INDIANAPOLIS - JULY 02: Felipe Massa of Brazil and Ferrari leads Michael Schumacher of Germany and Ferrari during the Formula One United States Grand Prix at Indianapolis Motor Speedway on July 2, 2006 in Indianapolis, Indiana. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 hamarosan egy második futamot is szeretne rendezni az Egyesült Államokban, amire Indianapolis és Las Vegas is pályázhat. Dél-Afrika szintén visszatérhet a versenynaptárba, erre 2023-ban van reális esély.
Ha minden jól megy, akkor az idei F1-es világbajnokság 23 nagydíjhétvégéből fog állni, ami rekord, de a Liberty Media nem állna meg itt. Az utóbbi években többször is elhangzott, hogy a Forma-1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa a 25 futamból álló idényt célozta meg. Ennek tudatában nem meglepő, hogy új vagy éppen régen látott helyszínek merülnek fel jelöltként.
Utóbbi kategóriába tartozik Indianapolis, Las Vegas és Kyalami, a Dél-afrikai Nagydíjak többségének helyszíne is. Ami az Egyesült Államokat illeti, a Forma-1 régóta szeretne az austini viadal mellé egy második versenyt is. Erre korábban Miami volt az elsőszámú jelölt, ám a vírus ellehetetlenítette az idei bemutatkozást. Stefano Domenicali, a Forma-1 év elején munkába álló elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, a téma napirenden van.
Amerikán jelenleg is dolgozunk, és remélem, hogy hamarosan nyíltan válaszolhatok [az ezzel kapcsolatos kérdésekre]
– nyilatkozta az Autoweeknek. – Egyértelműen a látóterünkben van, és azt akarjuk, hogy két amerikai futam legyen, abszolút ez a cél. Azt nem tudom megmondani, hogy [Las] Vegas jobb vagy rosszabb lenne, de keményen dolgozunk az ügyön. Indianapolis szintén szerepel az egyenletben.”
Az olasz szakember hozzátette, nem akarnak olyasmit állítani, ami várakozásokat idézne elő a közvéleményben. Kiemelte, hogy idén igyekeznek sokat tenni azért, hogy a tengerentúlon többet tudjanak a sportágban szereplő pilótákról és csapatokról, illetve a szervezőkről.
Las Vegas 1981-ben és 1982-ben adott otthont F1-es futamnak, és szezonzáró lévén mindkét alkalommal ott dőlt el az egyéni világbajnokság.
Az Indianapolis Motor Speedway az ezredfordulón mutatkozott be, és egészen 2007-ig volt a versenynaptár része. Utóbbi esetében Adam Stern, a Sports Business Journal újságírója Twitteren azt írta, hogy a visszatérés akár már 2022-ben megtörténhet. Ami biztos, hogy a pálya üzemeltetői nem utasítják el a lehetőséget.
„Továbbra is kölcsönös az érdeklődés egy, az IMS-en rendezendő F1-es futam iránt – nyilatkozta a szóvivő a MotosportWeek.com-nak. – Nyitottak vagyunk a párbeszédre, az idő pedig eldönti, hogy van-e mindenki számára működőképes lehetőség.
Dél-Afrika 2023-ban térhet vissza
Korábban Domenicali elődje, Chase Carey hangoztatta, hogy a Forma-1 vissza akar térni az afrikai kontinensre, de az elmúlt hetekben az olasz szakember is tett hasonló kijelentést,
hozzátéve, hogy Észak- és Dél-Afrikából is van érdeklődés.
Utóbbi részéről Warren Scheckter, a kyalami pályát birtokló társaság elnöke (és egyben az 1979-es világbajnok Jody Scheckter unokaöccse) kijelentette, a leglogikusabb lépés az lenne, ha az F1 oda térne vissza 1993 után először.
Az aszfaltcsíkot utoljára 2015-ben újították fel, de az üzletember kijelentette, szükség lesz még némi ráncfelvarrásra. Scheckter úgy véli, reálisan 2023-ban tarthatnak F1-es hétvégét. „A cél még mindig 2022, de ez a vírus hatásai miatt változhat, és 2023 sokkal valószínűbbnek tűnik” – idézi a Racefans.
Az első világbajnoki Dél-afrikai Nagydíjat 1962-ben rendezték East Londonban, 1967-től pedig Kyalami adott otthont a futamnak.
Miután végleg eltűnt a versenynaptárból, azóta afrikai verseny sincsen az F1-ben. Ha ez a közeljövőben megváltozna, annak Lewis Hamilton biztosan örülne, ugyanis korábban hangsúlyozta a kontinens fontosságát.
„Nagyszerű, hogy egy annyira figyelemreméltó és befolyásos személyiség, mint Lewis, jelezte, hogy támogatna egy afrikai viadalt – mondta Scheckter. – Nyilvánvaló, hogy ennek megrendezésére Dél-Afrika pályázik a legnagyobb eséllyel, hiszen az országnak jelentős F1-es történelme van. A 70-es években saját versenysorozattal rendelkezett, világbajnokot is adott a sportágnak, emellett hatalmas követőbázist tud felmutatni. Egy afrikai futam abban a tekintetben is sokat segítene, a sportág minden szintjén nőjön a diverzitás.”
Monacóban megkezdödtek a munkálatok
Tavaly ugyan elmaradt a Monacói Nagydíj, de jelen állás szerint idén ismét megrendezik a hercegségbeli futamot. Mivel városi helyszínről van szó, a munkálatoknak már jóval hamarabb el kellett kezdődniük, mint a május 23-án esedékes verseny.
La fameuse voie des stands du #MonacoGP s'est vue revêtir d'un nouvel enrobé la nuit dernière
Le chantier s’est articulé entre un travail de rabotage en journée et l’application des 350 tonnes d'enrobés de nuit J-6️⃣2️⃣ avant le Grand Prix de Monaco Historique ⚡️ pic.twitter.com/uQhX9VVQEQ
A híradások szerint február 23-án indul a kikötők átépítése, március 31-től pedig Monte-Carlo is jelentős változásokon fog keresztülmenni. Az átalakítások befejezése után pedig majd alig lehet ráismerni azokra az utakra, amelyek normális esetben a közúti közlekedést szolgálják.