NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 30: Honda branding is seen on the Red Bull Racing RB16 during previews ahead of the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 30, 2020 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Nagyon fontos szavazást tart a Forma-1 a csapatok, az FIA és a gyártók részvételével a jövő héten. Amellett, hogy a döntés a sportág rövid távú jövőjére is komoly hatással lesz, dönthet a Red Bull sorsáról is.
Akár a Red Bull Forma-1-es jövőjéről is dönthet az a szavazás, amelyre sajtóhírek szerint a jövő héten kerül sor, az apropója pedig a motorfejlesztések 2022-től történő befagyasztása lesz. Minderre a Red Bull szemszögéből azért lenne szükség, mert az energiaitalosok a Hondával tervezett megegyezés értelmében a japánok idei kiszállása után is a gyártó motorjait használnák, fejleszteni önerőből azonban nem tudnák azokat, így amennyiben nem fagyasztják be a fejlesztéseket, a csapat nem tudná megőrizni a versenyképességét. A Red Bull tanácsadója szerint komoly következménye is lehet annak, ha nem nekik kedvezően alakul a szavazás.
Egy ideje tudott, hogy a Red Bull egyetlen esélye arra, hogy ne ismét egy nagy gyártó motorpartnereként (a Hondától a Renault-val töltött utolsó évekkel ellentétben gyári szintű támogatást kaptak), annak hátrányaival együtt élve szerepeljen a Forma-1-ben az, ha 2022-től befagyasztják a 2014-től használatos hibrid erőforrások fejlesztését.
Így a bikások úgy használhatnák 2021 után is a Honda motorjait, hogy "csak" működtetniük és karbantartaniuk kellene azokat, ami bár így is hatalmas költségekkel jár, kivitelezhető, ellentétben a rendelkezésükre nem álló erőforrásokat igénylő fejlesztéssel szemben.
A Ferrari korábban egyértelműen elzárkózott attól, hogy elfogadja a motorfejlesztés befagyasztását, de aztán kötélnek állt, a Renault azonban csak abban az esetben menne bele mindebbe, ha kiegyenlítenék a teljesítményt. Ez viszont érthető módon Toto Wolffnak, a Mercedes a befagyasztást amúgy támogató csapatfőnökének nem tetszett, aki szerint ez az F1 végének kezdetét jelentené.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az Auto Motor und Sportnak azt nyilatkozta, hogy a Hondával már megszületett a megállapodás arra az esetre, ha kedvező döntés születik, így most a szavazás végkimenetelére várnak. „Kettőnk között mindent elrendeztünk, mindenki elfoglalta a helyét a rajtgépben, de addig nem okézunk le semmit, amíg nincs írásos bizonyítékunk az FIA-tól, hogy be fogják fagyasztani a motorfejlesztést."
Marko kitart amellett, hogy nem Red Bull-szabályként kell tekinteni a fejlesztések esetleges befagyasztására, hanem a költségek csökkentése miatt a Forma-1 egésze számára is „egyértelműen ez lenne a józan döntés",
mivel a mostani erőforrások már így is rengeteg pénzt felemésztettek, és az új regulák feltehetően 2025-ös bevezetéséig így vissza lehetne fogni a költségeiket. A 77 esztendős osztrák azt is hangsúlyozta, hogy számukra most a motorfejlesztés befagyasztása a legfontosabb, de hozzátette, hogy „ez önmagában nem lesz elég", és az FIA-nak be kell majd vezetnie valamilyen teljesítmény-kiegyenlítő rendszert, hogy ne konzerválódjon senkinek évekre a motorelőnye.
És hogy mi lesz akkor, ha nem sikerül megegyezésre jutni?
Ebben az esetben az is megtörténhet, hogy a Red Bull ahelyett, hogy motorszállítót váltana és visszatérne a Renault erőforrásaihoz, mindkét csapatával egyszerűen kiszáll a Forma-1-ből.
„Ez azt jelentené, hogy a Red Bullnak drasztikus mértékben újra kellene gondolnia a helyzetét a Forma-1-ben. Ez nem zsarolás. A józan ész miatt, és költségcsökkentési okokból is a motorfejlesztés befagyasztása az egyetlen út előre ezekkel a szerencsétlen erőforrásokkal" – jelentette ki Marko, majd megerősítette, hogy a Red Bullnak nincs B-terve arra az esetre, ha számára kedvezőtlenül alakulnak a dolgok.
A Racefans értesülései szerint a mindent eldöntő voksolásra január 25-én, hétfőn kerül sor a tíz csapat, az FIA, a kereskedelmi jogok tulajdonosa és a motorgyártók részvételével.
Előbbiek között 30, míg a gyártók között 4 szavazat oszlik meg, azaz összesen 34 szavazat kerül majd leadásra, és egyszerű többség dönt, ami ebben az esetben 27 szavazatnál lenne meg
(az FIA-nak és az F1-nek tíz, míg a csapatoknak és gyártóknak 1-1 szavazata van).
Hogy a teljesítmény kiegyenlítésére milyen módszert alkalmaznának, az még nem dőlt el, de a szaklap szerint van egy terv az üzemanyag-átfolyás határértékének gyártónként történő variálására annak érdekében, hogy így hozzák azonos szintre az erőforrások teljesítményét.