Régi, modernnek távolról sem nevezhető, de a miénk. Évtizedeken át a Hungaroring volt Magyarország legjobb és egyetlen olyan versenypályája, amely komoly nemzetközi sorozatok, köztük a Forma-1 fogadására alkalmas, 2023-tól ez azonban megváltozik. A Hajdúnánás mellett felépülő, elsősorban a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye számára készülő ultramodern komplexum több szempontból is felülmúlja majd a hazai autó-motorsport eddigi bölcsőjét, ami miatt jogosan merülhet fel a kérdés: miért ne rendezhetnék a jövőben itt a Forma-1-es Magyar Nagydíjat?
A Hungaroringnek jelenleg 2027 végéig van szerződése az F1 jogait birtokló Liberty Mediával a Magyar Nagydíj megrendezésére, az ezt követő időszakról azonban még nem született döntés. Köztudott, hogy
az 1986 óta a világbajnoki sorozat részét képező pálya finoman szólva sem tartozik a modern aszfaltcsíkok közé, sőt, mostanra gyakorlatilag a versenynaptár egyetlen olyan helyszíne lett, ami több szempontból sem felel meg a 21. századi követelményeknek.
Ezzel természetesen a pálya üzemeltetéséért felelős Hungaroring Sport Zrt. is tisztában van, és nem is tétlenkedik, hanem javában tervezi a több lépcsőben megvalósuló fejlesztéseket, amelyek révén a 2023-as Magyar Nagydíj után megkezdődhet az 1985-ben épült főépület, valamint a pálya főbejáratának, paddockjának és főlelátójának felújítása.
A Hungaroring azonban még ezzel együtt sem fogja elérni azt a szintet, amit a hajdúnánási autó-motorsport komplexum – állítja Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója,
aki a HUMDA-val (Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség) kötött együttműködési megállapodás aláírásának alkalmából tartott sajtótájékoztatón elárulta, kezdetben bizony nem voltak elragadtatva az új pálya építésétől.
„Teljesen őszintén szeretnék erről beszélni. Amennyiben szigorúan sportszakmai szempontból nézzük, az elején egy kicsit durcásak voltunk, hogy nem messze tőlünk épül egy másik pálya, ami olyan funkciókat kap, amelyekről mi nem is álmodhattunk az elmúlt időszakban. Egyéb, olyan autó-motorsporthoz kapcsolódó funkciók lesznek benne, amelyek egy ilyen zöldmezős beruházásba fantasztikusan beilleszthetők” – nyilatkozta Gyulay a GPhírek azon kérdésére, hogy elképzelhető-e a jövőben az a forgatókönyv, hogy a Forma-1 inkább a modernebb helyszínen szeretné futni a Magyar Nagydíjat.
Noha a 2023-tól MotoGP-futamnak otthont adó hajdúnánási versenypálya alighanem versenyzési szempontból is kedvezőbb és látványosabb lesz a Hungaroringnél, Gyulay kiemelte, hogy Budapest közelsége mindenképpen a mogyoródi pálya oldalán áll.
„Noha a vonalvezetés nálunk kötött, az egész Forma-1 megszokta és nagyon meg van vele elégedve. Sokszor rendezzük az év egyik legizgalmasabb futamát, de ezzel együtt nyilvánvaló, hogy nem ártana több előzési zóna és szélesebb aszfaltcsík, a nyomvonalon történő változtatás."
„A mi pályánk legnagyobb előnye, hogy 15 percen belül a város központjából ki lehet jutni a pályára. Ez a fajta előny a Hungaroring esetében nagyon fontos, mert nagyon szeretnek a szerelők és a pilóták versenyezni, de még jobban szeretik este jól érezni magukat Budapesten. Érdekes kérdés, és a jövő fogja eldönteni, hogy mi lesz."
Gyulay sportszakmai szempontból „kényesnek" nevezte az új pálya építésével kialakuló helyzetet és „érdekesnek” azt a forgatókönyvet, amely szerint akár felváltva is otthont adhatna a Magyar Nagydíjnak a két aszfaltcsík, de ő és Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója is hangsúlyozta, hogy
a hajdúnánási komplexum nem a Hungaroring konkurenciája lesz, hanem azzal együttműködve a hazai autó-motorsport második otthonának szerepét kívánja betölteni, és olyan rendezvényeket befogadni, amelyeknek a megtartása különböző okokból kifolyólag a Hungaroringen nem lehetséges.
Az 1986-os első Magyar Nagydíj óta zsinórban 34-szer látogatott el a Forma-1 mezőnye a mogyoródi pályára, az idei pedig már a 36. futam lesz a Silverstone-nal vagy Monzával egy lapon emlegetett klasszikus helyszínen, amely valóban belopta magát a sportág résztvevőinek szívébe is. Ugyanakkor naivitás lenne azt gondolni, hogy az F1 pusztán nosztalgiából ragaszkodna a Hungaroringhez, és egy szebb, jobb és modernebb altenatíva esetén – Budapest közelsége ide vagy oda – ne vetődhetne fel a sportág vezetőiben a váltás gondolata.
Jelen állás szerint azonban mindez hiába történne meg, a kormány elképzelése ugyanis az, hogy hosszú távon is eddigi otthonában, a Hungaroringen tartsa a Magyar Nagydíjat.
„A HUMDA nulladik mérföldköve az volt, hogy kezelje ezt a helyzetet – nyilatkozta Weingartner Balázs a hajdúnánási pálya építése miatt kialakuló kezdeti feszültségekről. – A kormányzatnak nem az volt a célja, hogy ilyen típusú versenyt gerjesszen, hanem a szinergiák kiaknázása. Ezt a kérdést nagyon egyszerűen fogja irányba tenni a Hungaroring felújítása. Ha a főépület és az új paddock tervei elkészülnek, kiemelt közös érdekünk, hogy ennek a megvalósításával és az állam részéről történő forrásbiztosítással azt is egyértelművé tegyük, hogy a Hungaroring nem csak erre az öt évre csinálja meg ezeket a fejlesztéseket és a következő felújítási lépcsők sem csak erre az öt évre fognak elkészülni.
Egyértelművé kell tenni, hogy a Forma-1-nek itt, a Hungaroringen van nemcsak a következő öt évre, hanem akár ennél sokkal több időre a helye és a jogosultsága. Amikor lesznek látványterveink, a jogtulajdonossal ezt a párbeszédet meg kell nyitni."
A HUMDA elnök-vezérigazgatója célzott arra is, hogy hiába van lehetőség arra, hogy a Nemzetközi Motor Szövetség (FIM) legmagasabb biztonsági besorolásával (Grade A) rendelkező hajdúnánási pálya megkapja a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Forma-1-es futamrendezéshez elengedhetetlen, legmagasabb biztonsági besorolású minősítését (Grade 1), amennyiben nem szeretnék, hogy ez megtörténjen, akkor nem fog megtörténni.