A bahreini versenyhétvége után Imolában is sokat hibázó Nyikita Mazepin ismét a kritikák célpontjává vált az időmérő edzés után, mivel akárcsak a szezon első kvalifikációján, ezúttal sem állt be a sorba a Q1 hajrájában, hogy maga előtt helyet hagyva, másokat nem megzavarva vágjon neki az utolsó gyorskörének. De akárcsak három héttel korábban, az orosz pilóta most is a körülmények áldozatává vált.
A közvetítésben is látható és hallható volt, ahogy Mazepin a szintén a Q1-ből továbbjutni próbáló, ugyancsak utolsó gyorskörét kezdő Antonio Giovinazzi Alfa Romeója mellé vág a célegyenesben, majd az első kanyar előtt megelőzi azt, miután a rádióban már ekkor szitkozódó olasz pilótának nem maradt hely a külső íven és kénytelen volt elvenni a gázt. Végül egyikük sem jutott tovább a Q2-be, de Giovinazzi szerint neki jó esélye lett volna erre, ha Mazepin nem rontja el a körét.
Elég világos, hogy mi történt. Tiszteletben tartjuk az íratlan megállapodást a gyorskör kezdetén, ő azonban nem tette ezt. Ez egyáltalán nem volt korrekt, nem tudtam teljesíteni az utolsó gyorskörömet
– forrongott az olasz az időmérő után. – Van egyfajta megállapodás a versenyzők között, hogy helyet kell hagynunk a kör kezdete előtt, ő azonban egyszerűen mellém jött az egyenesben. Szerintem a saját körét és az enyémet is tönkretette. Nem tudom, hogy miért csinál ilyeneket, ezt tőle kellene megkérdezni."
Mazepin azonban a fedélzeti kamerás felvételek tanúsága szerint minden tőle telhetőt megtett, hogy lemaradjon Giovinazzitól, viszont akárcsak Bahreinben, a mérnöke itt is a fülére szólt, hogy mennie kell, különben nem lesz ideje elkezdeni a kört. „A bokszból kihajtva jelentős különbséget alakítottam ki, hogy amikor majd mindenki visszavesz az utolsó két kanyarban, legyen elég helyem – magyarázta Mazepin az időmérő után. – Megtanultam, hogy miként kell felmelegíteni a fékeket és a gumikat a 14-es és 15-ös kanyarban, majd amikor megérkeztem a 17-es kanyarhoz (a Rivazza 1 - a szerk.), hirtelen megláttam öt-hat autót, amint nagyon lassan megy. Elöl az egyik Mercedes haladt, azt hiszem ő is nagyon lassú volt. Nem tudom, hogy miért, de valószínűleg erre volt szüksége a gumijainak."
Mazepin állítja, hogy az utolsó pillanatig igyekezett tiszteletben tartani a pilóták közötti hallgatólagos egyezséget, de az utolsó kanyar előtt a mérnöke a fülére szólt, hogy mennie kell. „Ricciardo és Russell megérkezett mögém, mivel ők is el akarták kezdeni a körüket, úgyhogy elkezdtem gyorsítani.
Antonio látta ezt, így ő is gyorsított, de már nagyon közel kerültem hozzá, így az egyetlen lehetőségem az volt, hogy előre menekülök
– magyarázta az orosz. – Beszéltünk az íratlan szabályról, ezzel nyilvánvalóan nincs is problémám, de amikor három másodperc van hátra, akkor az ember vagy megindul, vagy bemehet a bokszba. Szerintem nem volt ezzel probléma. Azért vagyok itt, hogy teljesítsem a köreimet, mint ahogy mindannyian."
A fedélzeti kamerás felvételek alátámasztják Mazepin szavait. A Haas versenyzője még az első Rivazza után is tartotta a távolságot Giovinazzi mögött, és tényleg csak mérnöke utasítására taposott a gázba, mondhatni vezényszóra. Végül 5 másodperccel a piros lámpák kigyulladása előtt szelte át a célvonalat, valóban a határon volt tehát.
A közvetítésből kimaradó, de igen lényeges adalék a történtekhez még az is, hogy akárcsak Bahreinben (ott Vettel előzgette a sort Mazepinen kívül), itt sem az orosz volt az egyetlen, aki nem a hallgatólagos megállapodás szerint járt el,
a mért körre készülők közül utolsóként érkező George Russell ugyanis kifékezte a szintén felvezető körön levő Daniel Ricciardót (mindkettejüket sürgette a mérnöke, hgy minél hamarabb kezdjék el a körüket) az utolsó előtti kanyarban, majd Mazepint is megpróbálta átugrani, ám az orosz lezárta előtte a belső ívet.
A Williams pilótája végül két másodperccel az edzésszakasz vége előtt tudta megkezdeni a körét, az általa megelőzött Ricciardo pedig már nem ért fel, jóllehet, így is továbbjutott a Q2-be.
Ha tehát Mazepin úgy járt volna el, hogy abba senki ne köthessen bele, és türelmesen várakozik Giovinazzi mögött, akkor Russell őt is megelőzi, és valószínűleg nem tudta volna elkezdeni a mért körét. Ehelyett azonban végig a mérnöke utasításait követve vezetett, amiért aligha lehet őt kritikával illetni. Mindkét pilóta a körülmények áldozatává vált.