zóna, és egyes versenyzők máris tizedeket veszítenek, én viszont úgy érzem, jól tudok ehhez alkalmazkodni.”
Bereznay hozzátette, a normál eseményen lehet beszélgetni másokkal, ami jó stresszoldás. A magyar versenyző elmondta, ugyanaz a cég biztosítja számára a fizikai és mentális felkészülést, mint ahol többek között Michelisz Norbert, Tassi Attila és Nagy Dániel is készül. Ugyanakkor számára négy olyan hét van, ahol ténylegesen muszáj teljesítenie, az akkori körülményeket pedig nehéz szimulálni. Az Alfa Romeo versenyzője mindenképpen szeretne kitalálni olyan módszert, amely jobban hasonlít a versenynapokra.
Az új időmérős szabály szintén nem kedvezett Bereznay stílusának. A korábbi idényekben egy 18 perces kvalifikációt rendeztek, tavaly viszont a valós versenyzéshez hasonlóan három részre osztották. Ráadásul a virtuális mezőny is csak meghatározott számú gumiszettel gazdálkodhatott, vagyis az került előnybe, aki jól tudott spórolni. A magyar pilóta rámutatott, hogy amikor bekerült a Q3-ba, akkor az esetek többségében jó helyezést ért el, ugyanakkor az időmérős formátum megváltoztatásával egyáltalán nem ért egyet.
„Szerintem teljesen értelmetlen, hogy a gumispórolást az esportba is átültették, hiszen a valóságban nem szeretjük, de virtuálisan lenne lehetőségünk kijavítani. Így viszont a fél időmérőt a bokszban töltjük, lemegy a vérnyomásunk, valamint a pulzusunk, és elunjuk magunkat. Sokkal jobbnak tartom a rövid kvalifikációt, amikor egymás után három-négy gyorskört lehetett futni, a forgalom szépen eloszlott, és végtelen számú gumikeverékünk volt.
Emellett a futamok 35 százalékosak, vagyis körülbelül fél óráig tartanak, és szerintem irreális, hogy az időmérő kétszer olyan hosszú, mint a verseny.”
A magyar pilóta annyiban árnyalta a képet, hogy közvetítési okokból meg tudná érteni a döntést. Ugyanakkor „az időmérőt alig nézték”, és szerinte a műsor is lehetett volna jobb. Ráadásul azt is problémásnak tartja, hogy ha valaki szabálytalanságot követ el a Q1-ben vagy a Q2-ben, de a játék nem bünteti meg, akkor azt már nem lehet korrigálni. A különbségek pedig annyira minimálisak, hogy a továbbjutás könnyen múlhat egy ilyen eseten.
Ugyan a szezon összességében nem sikerült jól Bereznay számára, de egy elismerést így is bezsebelt, ugyanis övé lett az idény legszebb előzése. Ráadásul erről egészen a beszélgetésünkig nem tudott, így saját bevallása szerint is feldobtuk a napját.
A Marcel Kiefer elleni spái manőverét tudatosan készítette elő.
„Tisztában voltam vele, hogy mindkettőjüket [Kiefert és csapattársát, Frederik Rasmussent – a szerk.] nem leszek képes megelőzni, Marcelt viszont mindenképpen meg akartam, hogy a Red Bull ne szerezze meg az első két helyet. Az utolsó körben egy támadást színleltem még a Kemmel-egyenesben, ahol ő elhasználta az összes energiáját. Én viszont visszakapcsoltam spórolós üzemmódba, a középső szektorban közel maradtam hozzá, majd az energiatöbbletemnek köszönhetően közeledtem rá az egyenesben, a balos kanyar kijáratánál pedig már szinte a füvön voltam, de erőszakosan a belső ívre mentem.”
Az Alfa Romeo pilótája elárulta, az istállónál nincsenek egyéni értékelések, kizárólag a csapat szempontjából vizsgálják az idényt. Ennek fényében Jarno Opmeer bajnoki címének nyilvánvalóan örülnek, de elismerik, hogy a Red Bull összességében erősebb és kiegyensúlyozottabb, viszont balszerencsésebb volt náluk. Ami saját teljesítményét illeti, amellett, hogy nem boldog az 5. hely miatt, nem tartja rossz eredménynek, és úgy véli, kihozta a maximumot a szezonból.
Ezután szóba került a hivatalos F1-es játék jövője, hiszen az Electronic Arts 1,2 milliárd dollárért felvásárolja a Codemasterst,
vagyis az eddigi gyártót. Bereznay azonban úgy gondolja, hogy őket ez nem nagyon fogja érinteni.
„Rövidtávon, a következő három-négy évben semmiképpen sem lesz befolyása, ugyanis a fejlesztési stratégiáról már döntöttek, az ezen dolgozó csapat pedig nem változik. Egyszerűen a cég tulajdonosi köre lett más, most már az EA-é a licenc, és az ő nevük lesz rajta az F1-es játékokon. Ebbe én nem gondolok bele ennél többet.”