SPIELBERG, AUSTRIA - JUNE 27: Second placed Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP and third placed Valtteri Bottas of Finland and Mercedes GP hug in parc ferme during the F1 Grand Prix of Styria at Red Bull Ring on June 27, 2021 in Spielberg, Austria. (Photo by Darko Vojinovic - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Stájer Nagydíjat a második helyen záró, ám Max Verstappen győzelmére egy pillanatig sem veszélyes Lewis Hamilton már nem is emlékszik, mikor kapott új fejlesztést az autójára, miközben a Red Bull folyamatosan újításokkal érkezik a versenyekre. A hétszeres világbajnok szerint jelenlegi tempójukkal nehéz lesz legyőzni a nagy riválist.
Meglehetősen demoralizáló vereséget mért a Red Bull a Mercedesre a Stájer Nagydíjon, amelyen a pilóták és Toto Wolff egyöntetű véleménye szerint egyszerűen nem volt meg a tempójuk ahhoz, hogy felvegyék a versenyt Max Verstappennel. A futam utáni nyilatkozatában Lewis Hamilton a fejlesztések hiányát jelölte meg a lemaradásuk fő okaként, főnöke azonban igyekezett pozitív maradni.
Galéria: A legjobb képek a Stájer Nagydíjról
1/74
Lewis Hamilton of Mercedes-AMG Petronas F1 Team arrived in the paddock before race of Styrian Grand Prix, 8th round of Formula One World Championship in Red Bull Ring in Spielberg, Styria, Austria, 27 June 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto via Getty Images)
„Eléggé lenyűgöző volt ma a tempójuk, semmit nem tehettem ellene, miközben mindent beleadtam – nyilatkozta Hamilton a Red Bullról a Sky Sportsnak. – Nem tudom, hogy hol nyertek ennyit, de szerintem mindenhol, különösen az egyenesekben. Az elmúlt versenyeken egyértelműen nagyot léptek előre, erre pedig nem igazán van válaszunk."
Az idei év mindenkinek nehéz abból a szempontból, hogy 2022-ben teljesen új szabályok lépnek életbe, azaz az idei fejlesztésekből semmit nem fognak tudni hasznosítani a csapatok, akiknek a költségplafon is köti a kezét. Ezért a szokottnál nagyobb dilemmát jelent eldönteni, hogy mikor álljanak át teljesen a jövő évi autó fejlesztésére. Hamilton elmondása szerint ezt ők már megtették, miközben a Red Bull még fejleszt, ami magyarázza, hogy az utóbbi versenyeken miért maradtak le.
Nincsenek fejlesztéseink, nem is emlékszem, hogy utoljára mikor hoztunk fejlesztést az autóra
– mondta a hétszeres világbajnok. – Ők viszont hoztak, ott volt a motorfejlesztés és a csomagjuk egyéb részeit is fejlesztették, ami az élre vitte őket. Miközben még mindig sok van hátra a szezonból, a jelenlegi tempónkkal nem sokat tehetünk. Nyomnunk kell tovább, bízom a csapatban, hogy kitalálnak valamit."
Baljóslatú mondatai után Hamilton elkezdte fejtegetni, hogy talán a Red Bull több pénzt költ az idén, nem sokkal később azonban Toto Wolff cáfolta ezt. „Talán több pénzt költenek nálunk az idén, talán mi többet költünk a jövő évi autóra, ki tudja. Nem tudom, nem én foglalkozom a pénzzel, én csak a maximumot próbálom kihozni az autóból. Ezt meg is tesszük, egyszerűen csak valahogy találnunk kell még teljesítményt – nyilatkozta a címvédő, mielőtt főnöke helyretette a nyilvánvalóan téves meglátásait. – Nem, mindannyiunkra ugyanaz a költségplafon vonatkozik és nem költhetünk többet, mint amennyit ez megenged."
Toto Wolff szintén elismerte, hogy nem sokat tehettek ma Verstappen ellen, és már azt hangsúlyozta, hogy a következő hétvégére válaszokat kell találniuk.
Holnap vakarni fogjuk a fejünket és megnézzük, hogy van-e bármi, amit jobban csinálhattunk volna a beállításokkal.
Szerintem az időmérővel kapcsolatban találtunk megoldásokat, de meg kell néznünk, hogy van-e valami, amit optimalizálhattunk volna a versenytempót illetően, hiszen nyilván a megfelelő egyensúlyt kell megtalálni. Ez nagyon izgalmas, igazán várom már, hogy kielemezzük és megnézzük, hogy egy hét múlva jobb munkát tudunk-e végezni."
Az osztrák üzletember szintén kiemelte, hogy a Red Bull a folyamatos fejlesztésekkel állt egyértelműen az erősorrend élére, egyúttal figyelmeztetett, hogy nem szabad leírni a Mercedest sem. „Ami kemény, hogy nyolc éve ez volt az első olyan versenyünk, amelyen egyszerűen nem volt meg a tempónk. Felhagytunk az autó fejlesztésével, mert úgy gondoljuk, hogy nagyon fontos lesz jól csinálni a dolgokat a következő évre. Ők viszont új dolgokat pakolgatnak fel az autóra, és minden elismerés megilleti a stratégiájukat.
Az ember úgy érzi, hogy szakadnak el, az új erőforrás konszolidálta a teljesítményüket. Össze kell dugnunk a fejünket, és a lehető legtöbbet kell kihoznunk a csomagunkból, mert ennek még messze nincs vége."
„Abszolút fel vagyunk tüzelve. Ma nem volt meg a tempónk, de van még 15 verseny. A legjobbunkat nyújtjuk, nyerni fogunk még versenyeket, lesznek még pole pozícióink és vissza fogunk vágni. A megbízhatóság is kulcskérdés lesz. De ma egyszerűen nem voltak meg az eszközeink a győzelemhez. Max mindig képes volt egy fokozattal feljebb kapcsolni, amit harcosként nehéz lenyelni."
A 2022-es fejlesztésekkel és az azokra koncentrálással kapcsolatban Wolff még elmondta, lehet, hogy nem az a jó stratégia, amit ők követnek, majd hozzátette, akkor sem esnek kétségbe, ha a második osztrák futamon is kikapnak. „Ez egyértelműen nagyon nehéz, mert itt van ez a stratégiai fontosságú helyzet, hogy jövőre teljesen új autók jönnek, már üzemanyaggal, új motorral, amit homologizáltatni kell. Tulajdonképpen teljesen új koncepció lesz. És most ezt a két szezont egyensúlyba kell hozni.
Az idő majd eldönti, hogy ez volt-e a rossz vagy a jó döntés, de bárhogy is lesz, ennek a harcnak nincs vége.
Jó dolog, hogy azonnal jön a következő futam, és ha a jövő héten is legyőznek, akkor emelt fővel fogadjuk, pontokat szerzünk, aztán elmegyünk Silverstone-ba, amit imádni fogunk."
Bottas elégedett volt
A Mercedes finn pilótájának futamát nagyban meghatározta a pénteki bokszutcai piruettjéért kapott büntetése, így hiába autózta a második időt szombaton, csak az ötödik helyről rajtolhatott. A rajtnál nem javított, Lando Norrist viszont a futam elején elkapta, majd Sergio Pérez elrontott kerékcseréje után a mexikói pilóta elé tért vissza a saját kiállásáról. „Szerintem jó hétvégém volt, a büntetéstől eltekintve persze. Ötödik helyről rajtoltam, harmadikként végeztem, elkaptam az egyik Red Bullt, úgyhogy ez jó. Várom a következő hétvégét, amelyen remélhetőleg nem kapok büntetést és jobb eredményt érhetek el" – nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Bottast a verseny záró részében a kétszer kiálló Pérez üldözte közepes gumin, az utolsó körben pedig már közvetlenül mögötte haladt. „Nem sokon múlott, az utolsó három körben inkább úgy éreztem magam, mint aki Lappföldön ralizik ahelyett, hogy Ausztriában lenne Forma-1-es versenyen. Semennyi gumim nem maradt. Szoros volt, örülök, hogy elöl maradtunk" – ecsetelte a küszködését a kopott kemény gumikon.
Hamilton csapattársától is megkérdezték, hogy mit szól a Red Bull jelenlegi fölényéhez, mire ő is azt mondta, hogy nem lesz egyszerű a bikások elé kerülni.
Gyorsnak tűnnek, szerintem körönként 2-3 tizeddel gyorsabbak nálunk, ami elég sok. Rengeteg munka vár ránk, ha gyorsabbá akarjuk tenni az autónkat az övéknél.
A mai versenyen meg tudtuk verni az egyiküket, ami már valami. Jól reagáltunk, amikor hibát követtek el a bokszkiállásnál, de legközelebb többre lesz szükség. El kell fogadnunk, hogy most előrébb vannak, és motivációként használnunk ezt."