BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 27: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF1000 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 27, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Giuseppe Cacace - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Már ők is támogatják a motorspecifikációk befagyasztását 2022-től. Az ügy egyik főszereplőjénél, a Red Bullnál örülnek a fejleménynek, már csak a Renault beleegyezésére várnak.
A Forma-1-es erőforrások jövőjével kapcsolatban két fontos kérdés vár döntésre: az egyik, hogy legkésőbb 2026-tól milyen felépítésűek legyenek, illetve, hogy a költségcsökkentés érdekében leállítsák-e a mostaniak fejlesztését a közeljövőben. Az már körvonalazódik, hogy akár már 2025-től jöhet a motorok új generációja a hibrid technológia megtartásával, de többek között az üzemanyagok terén komolyabb változások lesznek.
A jelenlegi, alapvetően 2014 óta használt gépekkel kapcsolatban viszont még megy a kötélhúzás, hogy kötelezően előírják-e a fejlesztésük leállítását, "befagyasztva" őket egy adott állapotba. Az előnyben lévő Mercedes támogatja ezt az elképzelést, és a Red Bull is nagyon kampányol érte, mert a következő szezon után kiszáll a Honda az F1-ből, és ha megtartanák a termékeiket, önerőből nem lennének képesek a továbbfejlesztésére, így az is valós veszély, hogy kilépnek.
A befagyasztás jelentős támogatást kap azzal, hogy a Ferrari változtat korábbi álláspontján és a kezdeményezés mellé áll.
Ezt Mattia Binotto ismertette a Bahreini Nagydíj csapatfőnökök számára rendezett sajtótájékoztatóján.
„Már van megoldás a Red Bull esetére azzal a szabállyal, hogy egy motorgyártónak mindenképp el kell látnia őket. Azt is megértjük, hogy a Honda motorját kívánják használni továbbra is. Az elmúlt napokban az F1 és az FIA képviselőivel is egyeztettünk, a Ferrarinál megértjük a helyzetet – nyilatkozta. – A körülmények ismeretében nem ez lesz az első alkalom, hogy a Ferrari felelősségteljesen cselekszik."
Támogatjuk a motorok befagyasztását.
Ez a 2022-es idénytől léphet életbe, tehát nagyjából egy év múlva kellene tisztázni, ki milyen hajtáslánccal vág neki a folytatásnak. Nem tudni, milyen lehetőségek lennének a tuningra (a korábbi befagyasztások idején a megbízhatóságon, illetve a zsetonrendszerben a teljesítményen is lehetett javítani), de Binotto szerint fontos, hogy ne alakuljanak ki nagy szakadékok.
„Jelenleg is tárgyalunk az FIA-val és az F1-gyel, hogy megteremtsük a feltételeket a motorok teljesítményének kiegyenlítésére abban az esetben, ha az egyik gyártó nagyon lemaradna – mondta. –Három évre ugyanis befagyasztjuk a különbségeket a gyártók között. Ez fontos szempont."
Örül a Red Bull
A régebben a Ferrari motorjaival is versenyző Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner üdvözölte riválisuk véleményének megváltozását. „Ez jó hír a Forma-1-nek. Úgy gondolom, az összes gyártó felismerte, mennyit invesztáltak és költöttek ezekre a motorokra. Mivel 2026-ban vagy 2025-ben jön az új technológia, nincs értelme további százmillió dollárokat fordítani a jelenlegi egységekre" – mondta.
Egyetértett kollégájával abban is, hogy nem szabad hagyni tetemes különbségek beépülését a rendszerbe. „Lennie kell eszköznek arra, hogy ha valaki mellélő télen vagy a szezon folyamán, kijavíthassa, máskülönben konzerválódik a lemaradás."
Így már csak a Renault-nak kell beadnia a derekát, hogy elfogadják a befagyasztást 2022-től.
Binotto kitért arra is, hogy ha már 2025-ben jön a generációváltás, annak paramétereit a következő év közepéig meg kell határozni, illetve fontos szempontnak tartja, hogy az új motorok költsége legfeljebb nagyjából a fele legyen a mostaniaknak.